I moderní auta reznou. Největší hříšník dneška má další průšvih, může jít i o život

Považovat korozi aut za věc minulosti by bylo velmi pomýlené a jak se nyní ukazuje, i velmi nebezpečné. Tradiční průšvihář Mazda má další problém a tentokrát nejde jen o kosmetickou záležitost.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

I moderní auta reznou. Největší hříšník dneška má další průšvih, může jít i o život

6.6.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

I moderní auta reznou. Největší hříšník dneška má další průšvih, může jít i o život

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Považovat korozi aut za věc minulosti by bylo velmi pomýlené a jak se nyní ukazuje, i velmi nebezpečné. Tradiční průšvihář Mazda má další problém a tentokrát nejde jen o kosmetickou záležitost.

Mazda je sympatická automobilka. Jako v podstatě jediná firma z mainstreamových výrobců se nepodvolila mnohdy absurdnímu politickému diktátu a dále vyrábí to, co chtějí v prvé řadě zákazníci, nikoli normy. Jen v minimální míře tedy skloula k downsizingu či přeplňování vůbec, o hybridizaci či elektrifikaci ani nemluvě. I nadále si tedy u Mazdy můžete koupit třeba kompakt osazený atmosférickým dvoulitrem a manuální převodovkou. Nikdo jiný nic takového nenabízí.

Ani tato pozitiva nám ale nedovolují přehlížet problémy, které jsou s Mazdou spojené již léta a které se evidentně stále nedaří vyřešit. Řeč je samozřejmě o korozi, která je pro vozy značky synonymem pomalu stejně jako ony neobvyklé motory. Kořeny tohoto nešvaru přitom spadají do dob, kdy výrobci ještě nepřemýšleli globálně a své vozy navrhovaly především s ohledem na svou domovinu. Mazdy tak stejně jako Toyoty či Hondy fungovaly bezproblémově především na japonském trhu. Jakmile ovšem byly konfrontovány s chladnějším počasím, projevila se jejich slabší antikorozní ochrana.

Zejména Toyota má k dispozici nemalé zdroje, proto postupem času adaptovala své vozy na míru lokálním podmínkám. Mazda je ovšem menším výrobcem, jehož kapacity nejsou nekonečné. Ač se tedy pod částečným vlastnictvím Fordu řada věcí zlepšila, vůči korozi jsou vozy značky stále náchylnější než zbytek automobilového světa. Jde nakonec také o daň za nízkou hmotnost danou tenčími plechy.

Dosud jsme měli za to, že rez navštěvuje nanejvýš lemy blatníků a dveřní prahy, americká agentura NHTSA však vyrukovala s novým oznámením, dle kterého koroze může způsobit i selhání řízení. Tento problém nahlásilo již více než dvacet majitelů Mazdy 6 modelových let 2009 až 2010, díky čemuž agentura zvažuje, zda automobilce nařídí svolávací akci, která by se týkala odhadovaných 84 513 vozů.

Celkově osmadvacet stížností pochází převážně ze států Michigan, Ohio a New York, tedy z těch oblastí, kde panují tvrdší zimy a kde je pravidelně na náledí užívána sůl. To jen dokazuje výše zmíněné. Mluvčí Mazdy pak ostatně připustil, že automobilka o problémů ví a s agenturou plně spolupracuje. Zda ovšem na svolávací akci dojde, jak značka vše vyřeší a zda bude problémům zabráněno do budoucna, již nezmínil.

Jsme tedy zvědavi, jak se celá záležitost vyvrbí a zda stejné trable nebude muset Mazda řešit také v Evropě. Aktuálně tedy již jen můžeme uvést pár stížností, které jsou prakticky identické. Jeden z majitelů třeba zmiňuje, že „necelých 16 km poté, co jsem opustil dealerství, začal přední pomocný rám vrzat. Následně se odpojil kloub kola a vůz se stal neovladatelným. Naštěstí jsem v tu chvíli jel jen 56 km/h.“

Další stížnost popisuje události ze září 2017, kdy majitel Mazdy 6 „jel po městské ulici rychlostí okolo 50 km/h, když se náhle po hlasitém klepání vycházejícím z přední části vozidla řízení stalo netečným. Při inspekci pak bylo zjištěno, že přední pomocný rám kompletně prorezavěl až do bodu, kdy se rozlomil. Hřeben řízení tak vyklouzl ze svých úchytů na straně spolujezdce, což vyústilo ve ztrátu řízení.“

Ostatní hlášení jsou podobného rázu, problém tedy zavání značným rizikem. Pokud by totiž ke ztrátě řízení došlo při vysoké rychlosti, vše by mohlo skončit hrozivým karambolem. NHTSA sice dodává, že žádné oběti či zranění nejsou s korodujícím řízením spojeny, to ale bylo jen dílo šteští. Mazda by proto skutečně měla přistoupit k co nejrychlejší nápravě, jinak hrozí, že bude řešit větší problémy.

Lze přitom jen dodat, že Mazda byla s podobnou záležitostí konfrontována i před dvěma roky, kdy v srpnu 2016 musela svolat 190 tisíc exemplářů modelu CX-7 kvůli problémům s korozí podvozku. Jen o pár dní později se však ze pouze americké věci stala globální událost, do servisů tak muselo 2,2 milionu aut. Mazda 6, jíž se týká nový nešvar, je ale rozšířenějším vozem, celosvětová svolávací akce by tedy byla být ještě mnohem rozsáhlejší...


I moderní auta reznou. Největší hříšník dneška má další průšvih, může jít i o život - 1 - Mazda 6 nove problemy s korozi 01I moderní auta reznou. Největší hříšník dneška má další průšvih, může jít i o život - 2 - Mazda 6 nove problemy s korozi 02I moderní auta reznou. Největší hříšník dneška má další průšvih, může jít i o život - 3 - Mazda 6 nove problemy s korozi 03I moderní auta reznou. Největší hříšník dneška má další průšvih, může jít i o život - 4 - Mazda 6 nove problemy s korozi 04I moderní auta reznou. Největší hříšník dneška má další průšvih, může jít i o život - 5 - Mazda 6 nove problemy s korozi 05I moderní auta reznou. Největší hříšník dneška má další průšvih, může jít i o život - 6 - Mazda 6 nove problemy s korozi 06
Mazda má nadále značné problémy s korozí svých aut

Zdroj: NHTSA

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše