Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Jak moc dokáže zlepšit rychlost auta pouhá výměna kol a pneumatik?
13.4.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Učinit auto rychlejším, zvláště jde-li o ojetinu koupenou za pár desítek tisíc, se zdá být velmi náročně. Jen jiná kola a pneumatiky ale dokážou hodně.
Kdo by nechtěl rychlejší auto? Lidská touha mířit stále výš je nezdolná, a tak předpokládáme, že si i majitelé Bugatti Chiron budou brzy říkat, jaké by jejich auto mohlo být, kdyby mělo nějakých 200, 300 koní navíc. Běžné smrtelníky trápí poněkud přízemnější otázky, směřují ale stejným směrem. Zrovna zvýšení výkonu není jednoduchá a už vůbec ne levná věc, stejně jako třeba investice do brzd, podvozku nebo nedej bože aerodynamiky. Přesto existuje možnost, jak učinit auto podstatně rychlejším, aniž by to bylo technicky náročné nebo mimořádně drahé.
Ukazuje nám to Alex Kersten, kterého známe zejména z příběhů jeho BMW M3 E36. Poslední dobou se ale vydal trochu jiným směrem, experimentuje s levnějšími auty a nyní si pořídil starý Lexus IS první generace ve verzi 200 Sport. To navzdory svému označení není zrovna sporťák a při pořizovací ceně 900 liber (asi 28 300 Kč) si dokážete představit, že to nebude ten nejvhodnější základ pro rychlé ježdění. Přesto tu pár pozitivních aspektů je.
Lexusy mají obvykle zadní náhon, takže jej mělo i staré IS, je to vcelku vzácná verze s manuální převodovkou a byť motor o 162 koních a 200 Nm není vyloženě terno, je to alespoň řadový šestiválec. Právě tohle auto postavil Alex proti kompletně sériové Toyotě GT86, jejíž motor má 203 koní a 205 Nm, na krátkém testovacím okruhu. Ne proto, že by šlo o srovnatelné auta, ale aby ukázal, kam se lze relativně jednoduchým vylepšením IS 200 dynamicky posunout.
Nejprve tedy oba vozy zkusil na trati v původní podobě. Toyota byla pochopitelně rychlejší, kolo zajela za 39,92 s. Lexus to zvládl za 42,46 s, tedy o 2,54 s neboli 6,36 % pomaleji. Vzhledem k tomu, že tenhle okruh byl tak krátký, berme za podstatnější údaj v procentech. Na dlouhém okruhu 2,5 sekundy zase tolik neznamenají, ale 6,36 procent času by třeba v případě osmiminutového kola konkurenčního vozu na Nordschleife Nürburgringu znamenalo přes půl minuty rozdílu. To jsou dobré dvě třídy, tolik pro představu.
Jak jsme již naznačili, Lexus zajel tohle kolo na původních 17" kolech. Ty obouvaly nejen běžné, ale dokonce zimními pneumatiky Kleber Krisalp HP2. Člověk by tedy čekal, že když dostane nová, lehčí kola a letní pneumatiky, bude čas o poznání lepší, protože se sníží neodpružená hmotnost a zlepší přilnavost. Na auto tak byla namontována 16" kola Team Dynamics Pro Race 1.2, která váží po 7,4 kg na kus (standardní kola váží mezi 10 a 12 kg), s výkonnými pneumatikami Nankang NS-2R. Značka moc slibně nezní, ale tyhle pneu prý nejsou drahé a získávají dobrá hodnocení. Celková dodatečná investice byla asi 12,5 tisíce Kč, což vzhledem k ceně vozu není málo. Ale pořád je to jen 12,5 tisíce.
S těmito novými koly a pneumatikami byl na okruhu zajet nejlépe čas 41,61, tedy o 0,85 s neboli o 2 % rychlejší. To se zdá jako málo, ale připomeňme krátký okruh - na Norschleife by to za výše zmíněných okolností znamenalo 10 sekund a to už je znovu hodně. A je třeba říci, ze Alex měl gumy úplně nové a zajel s nimi čtyři kola, ne třeba čtyřicet, aby oholil i tu poslední tisícinu.
Z našich zkušeností lze obdobnou změnou na starém Nürburgringu snížit čas na kolo u cca „osmiminutového” auta až o 20 sekund a to je rozdíl jedné generace či třídy aut. Pouze pneumatikami. A znát pochopitelně bude nejen na okruhu - lehčí kola zlepší i akceleraci, pomohou s brzděním, které dále podpoří přilnavější pneumatiky. A chování v zatáčkách bude odlišné ještě citelněji. Pokud tedy přemýšlíte, jak levně a jednoduše vylepšit svůj vůz, začít lepšími koly a pneumatikami je docela dobrý nápad - ublížit tím nemáte čemu.
A ona Toyota? Na tu Alexovi chybí ještě 1,6 sekundy, a tak pokračuje v levných úpravách, momentálně auto zbavuje „zbytečností”, aby jej odlehčil. To už je ale něco, co s běžným ježděním nemá mnoho společného...











Nové pneumatiky a lehčí kola udělají docela hodně, na posledních záběrech vidíme pozice vozu ve srovnatelném čase, výsledek s původními pneumatikami a čtyři časy na kolo s novými pneu
Další kolo relativně levného zrychlování už vám pro každodenní ježdění nedoporučíme. Ale pro okruhové hrátky je pochopitelně i to cesta
Zdroj: Car Throttle@Youtube
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Němec si udělal zjevně legrační napodobeninu policejního vozu s nápisem Folizei, udělali u něj domovní prohlídku a auto mu sebrali
před 4 hodinamiVW se pokusil vylepšit svůj obraz obšlehnutím slavné Gymkhany, dosáhl ale přesného opaku toho, o co dnes usiluje
včeraBMW začalo s poslední novinkou potichu používat nové logo, nevšiml si toho skoro nikdo
13.9.2025
Nejnovější články
Prezident Erdogan si vyzkoušel druhé turecké národní auto, na konkurenta Octavie se moc nadšeně netvářil
před hodinouŠéf Škody potvrdil, že ostrá Fabia se vrátí. Přijde ještě letos, levnější auta ale nebudou
před 3 hodinamiNěmec si udělal zjevně legrační napodobeninu policejního vozu s nápisem Folizei, udělali u něj domovní prohlídku a auto mu sebrali
před 4 hodinamiPodívejte se, diesely nejsou mrtvé. I na IAA v Mnichově se ukázala dvě naftová auta
před 5 hodinamiFord po 70 letech strhne své ikonické sídlo, stěhuje se do nově postaveného skleněného „paláce udržitelnosti”
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva