Jak nenaletět při koupi ojetiny? Tady je 10 rad, jak na testovací jízdu

7.5.2017 | Marek Bednář | 8 příspěvků

Pokud vyhlédnuté ojeté auto obstojí při prohlídce na místě, je třeba jediné - projet ho. Testovací jízda může odhalit mnohé, pokud sledujete ty správné věci.

Koupě ojetého auta je pro mnohé sázka do loterie. Do jisté míry to tak bude vždy, neboť na léta starém autě po záruce s nájezdem v řádu desítek nebo stovek tisíc najetých kilometrů, může „odejít” kdykoli cokoli. Jenže riziko, že se něco takového stane, lze do značné míry eliminovat, pokud si auto co nejlépe prověříte.

Můžete se svěřit do rukou placených expertů, i takové služby u nás existují. Nemusí to být špatný nápad, jde-li o opravdu schopné a odpovědné lidi, ale jde nakonec jen o vaše peníze a pokud pro vás auta nejsou španělská vesnice, spoustu věcí si můžete ověřit sami.

Jak na statickou prohlídku auta, jsme probírali v patnácti bodech před několika týdny. Tou a prověřením historie vozu je pochopitelně dobré vždy začít a teprve na základě toho, zjistit jestli vůbec přistoupit k testovací jízdě. Pokud už při statické prohlídce auta zjistíte některé skutečnosti, pro které vůz nekoupíte, testovací jízda nemá smysl, od vozu dejte ruce pryč.

Pokud ale auto nevyvolává podezření (a podezření vždy stačí k odmítnutí - neomlouvejte sami před sebou pochybné vlastnosti vozu nějakými divokými teoriemi), je čas na důkladnou projížďku. Nelze se spokojit s pár stovkami metrů, na což se leckdy snaží předváděcí jízdu omezit prodávající - už pokud se o to jakkoli snaží, je to podezřelé. A stejně jako při statické prohlídce, i při testovací jízdě existuje řada oblastí, na které je potřeba se zaměřit.

Níže najdete deset klíčových bodů, na které je potřeba se zaměřit. Pochopitelně, sledovat lze nespočet vlastností a máte-li pro auta cit, nemusíme vám vyprávět ani o jedné. Ne každý ale má ten dar a právě takové lidi se prodejci nejčastěji snaží vmanipulovat do koupě auta, které jednoduše není dost dobré. Pokud se nad jeho tlak povznesete a budete-li se držet rad níže, bude pravděpodobnost, že koupíte rachotinu nad hrobem, velmi malá.

1. Pozorně nastartujte

Pochopitelně, bez nastartování se nikam nejede, ale o to tu nejde. Už samotnému startu je potřeba věnovat pozornost a právě v tuto chvíli se prodejce jemu známé nedostatky obvykle snaží zamluvit. Průběh startu je třeba sledovat - chytne-li motor hned, nebo mu to trvá? Pokud nastartuje bez problémů, je všechno v pořádku. Pokud mu to trvá déle, je někde problém, jehož oprava může být otázkou pár korun nebo také několika tisíc. Obykle bývá problém s dodávkou paliva nebo zapálením směsi, obojí může znamenat i vážnější potíže. Pokud auto nenastartuje vůbec, není co řešit, podívejte se jinde.

Jak nenaletět při koupi ojetiny? Tady je 10 rad, jak na testovací jízdu - 1 - start 10kontrojetTJ 01Jak nenaletět při koupi ojetiny? Tady je 10 rad, jak na testovací jízdu - 2 - start 10kontrojetTJ 02

2. Vypněte rádio

Samozřejmě je potřeba vyzkoušet, jestli rádio funguje, protože šotci v audioinstalaci se někdy hledají těžko. Pro samotnou jízdu ale rádio vypněte, protože potřebujete slyšet, co dělá auto. Auto je obecně dobré pozorně poslouchat, protože spousta nedostatků na lecčems od motoru až po podvozek se může projevovat v prvé řadě zvukově, i když jinak na fungování auta nemají citelný vliv. O tom ale v dalším bodě.

Jak nenaletět při koupi ojetiny? Tady je 10 rad, jak na testovací jízdu - 3 - radio 10kontrojetTJ 01Jak nenaletět při koupi ojetiny? Tady je 10 rad, jak na testovací jízdu - 4 - radio 10kontrojetTJ 02

3. Hledejte podezřelé zvuky už na místě

Už než se rozjedete, pořádně poslouchejte, jak auto zní. Pískání od motoru, zejména za vlhkého počasí, je známkou opotřebovaného klínového řemene. Jeho výměna je většinou otázka pár stokorun a u spousty aut to zvládnete i na parkovišti před domem, ale pokud chcete auto „bez investic”, alespoň bezprostředních, je to už důvod k otočení se na podpatku, svědčí to minimálně o tom, že původní majitel nebyl zrovna pečlivka.

Škrábavé zvuky nebo klepání nevěstí obecně nic dobrého a můžou znamenat nutnost drahé opravy, motor by měl běžet klidně, čistě, jemně, tedy alespoň ten benzinový. Kupujete-li auto s manuální převodovkou, dejte také pozor, jestli se nějak mění zvuk nebo otáčky motoru se sešlápnutím spojky - když je motor spojen s převodovkou, i na neutrál roztáčí její „vnitřnosti” a některé problémy s ní se mohou ozvat jen takto, za jízdy je upozadí jiné zvuky.

Jak nenaletět při koupi ojetiny? Tady je 10 rad, jak na testovací jízdu - 5 - remen 14kontrolojetJak nenaletět při koupi ojetiny? Tady je 10 rad, jak na testovací jízdu - 6 - zvuky 10kontrojetTJ

4. Vyzkoušejte brzdy

Ještě než se rozjedete na vyšší rychlost, otestujte, jestli auto vůbec brzdí. Nemělo by být slyšet žádné pískání ani drhnutí, pokud auto běžně jezdí. Pokud chvíli stálo a má trochu orezlé kotouče, není to problém, ona povrchová koroze samozřejmě bude drhnout a vznikne velmi rychle, zejména za vlhkého počasí. Jakmile ale koroze zmizí, měly by brzdy fungovat čistě a neslyšně.

Při pozdějším intenzivnějším brzdění ovšem nesmí být cítit vibrace či hůř, bouchání. To by ukazovalo na nutnost urychlené výměny kotoučů a destiček, což může být zejména u výjimečnějších starších aut klidně i otázka desetitisíců korun. Brzdový pedál také při brzdění nesmí působit jako houba a auto nesmí při brzdění táhnout na jednu nebo druhou stranu. To by naznačovalo, že některé kolo brzdí méně, než by mělo, znovu náznak možných vážnějších problémů.

Jak nenaletět při koupi ojetiny? Tady je 10 rad, jak na testovací jízdu - 7 - brzdy 14kontrolojetJak nenaletět při koupi ojetiny? Tady je 10 rad, jak na testovací jízdu - 8 - brzdy 10kontrojetTJ

5. Hledejte vibrace při jízdě

Vibrace volantu při jízdě mohou znamenat špatné vyvážení kol nebo špatné seřízení geometrie. Prvního si všimnete spíš v nižších rychlostech, druhého spíš ve vyšších. Pokud jsou s vibracemi spojené i zvuky jako klepání, cvakání nebo drhnutí, problém se může týkat ložisek kol nebo poloos.

Také si všímejte, jestli při brzdění auto začne táhnout do strany. Na rovném úseku silnice si můžete zkusit pustit volant a začít přibrzďovat. Pokud se začne auto stáčet, něco je špatně, ani dobře udržovaná stará Škoda 120 neudělá nic než že v přímém směru zpomalí.

Jak nenaletět při koupi ojetiny? Tady je 10 rad, jak na testovací jízdu - 9 - lozisko 10kontrojetTJ 01Jak nenaletět při koupi ojetiny? Tady je 10 rad, jak na testovací jízdu - 10 - lozisko 10kontrojetTJ 02

6. Zkontrolujte seřízení geometrie

Pokud auto při jízdě táhne na jednu nebo druhou stranu, tedy pokud musíte mít volant nějak natočený, abyste jeli rovně, je vhodné zkontrolovat seřízení geometrie. Důvodů může být spousta, klidně i jen to, že se geometrie dlouho neseřizovala nebo se třeba z nějakého důvodu dříve musel sundavat volant a nebyl vrácen ideálně. Také to ale může znamenat špatně provedenou opravu po nehodě, kdy je správné seřízení geometrie prakticky nemožné a jistě to odhalí až její kontrola.

Stejně jako v předchozím bodě, na rovném úseku se rozjeďte na vyšší rychlost a pusťte volant. Jede auto rovně nebo se začne okamžitě někam stáčet? V druhém případě je to znak potenciálních nepříjemností.

Jak nenaletět při koupi ojetiny? Tady je 10 rad, jak na testovací jízdu - 11 - pneu 14kontrolojet 01Jak nenaletět při koupi ojetiny? Tady je 10 rad, jak na testovací jízdu - 12 - geometrie 10kontrojetTJ

7. Vyzkoušejte plný rejd

Najděte prázdný kousek parkoviště, vytočte kola do plného rejdu na jednu a pak druhou stranu a obkružte kolo dopředu i na zpátečku. Pokud slyšíte bzučení, může být něco špatně s posilovačem řízení - klidně jen málo kapaliny. Pokud zejména na zpátečku slyšíte u předokolky cvakání či chroustání od kol, jsou opotřebované homokinetické klouby poloos a je nutná jejich urychlená výměna. Když už klouby chroustají, najedou maximálně stovky kilometrů a jejich oprava není levnou záležitostí.

Jak nenaletět při koupi ojetiny? Tady je 10 rad, jak na testovací jízdu - 13 - homokloub 10kontrojetTJ 01Jak nenaletět při koupi ojetiny? Tady je 10 rad, jak na testovací jízdu - 14 - homokloub 10kontrojetTJ 02

8. Jezděte přes nerovnosti

I pokud se běžně hrbolům a dírám vyhýbáte, při zkoušce auta z druhé ruky je potřeba přes nějaké přejet, protože právě na nich poznáte kondici podvozku. Jakékoliv klepání nebo vrzání znamená nutnost opravy. Nevěřte slovům prodávajícího o tom, že to klepání při přejíždění nerovností je jeden vymačkaný silentblok - může to tak být, ale nemusí.

Nejste-li si jisti, vezměte vůz do autorizovaného servisu, protože z byť lehkého klepání se může vyklubat nutnost kompletní opravy přední nápravy v ceně desítek tisíc korun. Na nerovnostech také poznáte kondici odpružení - pokud auto po přejetí hrbolu poskakuje, budou třeba nové tlumiče, ani ty nejsou zadarmo.

Jak nenaletět při koupi ojetiny? Tady je 10 rad, jak na testovací jízdu - 15 - nerovnosti 10kontrojetTJ 01Jak nenaletět při koupi ojetiny? Tady je 10 rad, jak na testovací jízdu - 16 - nerovnosti 10kontrojetTJ 02 tlumic

9. Rozjeďte se na vyšší rychlosti

Testovací jízda jen ve městě je nesmysl, je potřeba vůz dostat minimálně na dálniční stotřicítku, zkusit pár ostřejších manévrů. Za takových okolností se můžou objevit zvuky a vibrace, které byste jen ve městě nepoznali. Můžou se tu objevit problémy s odpružením či s řízením, pokud auto poskakuje nebo plave. Může se objevit nebývale velký aerodynamický hluk svědčící o špatné opravě po nehodě. Kupujete-li vůz s automatickou převodovkou, všechny rychlosti musí skříň řadit hladce. Kupujete-li manuál, všechny kvalty musí zapadat jednoduše a na poprvé a řadicí páka nesmí mít vůli.

Opravy převodovek bývají většinou drahé, ale jsou případy, ve kterých jde ohromná vůle řadicí páky vyřešit za pár korun. Jedním případem budiž manuální převodovky vozů Chrysler a Dodge z přelomu milénia - gumová uchycení táhel řazení na převodovce se časem vylámou, což znamená vůli tak velkou, že je problém vůbec zařadit. Výměna za nezničitelná nylonová uchycení je otázkou pár stovek a půl hodiny práce na parkovišti před domem. To je ale jen ten nejlepší případ, všechny ostatní budou horší.

Jak nenaletět při koupi ojetiny? Tady je 10 rad, jak na testovací jízdu - 17 - vyssi rychlost 10kontrojetTJ 01Jak nenaletět při koupi ojetiny? Tady je 10 rad, jak na testovací jízdu - 18 - vyssi rychlost 10kontrojetTJ 02

10. Vyzkoušejte tempomat a další elektronické systémy

Auta jsou plná elektroniky nejen dnes, se spoustou podpůrných systémů se prodávají už pěkných pár let. A jejich nefunkčnost může být znakem drahého problému - i kdyby to měla být jen mizerná oprava parkovacích senzorů po drobném karambolu.

Kupujete-li auto s tempomatem, vyzkoušejte všechny jeho funkce. Na dlouhé cestě totiž je máloco víc frustrujícího, než pohled na tlačítka tempomatu, která ale nic nedělají. U starších aut leckdy stačí seřídit čidlo pod brzdovým pedálem, kterým se tempomat vypíná. I v klidové pozici pedálu si může tempomat myslet, že brzdíte, a tudíž nepůjde aktivovat. Nefunkční tempomat ale může mít i jiné, dražší příčiny - u těch adaptivních může jít například o vadný radar, znovu nikoli levnou věc.

Stejně tak zkuste, je-li jimi auto vybaveno, zda funguje hlídání slepého úhlu, udržování jízdy v pruhu a další podobné systémy. Pokud jsou sedadla elektricky nastavitelné, popř. s pamětí, zkuste i je, nejlépe v plném rozsahu. Také jejich vyhřívání. Nebude na škodu vyzkoušet oba extrémy fungování klimatizace, musí hřát i chladit a neměl by z ní vycházet zápach, jakkoli zrovna jeho řešení bývá tím jednodušším.

Jak nenaletět při koupi ojetiny? Tady je 10 rad, jak na testovací jízdu - 19 - tempomat 10kontrojetTJJak nenaletět při koupi ojetiny? Tady je 10 rad, jak na testovací jízdu - 20 - Rady pro testovaci jizdu s ojetym autem dalsi 01

Pochopitelně, koupě ojetiny znamená už sama o sobě nutnost přijmou jisté kompromisy, není to nové auto. Bude tu tedy jisté opotřebení, škrábance, může i něco nefungovat - záleží na vás, co jste ochotni akceptovat. Obecně lze říci, že na chování auta nesmí být nic neobvyklého v rámci toho, jak je staré a kolik má mít najeto kilometrů.

Pokud se vám něco nezdá a nejste schopni to dokonale ověřit hned sami, vyhledejte odbornou pomoc, nejlépe autorizovaný servis. Prodejce, ať už soukromá osoba nebo profesionál, by vám neměl bránit v nechat na autě cokoli zkontrolovat - může ho to obtěžovat, zdržovat, ale pokud chce vaše peníze, zasloužíte si jeho čas. Pokud vás od zevrubné kontroly odrazuje, může něco skrývat. A v takovém případě není radno s ním obchodovat...

Marek Bednář

Další zajímavé články:

Diskuze 8 příspěvků

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše