Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Jak bezpečná jsou ve skutečnosti velká SUV? Test IIHS ukázal smutnou pravdu
13.6.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
SUV je díky jejich stavbě automaticky přičítána větší bezpečnost, a to vím spíše, čím větší jsou. Ale musí to tak nezbytně být? Americký test osmi modelů ukázal, že rozhodně nikoli.
Nedávno zveřejněné výsledky srovnání několika kombíků a SUV ukázaly, že kombíky jsou ovladatelnější a často i praktičtější. Kromě toho se vyznačují nižší spotřebou, lepší dynamikou a většinou i nižší cenou. Přesto však zákazníci míří zcela opačným směrem, často se slovy, že prioritou je pro ně bezpečnost a nic jiného než právě SUV ji nemůže zaručit. Jak ovšem nově naznačuje americký institut IIHS, zrovna toto přesvědčení může být často mylné.
IIHS se aktuálně zadíval na osm SUV, která bychom v našich podmínkách označili za velká. V šesti případech vyrukoval s dobrým či uspokojujícím hodnocením, z této skupinky nicméně pouze dvě auta prošla zcela bez ztráty květinky a dvě naopak zcela propadla. Jak se tedy ukazuje, vysoká stavba karoserie kombinovaná s opravdu robustním vzhledem nemusí být jistotou, že se z cest vždy vrátíte domů bez úhony. Ruce pryč byste dle crash testů měli dát hlavně od Fordu Explorer a Jeepu Grand Cherokee.
Zástupce modrého oválu si nelichotivé hodnocení vysloužil především strukturou, která při vývoji zřejmě byla podrobena řadě kompromisů. Při čelním nárazu na straně spolujezdce, kterou ostatně automobilky dlouhodobě zanedbávají, došlo k narušení skeletu o 38,1 cm v oblasti spodního pantu dveří, respektive o 33 cm u horního pantu. Samotný dveřní práh se pak posunul o 15,2 cm směrem k testovací figuríně.
Následná měření ukázala, že v reálném světě by velmi pravděpodobně došlo k výrazným poraněním v oblasti boků a nohyou Zajímavé přitom je, že Explorer není dobře hodnocen ani na straně řidiče, i zde je totiž slabá struktura. Ford proto již uvedl, že chystá výraznou modernizaci tohoto vozu, při které se zaměří hlavně na bezpečnost. Posíleny by tak měly být deformační zóny na obou stranách.
Jeep Gran Cherokee na tom na první pohled není tak zle, k narušení v oblasti spodních pantů došlo „jen“ do vzdálenosti 25,4 cm. Nicméně alarmující bylo, že hlava testovací figuríny narazila i přes čelní airbag velmi tvrdě do palubní desky. Jelikož se navíc nenafoukl boční airbag a došlo k otevření dveří, ocitla by se v reálu hlava pasažéra po nárazu zcela mimo vůz. Co by mohlo následovat, netřeba dodávat.
Bohužel, ani vozy, jež získaly „uspokojivé“ hodnocení, se mnohdy nemají čím pyšnit. Také v případě Hondy Pilot hlava figuríny sedící na místě spolujezdce sklouzla po čelním airbagu a narazila do palubní desky. Kromě toho se v ohrožení ocitla i spodní část nohou. Ani Toyota Highlander a Nissan Pathfinder na tom nejsou s pevností dobře, což je dáno i tím, že na trh přišly v roce 2013.
Z testované osmičky tedy u pěti vozů lze shledat vážné i ještě vážnější nedostatky, úplně bez chyby ale není ani GMC Acadia, která se dočkala dobrého hodnocení. Nicméně také u tohoto SUV došlo na sklouznutí hlavy spolujezdce po čelním airbagu, následky nárazu do palubní desky ale nebyly tak drastické. Volkswagen Atlas takový problém sice nemá, po nárazu se ale objevilo narušení struktury u spolujezdce.
Ve finále tu pak máme Kiu Sorento, jež jako jediné SUV z tohoto kola testů získala nejvyšší ohodnocení Top Safety Pick+. I v tomto případě sice došlo na narušení skeletu, ovšem jen v délce 11 centimetrů (oproti 14 cm u VW). Nicméně vůz dokázal i nadále perfektně kontrolovat pohyb figurín, riziko jakéhokoliv poranění je tedy u tohoto vozu velmi nízké. Tedy samozřejmě za testovaných podmínek.
Lze pak již jen dodat, že test byl pokaždé absolvován při rychlosti 64 km/h, přičemž se bouralo pouze 25procentní částí přídě na straně spolujezdce. Fotografie k této zkoušce ale bohužel nejsou u všech vozů k dispozici, v některých případech si tedy musíme vystačit jen s pohledem na poškozenou část vozu u řidiče.
Výsledky crash testů IIHS osmi nových či modernizovaných SUV
Následky crash testu Kie Sorento
Následky crash testu VW Atlas
Následky crash testu GMC Arcadia
Následky crash testu Toyoty Highlander
Následky crash testu Nissanu Pathfinder
Následky crash testu Hondy Pilot
Následky crash testu Jeepu Grand Cherokee
Následky crash testu Fordu Explorer
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Je těžké, je ošklivé, je drahé, ale pořád je rychlé a aspoň trochu pravověrné. M4 CS je druhé nejrychlejší BMW na Ringu
včera - Číňané rozjíždí novou levnou značku aut s cílem zaútočit s ní na Evropu. Se zvoleným jménem v Česku nemají šanci
8.5.2024 - Moderní Ferrari ukázalo svou maximální rychlost v běžném provozu, ani 350 km/h neznamenalo konec
7.5.2024
Nejčtenější články
- K mání je asi nejbláznivější pancéřované auto, jaké jsme kdy viděli. Pojízdnou pevnost dělá z malého fiátku
10.4.2024 - Škoda začala vyrábět kontroverzně faceliftovanou Octavii, tak „levně” jako dřív už ji nekoupíte
10.4.2024 - Musk oznámil, že Tesla v srpnu odhalí samostatně jezdící robotaxík. Investoři mu to baští, i když je to zjevná utopie
10.4.2024 - Nový Citroën C3 se ukázal v levné verzi se spalovacím pohonem, dříve odhalený elektromobil vedle něj nemá šanci
10.4.2024 - ADAC varuje před klikami dveří moderních aut. Máte si vybrat jiný vůz, představují až smrtelné nebezpečí
10.4.2024
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 05.10. 21:27 - M.Z.
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 05.10. 15:29 - pavproch
- Auto pro kapelu za cca. 100k Kč 05.10. 10:56 - volfi
- S větrem ve vlasech.... 05.10. 10:52 - pavproch
- Koupě lakované Octavie 05.10. 10:31 - HondaMan
- Elektromobily a vse kolem nich 05.10. 08:53 - řidičBOB
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 05.09. 18:41 - bojler
- BMW Divize 05.09. 11:32 - jerry