Reklama

Co udělá s 2,0 TDI oprava po Dieselgate? Jak se změní spotřeba? A co výkon?

(+ video) Modifikace řídící jednotky má podle Volkswagenu jen snížit emise NOx a dál nic. Jak se dá tušit, pravda to tak úplně není.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Co udělá s 2,0 TDI oprava po Dieselgate? Jak se změní spotřeba? A co výkon?

28.6.2016 | Petr Prokopec | 30 příspěvků

(+ video) Modifikace řídící jednotky má podle Volkswagenu jen snížit emise NOx a dál nic. Jak se dá tušit, pravda to tak úplně není.

O kauze Dieselgate již bylo řečeno prakticky vše, neznámá nám do dnešních dní zůstávala pouze dvě témata. Tím prvním je rozuzlení americké části aféry, kterého bychom se měli dočkat ještě dnes. A tím druhým je naplnění řešení té evropské, které spočívá v realizaci všech svolávacích akcí dotýkající se více jak 10 milionů aut s rozličnými motory TDI EA 189.

Koncern VW Group v tomto ohledu řekl pouze tolik, že auta svolá a rozličnými způsoby „napraví” tak, aby přehrání softwaru snížilo problematické emise NOx a zároveň nikterak neovlivilo výkony, jízdní dynamiku či spotřebu. Jsou to však slova, která můžeme, ale také nemusíme brát vážně. Koneckonců, před vypuknutím skandálu Volkswagen hovořil o „čistém dieselu“, které se ve výsledku s realitou mnoho společného neměly.

Na zoubek se nyní celé záležitosti podíval německý autoklub ADAC, který ve spolupráci s automobilovou federací FIA a partnerskými kluby ÖAMTC z Rakouska a TCS ze Švýcarska pořídil tři exempláře Audi A4 Avant 2,0 TDI a jeden kus VW Golf 2,0 TDI. Ve všech případech přitom koncernové vozy měly ve vínku šestistupňový manuál, systém start/stop a pochopitelně aférou zasažené diesely.

ADAC přitom se svými partnery prozkoumal hodnoty výkonu, spotřeby a emisí před a po přehrání softwaru v autorizovaných servisech, přičemž použil nejen metodiky NEDC, ale také reálnějších testů WLTP a BAB130. Druhý zmíněný je přitom vlastním měřením německého autoklubu, a jak již naznačuje jeho název, počítá s dálničním cyklem. Kromě toho v obou případech byla zapnutá klimatizace.

Jak se asi dalo očekávat, v rámci testu NEDC nedošlo ke změně naměřených hodnot emisí NOx ani CO2 resp. spotřeby paliva. To není překvapivé, neboť vozy VW Group oficiální metodice vyhovovaly i dříve a bylo by divné, kdyby se to nedělo nyní - problém byl v tom, že onen inkriminovaný software poznal, zda se nachází v laboratořích či mimo ně, a podle toho měnil mapování motoru. V reálném světě tak docházelo k nadměrné produkci emisí NOx, v laboratořích nikoli.

Otázkou tedy bylo právě to, co se změní mimo laboratoř „jedoucí” na NEDC a právě k tomu posloužilo měření dle metodiky WLTP a BAB130. Tady lze říci, že VW uspěl, neboť po úpravě vozu poklesly emise oxidů dusíku u Audi o 12 procent, u Golfu pak dokonce až o 36 %. Eko-aktivisté tedy mohou začít jásat, nicméně pro většinu majitelů vozů s motory TDI EA 189 jde o naprosto nepodstatné zjištění. Spíše než NOx je totiž zajímá spotřeba a jízdní dynamika.

V tomto ohledu Audi dosahuje stejné spotřeby jako dříve, při některých cyklech pak dokonce nepatrně méně. Volkswagen Golf je na tom ovšem poněkud hůře, jeho reálná žíznivost totiž narostla o 2,5 procenta. Opět přitom šlo o výsledky testů WLTP a BAB130.

ADAC nejprve zjistil, že před přehráním softwaru všechny vozy vykazují v rámci NEDC o 7 až 15 procent vyšší spotřebu, než jakou udává výrobce, což s ohledem na to, jak se s měřením čachruje, nepřekvapí snad už nikoli. Kvůli tomu tak kupříkladu VW Golf dosahoval 4,3litrové žíznivosti a 114 gramů emisí CO2 na kilometr, což oproti deklarovaným hodnotám představuje nárůst o 7,2 až 8,6 procenta. Nový software pak v rámci NEDC nic nezměnil.

Jinými slovy - v rámci NEDC se emise nezměnily a dotčena nebyla ani naměřená spotřeba. V náročnějších testech ale emise šly dolů a spotřeba se u Golfu o něco zvýšila. Mohlo by se tedy zdát, že minimálně v případě Volkswagenu Golf vychází modifikace pohonné jednotky negativně, neboť narůstá spotřeba, byť ve velmi nízkém množství. Na druhou stranu je ovšem možné počítat s vyšším výkonem 109 kW/148 koní oproti udávaným 103 kW/140 koní. Výkonnější byl ovšem vůz i před úpravou softwaru, kdy mu bylo naměřeno 108 kW/147 koní.

Závěrem můžeme pouze dodat, že tyto výsledky nelze brát jako absolutní bernou minci - každý vůz může na změnu reagovat jinak. Něco ale napovídají a odhalují více o tom, co přesně svolávací akce koncernových vozů (ano, i škodovek) s vozy dělá. Emise NOx skutečně doznaly ponížení, spotřeba zůstala víceméně na starých hodnotách a výkon nepatrně narostl. Jestli má taková změna smysl, posuďte sami...

Vliv nového software na výkon a točivý moment motoru

Co udělá s 2,0 TDI oprava po Dieselgate? Jak se změní spotřeba? A co výkon? - 1 - Uprava TDI svolavaci akce VW mereni 01Co udělá s 2,0 TDI oprava po Dieselgate? Jak se změní spotřeba? A co výkon? - 2 - Uprava TDI svolavaci akce VW mereni 02
Výkon i točivý moment se u tohoto vozu navýšily, reálné hodnoty však byly vyšší než udávané již před modifikací softwaru

Fotografie a video z testování

Co udělá s 2,0 TDI oprava po Dieselgate? Jak se změní spotřeba? A co výkon? - 3 - VW Dieselgate ADAC 01Co udělá s 2,0 TDI oprava po Dieselgate? Jak se změní spotřeba? A co výkon? - 4 - VW Dieselgate ADAC 02Co udělá s 2,0 TDI oprava po Dieselgate? Jak se změní spotřeba? A co výkon? - 5 - VW Dieselgate ADAC 03Co udělá s 2,0 TDI oprava po Dieselgate? Jak se změní spotřeba? A co výkon? - 6 - VW Dieselgate ADAC 04Co udělá s 2,0 TDI oprava po Dieselgate? Jak se změní spotřeba? A co výkon? - 7 - VW Dieselgate ADAC 05Co udělá s 2,0 TDI oprava po Dieselgate? Jak se změní spotřeba? A co výkon? - 8 - VW Dieselgate ADAC 06Co udělá s 2,0 TDI oprava po Dieselgate? Jak se změní spotřeba? A co výkon? - 9 - VW Dieselgate ADAC 07Co udělá s 2,0 TDI oprava po Dieselgate? Jak se změní spotřeba? A co výkon? - 10 - VW Dieselgate ADAC 08Co udělá s 2,0 TDI oprava po Dieselgate? Jak se změní spotřeba? A co výkon? - 11 - VW Dieselgate ADAC 09
VW Golf 2,0 TDI byl jedním ze čtyř aut, které ADAC podrobil měřením

Zdroj: ADAC

Petr Prokopec

Další zajímavé články:

Diskuze 30 příspěvků

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

Reklama