Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
EU nařídila sledovat už od roku 2020 spotřebu každého řidiče, někteří na to doplatí
9.12.2019 | Mirek Mazal
Hon EU na minimalizaci spotřeby resp. emisí CO2 jednoho každého auta nezná mezí, a tak už za měsíc přijdou další obstrukce. Každý nový vůz bude individuálně monitorovat vaši spotřebu.
Smutná očekávání se naplnila, je čas smířit se s dalším ekologickým nařízením přicházejícím z Bruselu. Po zavedení měření spotřeby cyklem Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure (WLTP) v září 2018 na trhu skončila řada zajímavých modelů, které bylo vzhledem k jejich okrajovému zaměření příliš drahé novým měřením „protáhnout”. A letos je v menší míře následovaly další, neboť druhá fáze implementace WLTP zkoušku doplnila o povinný test odpařování paliva EVAP trvající 48 hodin. To homologace dále zkomplikovalo a některým specifickým verzím aut opět vystavilo stopku.
WTLP tedy nyní přesněji zjišťuje reálný apetit zkoušených vozidel, některým je to ale pořád málo. Evropská unie si tak vymínila právo sledovat reálnou spotřebu každého nového auta, které se od roku 2020 objeví na trhu. Brusel zatím neupřesnil, jak si sledování spáleného paliva představuje, v autě ale musí být instalováno řešení oficiálně nazývané FCM (Fuel Consumption Monitor), které něco takového fyzicky nebo vzdáleně dovolí.
Data z provozu tedy budou muset být ukládána v paměti a později budou zatím blíže neupřesněným způsobem vyhodnocována. Litry prohnané výfukem by měly ideálně co nejvíce odpovídat katalogovým specifikacím, aby EU mohla prohlásit, že zajistila produkci dokonale hospodárných vozidel. Elektronika by měla umět dozorovat konvenční pohonné jednotky i elektromobily, v jejich případě ale pochopitelně nepůjde o litry paliva, nýbrž o spotřebované kilowatthodiny.
Od 1. ledna 2020 se povinnost evidovat skutečnou spotřebu dotkne každého nově homologovaného vozidla, současně pak začne platit dvanáctiměsíční přechodné období pro auta, která se na trh dostala dříve. Od roku 2021 ale budou jakékoliv úlevy zrušeny a všechna nově zaregistrovaná auta budou muset umět odhalit informace o spotřebě.
V této souvislosti bude upřesněno fungování palubních počítačů, neboť odchylka od reality bude moci činit nanejvýš pět procent. Systém už dnes zapisuje skutečnou spotřebu, která je dostupná přes konektor OBD, ale s údaji nikdo hromadně neoperuje a ni je nemá právo zjišťovat. Od 1. ledna se to změní. Byrokraté zatím nevymysleli přesný způsob získávání zaznamenaných dat, ve hře je ale leccos od jejich nahrání během STK až po přenos za jízdy v reálném čase u automobilů permanentně připojených k internetu (např. nová Škoda Octavia, nový VW Golf a další vozy).
K čemu budou získaná data použita, zatím nepadlo, nápady EU jsou ale známé. Nejčastěji směřují k nové dani za emise CO2 (jimž je spotřeba paliva přímo úměrná) vypuštěné každým řidičem, a tak by někteří na novinku jistě doplnili. Lidé s vyšší spotřebou by posílali do společné kasy víc peněz, protože více zatěžují planetu bez ohledu na důvod. Více by nejspíše platili nejen fanoušci okruhového ježdění, ale i rodiny s naloženými kombíky na cestě za odpočinkem.
Sledování skutečné spotřeby by mohlo být problematické hlavně u tzv. plug-in hybridů, které papírově jezdí klidně jen za 1 až 2 litry paliva, ve skutečnosti je ale jejich spotřeba dlouhodobě prakticky stejná jako u konvenčních aut, zvláště pokud elektřinu přestaneme vnímat jako vzduch. Studie v jednotlivých evropských zemích ukázaly, že mnoho lidí si koupilo plug-in hybridy především kvůli vysokým dotacím a nabíjecí kabel zůstává v kufru jejich auta bez opakovaného využití, což dělá i z na oko dvoulitrové spotřeba ryzí iluzi. Podfuk EU s vypočítáváním spotřeb podobných aut by se tak rychle provalil, on ale Brusel jistě najde cestu, jak se domoci svého bez podobných rizik.
Od Nového roku začne EU sledovat spotřebu všech nově homologovaných a od roku 2021 všech nově prodaných aut, některé to může vyjít draho
Zdroje: Focus, Mercedes-Benz
Bleskovky
- Kim Čong-un skutečně přešel z Mercedesů na ruský Aurus, auto přímo od Putina poprvé vyvětral před kamerami
17.3.2024 - Jak to vypadá uvnitř pneumatiky za jízdy? Kamera v ní umístěná vám ukáže, co běžně není možné spatřit
16.3.2024 - Jak moc skutečně vydrží Cybertruck Tesly? Nadšenci po něm začali házet koule i střílet z pistolí a pušek
15.3.2024
Nové na MotoForum.cz
- Časový program Pirelli Catalunya Round 10:00
- Fermín Aldeguer na 2 roky za Ducati včera 22:08
- Pre WorldSSP300: 5 favoritů a 5 ev. překvapení o titul WorldSSP300 v roce 2024 včera 16:00
- V Portimau také bez Davida Almansy včera 10:35
- Harley-Davidson Tobacco Fade Enthusiast: rock´n´roll pod sedlem včera 08:00
Nejnovější články
- Ford pořád umí udělat lákavé spalovací auto, nově nabízí 811koňový vůz s tovární zárukou za cenu Superbu TDI
před hodinou - Představa o vzdání se ropy je z říše fantazie, říká šéf těžebního gigantu. Odklon nenastane ani za 20 let, natož pak za 6
před 2 hodinami - Audi končí s nesmyslným označením motorizací svých aut. Firmě trvalo 7 let, než pochopila
před 4 hodinami - Vsadil na elektromobily a končí. Šéf Hertzu se po 30 letech ve vysokém byznysu chytil do pasti elektrických snů
před 5 hodinami - Nová „ruská” auta od Solarisu jsou jen virtuální realita, k dealerům dorazila s logy Hyundai přelepenými páskou
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- BMW Divize 03.19. 13:53 - Eda
- Nové čtyřmístné cabrio v manuálu 03.19. 13:50 - delphin
- Suzuki obecně 03.19. 11:46 - jerry
- Politický koutek 03.19. 10:59 - petr_riha
- Rychlodotazy 03.19. 10:22 - Stepan
- Pomoc s výběrem 4x4 03.19. 07:54 - spooon
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 03.18. 19:31 - řidičBOB
- Porsche - vse o sportovnich modelech 03.18. 11:49 - Eda