Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Jak fungují auta, když je plně naložíte? VW selhaly brzdy, Hyundai převodovka. A Škodě?
22.4.2018 | Petr Miler
Když v autě sedí jen řidič, chovají se nějak. Když je ale naložíte rodinou a vším, co si přibalí, jejich chování se změní. A ne u každého stejně.
Blíží se doba, kdy řada z nás vyrazí na dovolenou autem - tím autem, které po zbytek roku dobře funguke a na jehož jízdní projev jsme zvyklí. Jenže pokud tímhle autem nejezdíte každý víkend na chalupu s dětmi vzadu a plným kufrem harampádí, snadno budete překvapeni, když bude potřeba s plným autem rychle provést nějaký úhybný manévr nebo zastavit z vyšší rychlosti.
Auta se zatížená pochopitelně chovají jinak, ne všechna se ale s dodatečnou zátěží vyrovnávají stejně. Ač by měla. Kolegové z Auto Bildu si vzal na paškál právě tohle - vyzkoušeli, jak funguje osm různých aspoň trochu rodinných aut, když je naloží na hranici maximální povolené hmotnosti. Testovány byly vozy snad pro všechny - od Dacie Dokker se základní cenou lehce nad 200 tisíci korun přes Škodu Kodiaq za skoro 700 tisíc až po Mercedes třídy E All-Terrain, za který dáte 1,5 milionu.
U některých aut v tomto srovnání znamená plné naložení bezmála sedm metráků navíc k pohotovostní hmotnosti a dostanou se tak k 2,4 tunám - a ne každé takovou masu zvládá. Němci zkoušeli, mimo jiné, jaký je rozdíl v brzdné dráze prázdného a plně naloženého auta - s tím, že nejmenší rozdíl vyhrává. Při jednorázovém zabrzdění byly rozdíly, snad díky větší přilnavosti více zatížených pneumatik, pozoruhodně nízké, někde i méně než 1 metr.
Jenže když pojedete dolů z Grossglockneru, bude to znamenat pro brzdy mnohem větší zátěž. Ten pravý test tak spočíval v maximálním brzdění ze 130 km/h na nulu - desetkrát po sobě. Brzdění byla proložena co nejsvižnějším zrychlením, aby brzdy neměly čas moc vychladnout. Auta byla zkoušena i v úhybném manévru dle standardů ISO a byla měřena jejich spotřeba na známém testovacím okruhu.
Dvě auta v testu brzdění naprosto propadla. Volkswagenu Tiguan se brzdná dráha v desátém pokusu prodloužila téměř o třetinu, u Hyundai i40 kombi se po devátém pokusu přehřála převodovka. Přemýšlíte-li nad některým z těchto dvou vozů, doporučujeme volbu zvážit, pakliže je plánujete plně zatěžovat. A nebo to nepřehánět se zátěží, pokud je máte. Kompletní výsledky všech testů následují. Jednotlivé disciplíny jsou bodované na rozličných bodových škálách (Němci...), přičemž vyšší číslo znamená vždy lepší hodnocení v tom či onom ohledu.
8. Dacia Dokker Stepway
Dokker Stepway je jediné auto v tomhle testu, které má vzadu bubnové brzdy. Bez ohledu na zatížení potřebuje k brzdění ze 130 km/h asi 70 metrů, což je poměrně dlouhá vzdálenost, samotné brzdění ale zvládá ještě slušně, zvlášť na . Horší je to s dynamikou a jízdními vlastnostmi - vůz má měkký podvozek a ESP zasahuje brzy, takže při úhybném manévru končí poslední, stejně jako celkově. Plné zatížení ale zvedne spotřebu jen o 0,2 litru.
Užitečná hmotnost: 4/10
Nárůst spotřeby při plném naložení: 5/5
Úhybný manévr: 4/10
Brzdění: 4/10
Sprint mezi brzděním: 2/5
Slalom: 3/10
Celkem: 22/50



7. Hyundai i40 kombi DCT
Korejec boduje v úhybném manévru, ale jeho převodovka nezvládá opakované prudké brzdění a zrychlování. Po devátém brzdění ze 130 km/h vůz ohlásil, že je převodovka přehřátá a že je třeba na čtyři minuty zastavit, než půjde pokračovat v jízdě. Žádnému jinému autu se to nestalo. Proto má také v disciplíně „Brzdění” jen jeden bod z deseti.
Užitečná hmotnost: 4/10
Nárůst spotřeby při plném naložení: 4/5
Úhybný manévr: 8/10
Brzdění: 1/10
Sprint mezi brzděním: 4/5
Slalom: 6/10
Celkem: 27/50
6. Volkswagen Tiguan
Tiguanu se po desátém brzdění přehřály brzdy - na předních kotoučích bylo 650 °C, zatímco všechna ostatní auta se držela do 600 °C. To u něj znamenalo obrovské vadnutí brzd - napoprvé byla 62,2 metru, napodesáté 80,2 m, tedy o 18 metrů více. Nejsme si tedy jisti, proč Tiguan nedostal ještě méně bodů z této disciplíny, ale 4 z 10 není ani tak moc. Podle vyjádření Volkswagenu byl test extrémní a nereálný, jenže všechna ostatní auta ho reálně zvládla lépe než Tiguan...
Užitečná hmotnost: 5/10
Nárůst spotřeby při plném naložení: 3/5
Úhybný manévr: 8/10
Brzdění: 4/10
Sprint mezi brzděním: 3/5
Slalom: 8/10
Celkem: 31/50
5. Renault Grand Scénic
S 667 kg užitečné hmotnosti toho do sedmimístného Grand Scénicu můžete naložit nejvíce, což se u auta pro velkou rodinu opravdu hodí. Plně naložený váží 2 378 kg a brzdná dráha prázdného oproti plně naloženému je delší jen o 1,2 metru. Ve slalomu je ale pomalý a v úhybném manévru nepřesvědčivý. Je stavěný na pohodlnou, nikoliv sportovní jízdu.
Užitečná hmotnost: 9/10
Nárůst spotřeby při plném naložení: 4/5
Úhybný manévr: 5/10
Brzdění: 6/10
Sprint mezi brzděním: 3/5
Slalom: 5/10
Celkem: 32/50
4. Volkswagen Golf Variant
Golf boduje přesným řízením a dobrou ovladatelností, má rychlé a citlivé ESP. A zejména - brzdový systém je dostatečně dimenzovaný. Až při devátém brzdění ze 130 km/h byl prý brzdový pedál „trochu měkčí”. Nejvyšší naměřená teplota předních brzdových kotoučů byla 570 °C. Golf nicméně nabízí užitečné zatížení jen 482 kg.
Užitečná hmotnost: 3/10
Nárůst spotřeby při plném naložení: 2/5
Úhybný manévr: 9/10
Brzdění: 8/10
Sprint mezi brzděním: 3/5
Slalom: 8/10
Celkem: 33/50
3. Seat Ibiza
Ibiza je ve slalomu zábavná díky krátkému rozvoru, přímému a přesnému řízení, dobře vyváženému podvozku a nízké hmotnosti. Právě ta pomáhá i při brzdění - brzdy nevadnou a brzdná dráha je ze všech testovaných aut nejkratší. Užitečná hmotnost je 461 kg, což na auto této velikosti není špatné, byť je to v rámci testu logicky nejméně, jde o nejmenší vůz. Spotřeba plně naloženého auta ovšem vzrostla nejvíce, o litr.
Užitečná hmotnost: 2/10
Nárůst spotřeby při plném naložení: 1/5
Úhybný manévr: 9/10
Brzdění: 9/10
Sprint mezi brzděním: 4/5
Slalom: 9/10
Celkem: 34/50
2. Škoda Kodiaq 4x4
Deset z deseti bodů při úhybném manévru získalo jediné auto, a to pro leckoho docela překvapivě - Kodiaq s pohonem všech kol. Přes vysoké těžiště a hmotnost plně naloženého vozu 2 361 kg neměl Kodiaq v úhybném manévru problém, prý díky špičkově naladěnému a bleskově reagujícímu ESP. Vadnutí brzd se nedostavilo a plusové body také přináší rozdíl jen 0,9 metru mezi brzdnou dráhou prázdného a naloženého vozu. Jen škoda pouze 527 kg užitečné hmotnosti.
Užitečná hmotnost: 4/10
Nárůst spotřeby při plném naložení: 2/5
Úhybný manévr: 10/10
Brzdění: 9/10
Sprint mezi brzděním: 4/5
Slalom: 8/10
Celkem: 37/50
1. Mercedes-Benz E 220d T All-Terrain
Přesto byl Kodiaq překonán Němcem, konkrétně Mercedesem třídy E, kopírujícím Subaru a Audi se zvýšeným podvozkem u kombíku vyšší střední třídy. Třída E All-Terrain jako jediná obstála v „bonusovém” testu brzdění - pětkrát ze 160 km/h. Jinak v úhybném manévru není tak rychlá a sebejistá jako Škoda a ESP zasahuje docela pozdě, ale zase můžete naložit 619 kg a spotřeba při plném naložení vzroste jen o čtyři deci.
Užitečná hmotnost: 7/10
Nárůst spotřeby při plném naložení: 4/5
Úhybný manévr: 7/10
Brzdění: 9/10
Sprint mezi brzděním: 4/5
Slalom: 7/10
Celkem: 38/50
Zdroj: Auto Bild
Bleskovky
I levná základní Corvette v klání osmiválcových sporťáků ukázala, jak výjimečná je, silnějšího konkurenta roznesla na kopytech
před 9 hodinamiPři veřejných jízdách na Nürburgringu se Porsche 911 při stíhání ve vysoké rychlosti srazilo s BMW M2, brutální nehoda změnila obě auta v ohnivou kouli
včeraStačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
5.7.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Muž vydělává miliony korun ročně tím, že ostatní řidiče „práská” za jejich dopravní přestupky. A ještě se tím chlubí
před 5 hodinamiJaké automobilky pořád nenabízí ani jeden elektrický model? Kupodivu nejde jen o výrobce sporťáků
před 7 hodinamiSvět aut vedle Číňanů dobývají i Indové, jejich nové SUV je na západě tak levné, že se i Škoda Fabia červená studem
před 8 hodinamiI levná základní Corvette v klání osmiválcových sporťáků ukázala, jak výjimečná je, silnějšího konkurenta roznesla na kopytech
před 9 hodinamiPorsche už láká na elektrický Cayenne. Větší úspěch mu nemůže zajistit ani česká krasavice, ani legenda Top Gearu
před 10 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva