Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
I moderní auta reznou. Největší hříšník dneška má další průšvih, může jít i o život
6.6.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Považovat korozi aut za věc minulosti by bylo velmi pomýlené a jak se nyní ukazuje, i velmi nebezpečné. Tradiční průšvihář Mazda má další problém a tentokrát nejde jen o kosmetickou záležitost.
Mazda je sympatická automobilka. Jako v podstatě jediná firma z mainstreamových výrobců se nepodvolila mnohdy absurdnímu politickému diktátu a dále vyrábí to, co chtějí v prvé řadě zákazníci, nikoli normy. Jen v minimální míře tedy skloula k downsizingu či přeplňování vůbec, o hybridizaci či elektrifikaci ani nemluvě. I nadále si tedy u Mazdy můžete koupit třeba kompakt osazený atmosférickým dvoulitrem a manuální převodovkou. Nikdo jiný nic takového nenabízí.
Ani tato pozitiva nám ale nedovolují přehlížet problémy, které jsou s Mazdou spojené již léta a které se evidentně stále nedaří vyřešit. Řeč je samozřejmě o korozi, která je pro vozy značky synonymem pomalu stejně jako ony neobvyklé motory. Kořeny tohoto nešvaru přitom spadají do dob, kdy výrobci ještě nepřemýšleli globálně a své vozy navrhovaly především s ohledem na svou domovinu. Mazdy tak stejně jako Toyoty či Hondy fungovaly bezproblémově především na japonském trhu. Jakmile ovšem byly konfrontovány s chladnějším počasím, projevila se jejich slabší antikorozní ochrana.
Zejména Toyota má k dispozici nemalé zdroje, proto postupem času adaptovala své vozy na míru lokálním podmínkám. Mazda je ovšem menším výrobcem, jehož kapacity nejsou nekonečné. Ač se tedy pod částečným vlastnictvím Fordu řada věcí zlepšila, vůči korozi jsou vozy značky stále náchylnější než zbytek automobilového světa. Jde nakonec také o daň za nízkou hmotnost danou tenčími plechy.
Dosud jsme měli za to, že rez navštěvuje nanejvýš lemy blatníků a dveřní prahy, americká agentura NHTSA však vyrukovala s novým oznámením, dle kterého koroze může způsobit i selhání řízení. Tento problém nahlásilo již více než dvacet majitelů Mazdy 6 modelových let 2009 až 2010, díky čemuž agentura zvažuje, zda automobilce nařídí svolávací akci, která by se týkala odhadovaných 84 513 vozů.
Celkově osmadvacet stížností pochází převážně ze států Michigan, Ohio a New York, tedy z těch oblastí, kde panují tvrdší zimy a kde je pravidelně na náledí užívána sůl. To jen dokazuje výše zmíněné. Mluvčí Mazdy pak ostatně připustil, že automobilka o problémů ví a s agenturou plně spolupracuje. Zda ovšem na svolávací akci dojde, jak značka vše vyřeší a zda bude problémům zabráněno do budoucna, již nezmínil.
Jsme tedy zvědavi, jak se celá záležitost vyvrbí a zda stejné trable nebude muset Mazda řešit také v Evropě. Aktuálně tedy již jen můžeme uvést pár stížností, které jsou prakticky identické. Jeden z majitelů třeba zmiňuje, že „necelých 16 km poté, co jsem opustil dealerství, začal přední pomocný rám vrzat. Následně se odpojil kloub kola a vůz se stal neovladatelným. Naštěstí jsem v tu chvíli jel jen 56 km/h.“
Další stížnost popisuje události ze září 2017, kdy majitel Mazdy 6 „jel po městské ulici rychlostí okolo 50 km/h, když se náhle po hlasitém klepání vycházejícím z přední části vozidla řízení stalo netečným. Při inspekci pak bylo zjištěno, že přední pomocný rám kompletně prorezavěl až do bodu, kdy se rozlomil. Hřeben řízení tak vyklouzl ze svých úchytů na straně spolujezdce, což vyústilo ve ztrátu řízení.“
Ostatní hlášení jsou podobného rázu, problém tedy zavání značným rizikem. Pokud by totiž ke ztrátě řízení došlo při vysoké rychlosti, vše by mohlo skončit hrozivým karambolem. NHTSA sice dodává, že žádné oběti či zranění nejsou s korodujícím řízením spojeny, to ale bylo jen dílo šteští. Mazda by proto skutečně měla přistoupit k co nejrychlejší nápravě, jinak hrozí, že bude řešit větší problémy.
Lze přitom jen dodat, že Mazda byla s podobnou záležitostí konfrontována i před dvěma roky, kdy v srpnu 2016 musela svolat 190 tisíc exemplářů modelu CX-7 kvůli problémům s korozí podvozku. Jen o pár dní později se však ze pouze americké věci stala globální událost, do servisů tak muselo 2,2 milionu aut. Mazda 6, jíž se týká nový nešvar, je ale rozšířenějším vozem, celosvětová svolávací akce by tedy byla být ještě mnohem rozsáhlejší...





Mazda má nadále značné problémy s korozí svých aut
Zdroj: NHTSA
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora
31.10.2025
Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost
28.10.2025
Toyota už sepsala parte současné Supře. Skončí brzy, nic jiného místo ní nenabídne
27.10.2025
Nejnovější články
Zakladatel AMG musel nechat 60krát nabourat své nové auto, aby mohl poslat do prodeje pouhých 100 kusů
včera
Nešťastně zaříznutá vlajková loď amerických křižníků silnic chytila druhý dech, za 850 tisíc Kč je to neskutečný kus auta
včera
Jedno z nejošklivějších nových aut posledních let dostává dál naloženo, někde ho zařízli ještě před vstupem do prodeje
včera
Slavný německý tuner si vzal do parády čínské auto, to tu ještě nebylo. Je to znak ještě překvapivějšího kroku
včera
VW dal u své novinky lidem možnost vybrat si mezi elektrickým a také spalovacím pohonem. 80 procent vzalo to, co si nepřál
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
