Proč motor „cvaká” po startu? A co s tím, když nepřestane?

15.11.2016 | Marek Bednář | 7 příspěvků

(+ videa) Pokud se z horní části motoru ozývá po startu cvakání, není to nic, čeho byste se museli děsit. Pokud to ale dělá pořád, máte problém.

Můžete mít klidně i zánovní auto a stejně jste si toho mohli všimnout - když motor nastartujete, je i ve velmi dobře odhlučněných vozech uvnitř někdy slyšet intenzivní kovový zvuk, který, pokud už se ozve, maximálně po pár sekundách ustane. Není to nic pěkného, zvláště u benzinových motorů, které v tu chvíli začnou připomínat staré diesely, ale není to nutně něco, čeho byste se museli děsit.

Jde o projev tzv. hydraulického vymezování vůle ventilů, který jsme nakousli už zhruba před rokem v článku o devíti věcech, kterými si ničíte auto a ani o tom nevíte. Tento mechanismus, jak už jeho název napovídá, hydraulicky vymezuje vůli mezi zdvihátky či vahadly ventilů a ventily funguje tak, že se po nastartování motoru jednotlivé „hydroštely” naplní olejem a tak nastaví správnou vůli. Jakmile motor vypnete, olej z nich zase postupně odtéká.

Je-li olej řídký (a nebo hydroštely už mají něco najeto), odteče klidně i během pár desítek minut. Přes noc dokáže vytéci prakticky ze všech motorů, i když budete stát v dobře vyhřáté garáži se zánovním vozem. Proto se také stává, že motor po nastartování tak intenzivně cvaká - slyšíte rozvodový mechanismus, který v tu chvíli nefunguje, jak by měl, vůle ventilů tehdy není správně nastavena.

Po nastartování se tedy musí hydroštely znovu „natlakovat” olejem a dokud do nich čerpadlo olej nedostane, jsou prázdné a tedy nefunkční. Projevuje se to zmíněným klepáním či cvakáním od horní části motoru (u rozvodu OHV z oblasti vačkové hřídele). Pokud tohle cvakání během pár jednotek sekund ustane - podle vnější teploty, v zimě to trvá déle - ustane, je všechno v pořádku, takto hydroštely fungují. Jenže někdy to přestat nemusí nebo se klepání může začít ozývat i za jízdy.

Pokud je cvakání znatelné pořád, i po zahřátí motoru a není-li hladina oleje příliš nízká, je velmi pravděpodobné, že máte s hydroštely (byť se pochopitelně může jednat i o potíž s ventilovými zdvihátky či vahadly) problém. Nezáleží na tom, jestli máte motor s rozvodem OHV, OHC nebo DOHC, tenhle problém může potkat všechny motory vybavené hydraulickým vymezováním ventilové vůle, což jsou z posledních dekád až na drobné výjimky prakticky všechny.

Základní cestou, jak tomuto problému předejít, je pravidelně měnit olej i s filtrem a pravidelně kontrolovat jeho hladinu. Pokud se ale u vašeho auta tenhle problém už rozvinul, je vhodné s opravou neotálet. Zejména u motorů s vysokým kilometrovým proběhem může být příčinou prosté opotřebení, které jde vyřešit jen výměnou dotčených dílů. Samozřejmě je vhodné vyměnit všechny hydroštely, aby byly všechny nové a abyste nemuseli za půl roku motor znova rozebírat a znova je měnit.

Díly nemusí být drahé, zejména je-li potřeba - a možnost - vyměnit jen hydroštely a nikoliv celé vahadlo včetně hydraulických vymezovačů, to bývá ta dražší varianta. Samozřejmě, čím víc ventilů v motoru máte, tím dražší bude výměna. Pokud ovšem nepomůže dolití či výměna oleje, nové hydroštely, vahadla či zdvihátka jsou v podstatě jedinou spolehlivou a permanentní opravou.

Co může, ale nemusí pomoci, jsou různé přípravky k utišení ventilového ústrojí, které se lijí do motorového oleje. Můžou pomoct na chvíli, na delší dobu anebo také vůbec. Jednou z možností je také zkusit tzv. proplach motoru, tedy koupit správný přípravek, nalít ho do oleje, nechat motor určenou dobu běžet na volnoběh a pak vyměnit olej s filtrem. Tenhle přípravek může uvolnit ucpané otvory pro přívod oleje k jednotlivým částem, ale samozřejmě ani on nemusí udělat vůbec nic.

V takovém případě opět zbývá výměna. Pokud ji budete příliš dlouho odkládat, riskujete velké opotřebení či poškození dříků ventilů, hřídele vahadel, příp. zdvihátek nebo v krajních případech i vačkové hřídele. Přílišné opotřebení se může projevovat kromě silného klepání také nerovnoměrným chodem motoru, škubáním a poklesem výkonu, protože se postižený ventil bude otvírat méně, než by měl. Nebo bude naopak ventil zůstávat otevřený déle; to může znamenat jeho větší zahřívání, které může vést i k prasklinám a úplné devastaci motoru. Je to tedy věc, kterou není radno ignorovat. Protože motor je na běžném autě jednou z těch nejdražších součástí...

Proč motor „cvaká” po startu? A co s tím, když nepřestane? - 1 - 9nadmer hydrostel 01Proč motor „cvaká” po startu? A co s tím, když nepřestane? - 2 - 9nadmer hydrostel 02Proč motor „cvaká” po startu? A co s tím, když nepřestane? - 3 - hydrostely ilustracni 01Proč motor „cvaká” po startu? A co s tím, když nepřestane? - 4 - hydrostely ilustracni 02
Chcete-li zachovat dlouhý život hydroštel, dbejte na výměny oleje a jeho hladinu

Proč motor „cvaká” po startu? A co s tím, když nepřestane? - 5 - 9 veci kterymi si nicite auto dalsi 01Proč motor „cvaká” po startu? A co s tím, když nepřestane? - 6 - 9 veci kterymi si nicite auto dalsi 02Proč motor „cvaká” po startu? A co s tím, když nepřestane? - 7 - 9 veci kterymi si nicite auto dalsi 03Proč motor „cvaká” po startu? A co s tím, když nepřestane? - 8 - 9 veci kterymi si nicite auto dalsi 04
Výměna poškozených hydroštelů může být velmi náročná

Zdroj: Car Throttle

Marek Bednář

Další zajímavé články:

Diskuze 7 příspěvků

Reklama
Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše