Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Existuje cesta, jak zdarma parkovat v Praze i v modrých zónách. Má to však háček
22.6.2018 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek
Do české metropole je někdy problém i dojet, o parkování ani nemluvě. Existuje ale cesta, jak nechat auto prakticky kdekoli a nemuset se o nic starat bez zaplacení jediné koruny.
Orientovat se v parkovacích zónách hlavního města České republiky je pro přespolního dost obtížná. Obsadit volné parkovací místo blízko centra bez hrozby pokuty bývá složité i pro místní, ale vedení města učinilo pokrok, který parkování usnadní, alespoň někomu.
Vstřícné gesto radních se bohužel týká jen vybrané sorty motoristů, kteří používají ata s hybridním pohonem. Právě ta mohou parkovat v placených zónách po Praze zdarma. Městská rada se usnesla, že stačí vůz zaregistrovat na úřadě a k tomu zaplatit stokorunový administrativní poplatek. Úřad i automobilky už hlásí rostoucí zájem lidí, informuje tisková zpráva.
S registrovaným hybridním vozem řidič nemusí nic platit. Opatření se týká modré a fialové zóny bez ohledu na to, zda je člověk rezidentem městské části, kde právě zůstal stát. Parkování na zelené a oranžové zóně je ale nadále zpoplatněno parkovacími automaty.
K registraci vozu je potřeba splnit čtyři základní podmínky - musí být možné pohon přepnout čistě na elektřinu, výkon spalovacího motoru nesmí být vyšší než 135 kW (184 koní), auto nesmí být starší deseti let od data první registrace, a to vše musí být potvrzeno výrobcem automobilu, jeho výhradním zástupcem v ČR nebo autorizovaným prodejcem. „Zájem o registraci hybridních vozidel je v počátku obdobný, jako tomu bylo u elektromobilů. V Praze se podle našich informací pohybuje více hybridních vozidel než elektromobilů a jsou zpravidla i cenově dostupnější, proto očekáváme ještě větší zájem o jejich registraci,“ řekl tiskový mluvčí pražského magistrátu Vít Hofman.
Nové opatření by podle odborníků i dotčených automobilek mohlo zvýšit relativně nízký zájem o hybridní vozy mezi českými řidiči. Minulý rok se v Česku prodalo téměř tři tisíce hybridů, tedy dvakrát více než v předchozím roce. Alternativní pohon zabíral v pololetí roku 2017 jen mírně přes jedno procento automobilového trhu. Letos je trend prodejů obdobný. „Zákazníci se o parkování zdarma hodně zajímají. Začíná to i ovlivňovat jejich rozhodování, jaké auto si pořídit. Zvýhodnění je zajímavé zejména pro firmy, které tak mohou ušetřit desítky tisíc korun ročně,“ říká Jitka Kořánová, mluvčí českého zastoupení automobilek Toyota a Lexus, které v ČR prodají přes 90 procent všech hybridních aut.
Například firemní vozový park o pěti vozech zaplatí ročně 151 tisíc korun za parkování v cenovém pásmu č. 1 (hlavní centrum Prahy). Oproti tomu 5 hybridních vozů bude nyní firmu stát pouze 500 Kč za rok, kvůli jednorázovému registračnímu poplatku. Za to získají svobodu parkovat kdekoli po celé Praze, ne pouze v dané městské části. Zažádat o registraci je možné pouze osobně na pražském magistrátu v Jungmannově ulici. Zájemce musí ukázat kopii velkého technického průkazu nebo originál leasingové smlouvy. Návštěva úředníků se musí každým rokem opakovat.
Parkovací zóny se v Praze objevily poprvé v roce 1996 v první městské části a následně byly rozšířeny na Prahu 2, 3 a 7. Od roku 2016 fungují také na Praze 5, 6 a 8. V letošním roce se také nově rozšířily na Prahu 4. Osvobození od poplatků za parkování pro vozidla s hybridním motorem bude pro jejich majitele jistě příjemné, celkovou situaci popsanou zkraje tohoto článku ale bohužel změní jen stěží.








Usnesení pražských zastupitelů dovoluje parkovat hybridům na placených zónách zcela zdarma...
...proto nebude problém stát například s Toyotou C-HR blízko Karlova mostu bez poplatku. Podmínky ale splní většina hybridů, které se v posledních letech objevily v prodeji
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nepovedené nové BMW M5 dostalo znovu nakopáno od svého vlastního předchůdce, ránu z milosti mu přidal Mercedes
13.5.2025Srovnání s Ferrari teprve ukázalo nesmyslnost nového BMW M5. Už nikdy nebude jako dřív, říká úpravce
11.5.2025Brutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
10.5.2025
Nové na MotoForum.cz
- Autodrom Most bude hostit WorldSBK dalších pět let až do roku 2030 včera 14:00
- Yamaha Tracer 7 a Tracer 7 GT 2026: zážitkové cestování včera 13:22
- Stav šampionátu Superbike před Mostem včera 10:00
- Testy Moto3 a Moto2 v Le Mans 13.5.2025
- Honda CB125F 2026: s novým displejem 13.5.2025
Nejčtenější články
EU chce zakázat používání karbonových vláken, protože Cirkus Brusel nikdy nepřestává hrát
15.4.2025BMW odhalilo zvukový projev svých příštích aut, je to umělá trapárna nejhrubšího zrna
15.4.2025Britové stvořili sporťák rychlejší než Formule 1. Popírá gravitaci, na stropě dokáže i parkovat
15.4.2025Němci chtějí zase sypat peníze do elektromobilů. Chudí by bohatým platili i Porsche, celý program vypadá, jako by ho psal VW
15.4.2025Číňané začali prodávat luxusní pětimetrové rodinné auto se spotřebou 3,7 litru na 100 km, cena Evropanům předem zacpává ústa
15.4.2025
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 05.14. 21:10 - northwind
- Detektory policejních radarů 05.14. 18:23 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 05.13. 20:35 - Brus
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 05.13. 12:10 - H357
- Cyklistické vlákno 05.12. 18:45 - Brus
- Onboard videa 05.11. 13:18 - brnenska.odchytova
- whitelist & blacklist 05.10. 09:44 - Stepan
- Rychlodotazy 05.09. 16:22 - Stepan