Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Jak změní spotřebu, výkon a emise oprava 1,2 TDI z Dieselgate? Němci to změřili
15.12.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Máte Fabii II Greenline a chcete si nechat přehrát software, aby byla opravdu „green”? Pak nebude od věci vědět, co oprava skutečně udělá.
Kauzu Dieselgate jistě netřeba příliš představovat - týká se softwaru v dieselových vozech koncernu Volkswagen, který poznal měření spotřeby a podle toho upravoval emise, protože to byla nejlevnější cesta ke splnění přísných amerických limitů emisí oxidů dusíku. Jenže v USA je takové zařízení podvod a VW za to nyní nese následky.
V USA nabízí VW majitelům postižených aut zpětný odkup za velmi štědrých podmínek, tak štědrých, že majitelé ani nevrací auta celá. V Evropě nicméně k žádnému podvodu skutečně nedošlo, protože normy měření NEDC poskytují automobilkám obrovský manévrovací prostor. Přesto VW vyvinul softwarovou úpravu řídící jednotky motoru, která má emise snížit i bez podfuků.
Jak funguje úprava u dvoulitrové verze motoru EA 189, testoval německý ADAC v létě a záhy se objevily zprávy o tom, že přehrání softwaru způsobuje nadměrnou hlučnost motoru do 2 000 otáček, kde dieselové motory tráví nemalou část svého života.
Nyní máme před sebou informace o tom, jak dopadla úprava softwaru tříválce 1,2 TDI s výkonem 75 koní. Vůz, na kterém bylo provedeno měření, byl Volkswagen Polo, ovšem tento motor se montoval i do Fabie II Greenline a Roomsteru Greenline. Pokud si chcete u svého vozu nechat přehrát software, máme dobré zprávy - emise oxidů dusíku skutečně klesly.
Vůz byl změřen před přehráním softwaru a po něm v cyklech NEDC, WLTP a BAB130. Protože původní software pozná měření NEDC, za směrodatné je nutno brát měření v cyklu WLTP a právě v něm byly emise NOx po úpravě softwaru o 22,9 % nižší. Konkrétní čísla bohužel neznáme.
Také se trochu změnily křivky výkonu a točivého momentu, jak si můžete prohlédnout na grafech níže. Výhodou budiž, že po změně softwaru přichází oblast maxima točivého momentu o nějakých 100 otáček dříve, třebaže maximální hodnota o pár Nm klesla a točivý moment i výkon je od zhruba 1 900 do 3 300 otáček po úpravě o chloupek nižší než dříve. Maximální výkon před úpravou byl o 5 koní vyšší, než udávají specifikace výrobce, a s úpravou se to nezměnilo.
Výkon a točivý moment motoru 1,2 TDI před úpravou a po ní
Při testování dle cyklu NEDC byly oproti původním papírovým hodnotám naměřeny vyšší emise CO2 a spotřeba paliva, ovšem to se dá očekávat, testujete-li ojeté auto v silniční specifikaci bez všech „optimalizací”. Druhé dva grafy ukazují, že emise CO2 s úpravou softwaru vzrostly o 2 gramy na kilometr, spotřeba vzrostla o 0,08 l/100 km. Oboje jistě můžeme považovat za zanedbatelné nárůsty, ovšem bavíme se pořád o normovaných číslech - ve skutečném světě lidé jezdí s jinou spotřebou a také může dojít k jiné změně.
Spotřeba paliva resp. emise CO2 (přímo úměrné veličiny) motoru 1,2 TDI před úpravou a po ní
Je nutné dodat, že před sebou máme výsledky laboratorního měření, z uživatelského hlediska to minule zase taková sláva nebyla, jak stojí i výše. Jestli to u 1,2 TDI bude podobné, zůstává otázkou, tato měření ale dopadla pro 1,2 TDI dobře - výkon se v podstatě nezměnil, spotřeba paliva stoupla neznatelně a emise NOx výrazně klesly. Takže pokud vám zrovna na tomto záleží...
Testované VW Polo vykázalo nižší emise NOx o 22,9 %
Zdroj: ADAC
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- První dobíjecí Lamborghini je další hybridní nesmysl, fiktivní úsporu paliva mění za 300kilovou nadváhu
před hodinou - V Bruselu přišli na to, že kamiony tvoří hrstku aut, ale figurují v 15 procentech smrtelných nehod, posvítí si na ně
před 2 hodinami - Francouzi po čase stvořili opravdu krásné auto. Dostalo bezemisní pohon, který nemá problém s dojezdem
před 4 hodinami - Dvojí výkon vrcholné Tesly Model 3 byl vysvětlen, Česko i většina světa dostane ošizenou verzi
před 5 hodinami - Dlouholetý šéfdesignér Škody přešel k Číňanům. Na povel bude mít i značku, která stále víc boduje v Česku
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Onboard videa 04.26. 16:17 - řidičBOB
- VZKAZY 04.26. 14:59 - petr_riha
- Elektromobily a vse kolem nich 04.26. 14:36 - Stepan
- Audi A6 C7 převodovky 04.26. 14:28 - Arkis
- S větrem ve vlasech.... 04.26. 14:16 - pavproch
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.26. 10:35 - Brus
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.26. 09:48 - Eda
- Výběr Hybrid auta 04.26. 09:34 - mattonecz