Jak nenaletět při koupi ojetiny? Na těchto 15 věcí si dejte pozor

Přemýšlíte o pořízení ojetého auta? Vše ověřit a zkontrolovat je nutností, špatné koupě čekají na každém rohu. Poradíme, jak se jich vyvarovat.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Jak nenaletět při koupi ojetiny? Na těchto 15 věcí si dejte pozor

6.4.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Jak nenaletět při koupi ojetiny? Na těchto 15 věcí si dejte pozor

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Přemýšlíte o pořízení ojetého auta? Vše ověřit a zkontrolovat je nutností, špatné koupě čekají na každém rohu. Poradíme, jak se jich vyvarovat.

Jaro je tu a nejeden z nás se dívá po něčem, čím by osvěžil svůj automobilový park. Pokud vybíráte vůz nový, stačí „jen” vybrat správný typ, pořízení ojetého auta je ale větší věda. Zvolit správný typ nestačí, musíte najít i co možná nejlepší kousek, který se vejde do vašeho rozpočtu.

Vybírat většinou je z čeho - trh s ojetými auty je ještě větší, než s těmi novými, takže pokud nehledáte něco vyloženě vzácného, přinejmenším v Evropě, často ale i v České republice nebo na Slovensku najdete dost potenciálních kandidátů. Každý z nich ale jinak vypadá, najel jiné kilometry a stojí trochu jiné peníze. Někdo zkrátka auta používá tak, jiný onak, někdo se o ně stará hůře, jiný lépe, ne vždy to jde ale jednoduše poznat. Samotná cena vodítkem být nemusí - někteří majitelé svá auta přeceňují, jiní je naopak prodávají pod cenou proto, že se jich chtějí rychle zbavit.

Existuje spousta hospodských rad, jak postupovat při prohlídce staršího vozu, a leckterý prodejce, pokud se ojetinami živí, může spoustu věcí bagatelizovat - to je jen čidlo, to je drobnost, to stojí pár korun, to stačí jen doplnit. Může to být pravda, ale je potřeba mít na paměti, že on chce vydělat co nejvíc peněz a může být ochoten říct cokoliv. Lepší je tedy řídit se vlastním úsudkem.

Máte-li auta „v malíku”, návody nepotřebujete, ne každý ale má to štěstí, aby problematickou ojetinu cítil na sto honů. Máme pro vás tedy příručku, na co si dát při prohlídce ojetého auta pozor, abyste nešlápli vedle. Že vůz obstojí v některé z těchto jednotlivostí, není zárukou kvality, stejně jako jeden problém neznamená, že jde o špatnou koupi. Přesto je ale jasné, že správná ojetina měla být více či méně bezproblémová v každém z těchto ohledů a pokud nevyrážíte shánět vůz s 10 tisíci Kč v kapse, není nic nemožného takovou najít.

Obecně by prvním bodem mělo být důkladné studium vlastností a častých závad daného auta ještě dřív, než se na ně pojedeme podívat. A jak pokračovat, se dozvíte v bodech níže.

1. Historie vozu

Než se na nějaké auto vyrazíte podívat přes půl republiky, je vhodné předem prověřit historii auta. Vhodnou investicí u nás je zpráva firmy Cebia, která kromě kilometrového proběhu zejména poví něco o nehodách opravovaných s účastí pojišťovny. Stojí sice peníze, ale můžete se předem dozvědět docela dost informací a třeba rovnou začít hledat jinde. Stačí znát VIN, který vám prodávající snadno řekne. A pokud vám ho neřekne, nemáte důvod se s ním dále bavit, něco zjevně skrývá.

Když už jste k autu přijeli, věnujte pozornost nejen servisní knížce, důležitější jsou faktury za díly či opravy. Ze servisní knížky sice bývá vidět četnost údržby, ale dnes už dávnou nejsou výjimkou pokusy o její falšování. Když budete pozorní, odhalíte i takový pokus vás podvést. Cokoliv se vám nebude zdát, musí prodávající vysvětlit, minimálně za dobu, kdy auto vlastnil. Pokud to nedokáže nebo vypadá, že si vymýšlí, je něco v nepořádku a je třeba dát znovu ruce pryč - nemá smysl věřit jeho pohádkám ani vlastním iluzím.


Jak nenaletět při koupi ojetiny? Na těchto 15 věcí si dejte pozor - 1 - Skoda Octavia II TDI stocena 500 tkm reporty 10Jak nenaletět při koupi ojetiny? Na těchto 15 věcí si dejte pozor - 2 - VW Passat Variant B8 extremne ojety prodej 18
Report Cebie často rychle odhalí, že se stavem tachometru bylo manipulováno. Existují vozy, které najedou klidně i půl milionu km za dva roky

2. Karoserie

Různé šrámy na náraznících jsou u spousty aut běžnou věcí, kontrola karoserie by se měla zaměřit spíš na spáry - měly by být rovnoměrné. Panely karoserie musí dobře lícovat a hledejte i rozdíly v odstínu barvy, ukážou lakovaný díl. Většinou po nehodě, často ale i kvůli pokročilé korozi původního dílu - ani jedno z toho nemusí být vážný problém, opravený šrám od nákupního centra auto nedevalvuje, ale pokud jste se něco takového o autě nedozvěděli od prodávajícího předem, měl by být znovu schopen vysvětlit, co se stalo a proč vám o tom neřekl. Opravit se dnes dá všechno, i totálně zničená auta.

Dveře, kapota i víko zavazadelníku by měly jít snadno a dobře zavírat, neměly by drhnout nebo se křížit, pokud vůz stojí na rovné ploše. Cvakání při otvírání či zavírání bočních dveří ukazuje na opotřebenou aretaci. Zní to nehezky, ale není to nic nebezpečného, trpí tím spousta starších aut.

Jak nenaletět při koupi ojetiny? Na těchto 15 věcí si dejte pozor - 3 - karoserie 14kontrolojet 01Jak nenaletět při koupi ojetiny? Na těchto 15 věcí si dejte pozor - 4 - karoserie 14kontrolojet 02
Toto je od pohledu mizerně opravená karoserie, možná lépe opravit nešla. Ruce pryč

3. Koroze

Jednou z nejdůležitějších oblastí, které je potřeba u staršího auta hlídat, je koroze. A nedělejte si iluze, že se to týká jen dekády starých vozů, auta renou i dnes. Některá jsou ke korozi náchylná více, jiná méně, ale v každém případě je potřeba hlídat lemy dveří, podběhy a podvozek, zda na nich není patrná pokročilá koroze či zda např. plechy nejsou prorezivělé tak, že v nich jsou díry. Koroze je opravitelná, ale pokud je pokročilá, může být cena opravy vyšší než hodnota auta a jít tímto směrem nemá smysl.

Jak nenaletět při koupi ojetiny? Na těchto 15 věcí si dejte pozor - 5 - koroze 14kontrolojet 01Jak nenaletět při koupi ojetiny? Na těchto 15 věcí si dejte pozor - 6 - koroze 14kontrolojet 02
Auta stále reznou, třebaže méně než dříve. Koroze je ale pořád stejný problém

4. Chod motoru

Věnujte dobrou pozornost chodu motoru při startování a při běhu, a to jak za studena, tak po zahřátí. Měl by startovat snadno, je-li v pořádku baterie. Po startu studeného motoru můžete chvíli slyšet cvakání hydraulických vymezovačů vůlí ventilů, tzv. hydroštel, ale to maximálně pár vteřin. V zahřátém motoru by nemělo nic rachotit ani klepat. Samozřejmě, každý motor je jinak hlučný, každý má svůj specifický projev, ale nezdravé klepání nebo rachtání nepatří do žádného.

Také věnujte pozornost tomu, co vychází z výfuku, může to hlásit i vážný problém. Pokud není zrovna mrazivo, po zahřátí by z něj neměl vycházet bílý a už vůbec ne modrý dým. Kupujete-li diesel, zkontrolujte, jestli při prudším přidání motor výrazně nekouří popř. jestli není od sazí ušpiněn nárazník.

Jak nenaletět při koupi ojetiny? Na těchto 15 věcí si dejte pozor - 7 - VW Passat B5 zanovni prodej 24Jak nenaletět při koupi ojetiny? Na těchto 15 věcí si dejte pozor - 8 - Hyundai Sonata V6 554 tkm prodej 26
Motor je jednou z nejdražších součástí vozu, jeho stavu je třeba věnovat maximální pozornost

5. Úniky provozních kapalin

Na parkovištích vídáme běžně skvrny od oleje, ovšem to neznamená, že by se úniky provozních kapalin z automobilu daly zanedbávat. Téct může olej z motoru, z převodovky nebo diferenciálu, může unikat chladicí kapalina. Oprava může být otázkou pár korun za novou hadici nebo těsnění, ale také mohou olej propouštět třeba gufera klikové hřídele. Taková oprava už je náročnější.

Jak nenaletět při koupi ojetiny? Na těchto 15 věcí si dejte pozor - 9 - unik oleje 13zavad 01Jak nenaletět při koupi ojetiny? Na těchto 15 věcí si dejte pozor - 10 - unik oleje 13zavad 02
Za auta by nemělo nic téci, alespoň ne ve větší míře

6. Olej

Z oleje se toho dá poznat docela dost - pokud vytáhnete měrku a oleje je málo, ukazuje to na to, že dosavadní majitel zanedbával údržbu. Je-li olej u benzínového auta úplně černý, buď nebyl dlouho měněn, anebo má motor nějakou závadu. Hledejte v něm i miniaturní kousky kovu; pokud nějaké vidíte, hledejte jiné auto. Je také vhodné otevřít víčko dolévání oleje, pokud uvidíte béžový šlem, velmi pravděpodobně máte před sebou vadné těsnění hlavy válců.

Kupujete-li auto s automatickou převodovkou, podívejte se i na stav oleje v ní. Měl by být růžový, příp. u některých aut zelený nebo jinak barevný, ale vždycky v jedné barvě a čistý. Pokud je tmavý, dlouho se neměnil. Pokud je cítit spáleninou nebo kovem, znamená to, že převodovka má zaděláno na problémy, jejichž opravy bývají velmi drahé.

Jak nenaletět při koupi ojetiny? Na těchto 15 věcí si dejte pozor - 11 - olej 14kontrolojetJak nenaletět při koupi ojetiny? Na těchto 15 věcí si dejte pozor - 12 - Test Skoda Rapid 12 TSI DDT2 NS 41
Podoba oleje řekne mnohé o stavu i údržbě motoru

7. Chladicí kapalina

Kapalina v nádržce by měla být čistá, bez známek vodního kamene, protože to by značilo zanedbání pravidelných výměn či používání obyčejné vody k naředění fridexu místo destilované. Minerály v obyčejné vodě se usazují v chladiči a v chladicích kanálcích motoru a v extrémním případě je mohou ucpat. Také nesmíte najít olejové skvrny, protože to by mohlo ukazovat na rozličné další závady.

Jak nenaletět při koupi ojetiny? Na těchto 15 věcí si dejte pozor - 13 - Priciny prehrivani motoru auta a reseni 02Jak nenaletět při koupi ojetiny? Na těchto 15 věcí si dejte pozor - 14 - tesneni pod hlavou 05 slem
I chladící kapalina někdy může vyprávět...

8. Řemeny a hadice

V motorovém prostoru je potřeba mimo jiné zkoumat stav řemenů, a to zejména jejich napnutí - nesmí být příliš pevné ani příliš volné - a stav drážek. Vidíte-li v řemenu trhliny, znamená to, že je opotřebován a že je nejvyšší čas ho vyměnit. Hadice zkuste zmáčknout; musejí působit jako hadice, být dostatečně ohebné. A ani ony v sobě nesmí mít trhliny; pokud ano, bude je nutné co nejrychleji vyměnit, aby nedošlo k protržení.

Jak nenaletět při koupi ojetiny? Na těchto 15 věcí si dejte pozor - 15 - remen 14kontrolojetJak nenaletět při koupi ojetiny? Na těchto 15 věcí si dejte pozor - 16 - hadice 14kontrolojet
Nedokonalý stav řemenů a hadic může být větší problém, než se zdá

9. Stav interiéru

Hodně o autě prozradí, když nahlédnete do jeho vnitřku, jehož opotřebení by mělo odpovídat udávané kilometráži, a to rovnoměrně pro každou součást. Nevěřte pověrám o tom, že když má auto hodně opotřebovaný volant, ale zachovalou řadičku a nášlapy pedálů, majitel měl rád velké prsteny, pracovat s chemikáliemi či kdo ví co ještě. Může to být pravda, ale nemusí - možná jen bylo levné vyměnit nášlapy a řadičku, ale drahé volant, který jako jediný prozrazuje vysoké statistíce kilometrů.

Interiéry aut dnes vydrží opravdu hodně a pokud se o ně někdo dobře stará, 100 tisíc kilometrů na nich sotva poznáte. Pokud je interiér viditelně opotřebovaný, může být nájezd násobně vyšší, nebo se předchozí majitel o své auto moc dobře nestaral. Ani o jedno byste neměli stát.

Jak nenaletět při koupi ojetiny? Na těchto 15 věcí si dejte pozor - 17 - Hyundai Sonata V6 554 tkm prodej 16Jak nenaletět při koupi ojetiny? Na těchto 15 věcí si dejte pozor - 18 - VW Passat Variant B8 extremne ojety prodej 07
Interiér Hyundai Sonata s 554 tisíci km? Ruina. Nespoléhejte ale jen na to, rychle ojetý Passat může se stejnými kilometry vypadat ještě slušně

10. Únik kapaliny do interiéru

Prasklé topení v palubní desce vozu je věc náročná na opravu a tudíž drahá, takže pokud zaznamenáváte vlhkost v prostoru pro nohy u spolujezdce, není to dobré znamení. Vlhkost hledejte také okolo těsnění dveří, střešního okna nebo v zavazadelníku. Některé průsaky vody se dají opravit za pár korun těsněním z Hornbachu, naopak gumová těsnění dveří, kufru či střešních panelů na některá starší auta budete shánět opravdu těžce.

Jak nenaletět při koupi ojetiny? Na těchto 15 věcí si dejte pozor - 19 - voda v interieru 14kontrolojet
Pokud do interiéru cokoli zatéká, není to dobré znamení

11. Topení, klimatizace

Závady na topení nebo klimatizaci jsou většinou na odstranění velmi drahé, takže se u méně poctivých prodejců ojetin setkáte s tvrzením, že klimatizace jen není napuštěná chladivem. Jednak to vůbec nemusí být pravda a jednak, i kdyby to pravda byla, se to chladivo muselo někudy dostat ven.

Chladí-li klimatizace slabě, může to znamenat jen málo chladiva, jehož doplnění zvládne kdekterý servis za pár stovek. Systém ale musí být schopný vyprodukovat aspoň trochu chladného vzduchu. Horkého vzduchu by naopak mělo být dost, jakmile se zahřeje motor; pokud ne, stojí před vámi potenciální problém topného tělesa v palubní desce.

Jak nenaletět při koupi ojetiny? Na těchto 15 věcí si dejte pozor - 20 - klima 14kontrolojetJak nenaletět při koupi ojetiny? Na těchto 15 věcí si dejte pozor - 21 - Skoda Kodiaq 2 0 TDI 4x4 test prvni 55
U starších aut jsou problémy s ventilací dosti obvyklé, u zánovních zde na potíže narazíte výjimečně

12. Elektrická výbava

Většina moderních aut má okna i zrcátka ovládaná elektricky. A nejen ta - také třeba sedadla, zámky, stínítka nebo cokoliv jiného může pro svou činnost využívat elektromotorky. Je vhodné zkontrolovat úplně všechno; že funguje stahování okna řidiče, neznamená, že to bude stejné u pravého zadního okna. Oprava může být jednoduchá a levná, ale taky složitá a drahá, závisí to na konkrétní porouchané součástce a konkrétním autě. Některý elektromotorek stačí rozebrat a promazat, jiný musíte koupit nový.

Jak nenaletět při koupi ojetiny? Na těchto 15 věcí si dejte pozor - 22 - elektricka vybava 14kontrolojet 01Jak nenaletět při koupi ojetiny? Na těchto 15 věcí si dejte pozor - 23 - elektricka vybava 14kontrolojet 02
Elektrických věcí je dnes i v obyčejných autech spousta, fungovat by měly všechny

13. Brzdy

Máte-li auto na zvedáku, zkontrolujte důkladně stav kotoučů. Hledejte známky nerovnoměrného opotřebovávání, které může ukazovat na nesprávně fungující třmen. Je-li vnitřní strana kotouče ojetá víc než vnější, jsou zatuhlé tyčinky, po kterých třmen jezdí; to samozřejmě platí jen pro jednopístkové třmeny.

Pokud za jízdy při brzdění cítíte pulsování pedálu, klepání volantu nebo pokud auto táhne na některou stranu, brzdy budou potřebovat servis. Nové kotouče a destičky jsou to nejmenší. Zkontrolujte také stav brzdové kapaliny v nádržce, mělo by jí být dostatek a měla by být relativně čistá.

Jak nenaletět při koupi ojetiny? Na těchto 15 věcí si dejte pozor - 24 - brzdy 14kontrolojetJak nenaletět při koupi ojetiny? Na těchto 15 věcí si dejte pozor - 25 - Sok mechanici 01 brzdy 02
Brzdy též prozradí mnohé, i kdyby to tristní údržba měla být

14. Podvozek

Při kontrole auta zespodu si všímejte stavu manžet poloos, zda jsou správně dotažené, zda z nich nevylézá mazivo a zda v nich nejsou trhliny. Vezměte za tyčky řízení a zatahejte za ně, neměly by mít žádnou vůli. Když je auto na zvedáku, chyťte rukama kola napřed na devíti a třech hodinách, pak na dvanácti a šesti a zkuste s nimi zakývat, ani zde nesmí být vůle. A pokud při jízdě slyšíte klepání či vrzání na nerovnostech, připravte se na nutnost výměny některých podvozkových dílů - auto s dobře fungujícím podvozkem musí nerovnosti filtrovat tiše... a ochotně.

Dokud je auto na zvedáku, hledejte také různé boule či nepravidelnosti v běhounu pneumatik, které můžou napovědět blížící se nutnost výměny tlumičů. Když stojí auto na rovném povrchu, je dobré vyzkoušet, jestli karoserie sedí stejně vysoko ve všech čtyřech rozích. Pokud ne, může být nutná výměna pružin.

Jak nenaletět při koupi ojetiny? Na těchto 15 věcí si dejte pozor - 26 - podvozek 14kontrolojet 01Jak nenaletět při koupi ojetiny? Na těchto 15 věcí si dejte pozor - 27 - podvozek 14kontrolojet 02
Na tato místa se spousta kupujících u ojetin ani nepodívá. Ke své škodě

15. Pneumatiky

O samotné pneumatiky tu ani tak nejde, když je samozřejmě lepší, když dostanete vůz se dvěma sadami zánovních gum. Na pneumatikách je nicméně dobře vidět stav podvozku, pokud se majitel o vůz nestaral. Jsou výrazně ojeté na některém kraji? Na vině je špatné seřízení geometrie. Jsou ojeté uprostřed či po stranách? Pak guma často jezdila přehuštěná, resp. podhuštěná. Pneumatiky prozradí hodně - nevypadají-li perfektně, nejsou obuty na zrovna perfektní ojetině...

Jak nenaletět při koupi ojetiny? Na těchto 15 věcí si dejte pozor - 28 - pneu 14kontrolojet 01Jak nenaletět při koupi ojetiny? Na těchto 15 věcí si dejte pozor - 29 - Sok mechanici 10 pneu 01
Dobrý stav pneu je fajn už proto, že nebudete muset hned kupovat nové. Ale mnohem cennější je tím, že prozradí všemožné další problémy

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše