Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
I moderní auta reznou. Největší hříšník dneška má další průšvih, může jít i o život
6.6.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Považovat korozi aut za věc minulosti by bylo velmi pomýlené a jak se nyní ukazuje, i velmi nebezpečné. Tradiční průšvihář Mazda má další problém a tentokrát nejde jen o kosmetickou záležitost.
Mazda je sympatická automobilka. Jako v podstatě jediná firma z mainstreamových výrobců se nepodvolila mnohdy absurdnímu politickému diktátu a dále vyrábí to, co chtějí v prvé řadě zákazníci, nikoli normy. Jen v minimální míře tedy skloula k downsizingu či přeplňování vůbec, o hybridizaci či elektrifikaci ani nemluvě. I nadále si tedy u Mazdy můžete koupit třeba kompakt osazený atmosférickým dvoulitrem a manuální převodovkou. Nikdo jiný nic takového nenabízí.
Ani tato pozitiva nám ale nedovolují přehlížet problémy, které jsou s Mazdou spojené již léta a které se evidentně stále nedaří vyřešit. Řeč je samozřejmě o korozi, která je pro vozy značky synonymem pomalu stejně jako ony neobvyklé motory. Kořeny tohoto nešvaru přitom spadají do dob, kdy výrobci ještě nepřemýšleli globálně a své vozy navrhovaly především s ohledem na svou domovinu. Mazdy tak stejně jako Toyoty či Hondy fungovaly bezproblémově především na japonském trhu. Jakmile ovšem byly konfrontovány s chladnějším počasím, projevila se jejich slabší antikorozní ochrana.
Zejména Toyota má k dispozici nemalé zdroje, proto postupem času adaptovala své vozy na míru lokálním podmínkám. Mazda je ovšem menším výrobcem, jehož kapacity nejsou nekonečné. Ač se tedy pod částečným vlastnictvím Fordu řada věcí zlepšila, vůči korozi jsou vozy značky stále náchylnější než zbytek automobilového světa. Jde nakonec také o daň za nízkou hmotnost danou tenčími plechy.
Dosud jsme měli za to, že rez navštěvuje nanejvýš lemy blatníků a dveřní prahy, americká agentura NHTSA však vyrukovala s novým oznámením, dle kterého koroze může způsobit i selhání řízení. Tento problém nahlásilo již více než dvacet majitelů Mazdy 6 modelových let 2009 až 2010, díky čemuž agentura zvažuje, zda automobilce nařídí svolávací akci, která by se týkala odhadovaných 84 513 vozů.
Celkově osmadvacet stížností pochází převážně ze států Michigan, Ohio a New York, tedy z těch oblastí, kde panují tvrdší zimy a kde je pravidelně na náledí užívána sůl. To jen dokazuje výše zmíněné. Mluvčí Mazdy pak ostatně připustil, že automobilka o problémů ví a s agenturou plně spolupracuje. Zda ovšem na svolávací akci dojde, jak značka vše vyřeší a zda bude problémům zabráněno do budoucna, již nezmínil.
Jsme tedy zvědavi, jak se celá záležitost vyvrbí a zda stejné trable nebude muset Mazda řešit také v Evropě. Aktuálně tedy již jen můžeme uvést pár stížností, které jsou prakticky identické. Jeden z majitelů třeba zmiňuje, že „necelých 16 km poté, co jsem opustil dealerství, začal přední pomocný rám vrzat. Následně se odpojil kloub kola a vůz se stal neovladatelným. Naštěstí jsem v tu chvíli jel jen 56 km/h.“
Další stížnost popisuje události ze září 2017, kdy majitel Mazdy 6 „jel po městské ulici rychlostí okolo 50 km/h, když se náhle po hlasitém klepání vycházejícím z přední části vozidla řízení stalo netečným. Při inspekci pak bylo zjištěno, že přední pomocný rám kompletně prorezavěl až do bodu, kdy se rozlomil. Hřeben řízení tak vyklouzl ze svých úchytů na straně spolujezdce, což vyústilo ve ztrátu řízení.“
Ostatní hlášení jsou podobného rázu, problém tedy zavání značným rizikem. Pokud by totiž ke ztrátě řízení došlo při vysoké rychlosti, vše by mohlo skončit hrozivým karambolem. NHTSA sice dodává, že žádné oběti či zranění nejsou s korodujícím řízením spojeny, to ale bylo jen dílo šteští. Mazda by proto skutečně měla přistoupit k co nejrychlejší nápravě, jinak hrozí, že bude řešit větší problémy.
Lze přitom jen dodat, že Mazda byla s podobnou záležitostí konfrontována i před dvěma roky, kdy v srpnu 2016 musela svolat 190 tisíc exemplářů modelu CX-7 kvůli problémům s korozí podvozku. Jen o pár dní později se však ze pouze americké věci stala globální událost, do servisů tak muselo 2,2 milionu aut. Mazda 6, jíž se týká nový nešvar, je ale rozšířenějším vozem, celosvětová svolávací akce by tedy byla být ještě mnohem rozsáhlejší...
Mazda má nadále značné problémy s korozí svých aut
Zdroj: NHTSA
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Pre Jerez včera 15:00
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki včera 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España včera 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ 24.4.2024
- Začalo letošní MS-Side 24.4.2024
Nejnovější články
- BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
včera - Šéf Bosche najednou říká, že elektromobily budou za pár let kupovat skoro všichni, ještě před měsícem si otevíral pusu
včera - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
včera - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
včera
Živá témata na fóru
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 23:27 - Milanito
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.25. 23:10 - M.Z.
- Onboard videa 04.25. 23:07 - Lachende Bestien
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.25. 20:34 - M.Z.
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.25. 19:05 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 18:24 - Brus
- IT poradna 04.25. 10:15 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB