Škoda Octavia Scout je nejlepší čtyřkolka

Škoda to zase vyhrála, Scout je nejlepší čtyřkolka, i když nemá ani „pořádný” pohon všech kol...
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Jaká auta jsou reálně bezpečná? V těchto umírá při nehodách nejvíce a nejméně lidí

2.6.2017 | Marek Bednář | 7 příspěvků

Crash testy jsou dobrá věc, je to ale pořád jen šedá teorie. Statistika o počtu obětí dopravních nehod spojeném s tím či oním autem řekne víc.

Obecně přijímaným faktem je, že čím novější je auto, tím lepší je jeho aktivní i pasivní bezpečnost. Říká to i dlouhodobá statistika institutu IIHS (Insurance Institute for Highway Safety), ovšem s občasnými výkyvy. A jeden takový právě nyní nastal - když IIHS hledal, jak si vedou nová auta, přišlo se na to, že oproti roku 2014 je počet mrtvých na milion registrovaných aut o dva vyšší, tedy 30.

Konkrétně IIHS mluví o tzv. „vozorocích”, tedy počtu aut registrovaném v daném časovém období. Institut v předchozím případě vytvořil takovouto statistiku v roce 2014, kdy ho zajímala auta modelového roku 2011, tedy nové vozy, které jezdily zhruba 3 roky. Počet úmrtí na 1 milion vozoroků byl 28. Letos tu máme statistiku čerstvou, zaměřenou na auta modelového roku 2014, a počet úmrtí na 1 milion vozoroků je již zmíněných 30.

Podle institutu to souvisí se dvěma věcmi. Jednak, potenciál technických cest k výraznému snížení úmrtnosti na silnicích, jakými jsou airbagy nebo třeba aktivní asistenti typu hlídači jízdních pruhů, prý začíná pomalu vysychat. V tomhle bodě nicméně bude lepší počkat na statistiku zveřejněnou za tři roky, protože v roce 2014 ještě zas tak moc aut nemělo aktivní hlídače jízdních pruhů a podobné moderní pomocníky, ale i jejich přínos bude ve srovnání třeba s airbagy či rozšířením ESP drobný.

A jednak, zvyšování počtu mrtvých na silnicích je provázáno s rostoucí ekonomikou. Na první pohled to vypadá jako nesmysl, ale rostoucí ekonomika znamená, že lidé více cestují, ať za prací či za zábavou nebo odpočinkem, a proto také více bourají.

Výstup, který nás v tomto případě zajímá nejvíce, je to, v jakých autech modelového roku 2014 je riziko úmrtí za volantem největší a v jakých nejmenší. Jistě jste zaznamenali názor, že SUV je bezpečnější než městské miniauto - ale je to skutečně pravda, i když proti sobě postavíme auta různých tříd, ale jednoho modelového roku?

Data IIHS jsme tedy poskládali do dvou tabulek. Jedna obsahuje nejbezpečnější auta, druhá ta nejméně bezpečná Je tu i pár pick-up trucků a ty jsme chtěli pro zajímavost v tabulce ponechat, takže tu jsou i všechna auta, která se prodávají na americkém trhu a u nás nikoliv. A kde je to podstatné, je rozlišen i pohon všech kol či typ karoserie.

Auta s nejmenším počtem mrtvých při nehodách

Jaká auta jsou reálně bezpečná? V těchto umírá při nehodách nejvíce a nejméně lidí - 1 - umrti na silnicich usa na milion vozoroku 2014 tab 01

Deset aut na sdíleném prvním místě vykazuje samé nuly, tedy že v jejich verzích modelového roku 2014 (a ekvivalentních aut modelových let 2012 - 2015, tj. pokud bylo nějaké auto na trhu v modelovém roce 2014 stejné jako v těchto dalších letech, bylo zahrnuto za všechny roky, kdy se prodávalo) na amerických silnicích vůbec nikdo nezemřel. Vidíme tu Audi, BMW nebo Jeep - všechno relativně velká a luxusní auta. Je tu také jeden pick-up, byť jeden z nejmenších na americkém trhu. Auto nižší střední třídy tu je jedno jediné.

Auta s největším počtem mrtvých

Jaká auta jsou reálně bezpečná? V těchto umírá při nehodách nejvíce a nejméně lidí - 2 - umrti na silnicich usa na milion vozoroku 2014 tab 02

Naopak automobilům, ve kterých zemřelo nejvíc řidičů na milion registrovaných vozoroků, dominuje nižší a nižší střední třída. A pozoruhodně i asijská auta - v „nejlepší” desítce je jich plných sedm, stejně jako malých. Vidíme tu i evropský bestseller Volkswagen Golf, ale až na konci tabulky, a také jeden pick-up truck, dokonce v první desítce. Také je tu jeden kabriolet, u kterého je zajímavé, že množství mrtvých řidičů při nehodách, kdy se vůz převrátil na střechu, tvoří necelou desetinu z celkového počtu.

Do tabulek se nedostala úplnéě všechna auta, nutný byl minimální počet prodaných vozů, proto tu nevidíme třeba supersporty. V každém případě je to cenné vodítko k tomu, ve kterém autě nejpravděpodobněji a nejméně pravděpodobně zemřete při nehodě - tím hlavním faktorem budete pochopitelně stále hlavně vy sami, pokud se ale všechno pokazí, existují vozy, které vás ochrání lépe. Statistika jasně ukazuje, že v případě nehody je opravdu velikost, hmotnost a třída auta podstatná. I to je ostatně jeden z důvodů, proč někteří kupující dávají přednost ojetému autu vyšší kategorie než novému a menšímu...

Jaká auta jsou reálně bezpečná? V těchto umírá při nehodách nejvíce a nejméně lidí - 3 - Audi A6 2014 facelift nova sada 01Jaká auta jsou reálně bezpečná? V těchto umírá při nehodách nejvíce a nejméně lidí - 4 - Audi A6 2014 facelift nova sada 02Jaká auta jsou reálně bezpečná? V těchto umírá při nehodách nejvíce a nejméně lidí - 5 - Audi A6 2014 facelift nova sada 06
Podle statistiky IIHS je nejbezpečnějším autem Audi A6...

Jaká auta jsou reálně bezpečná? V těchto umírá při nehodách nejvíce a nejméně lidí - 6 - hyundai accent umrti na silnicich usa na milion vozoroku 2014 01Jaká auta jsou reálně bezpečná? V těchto umírá při nehodách nejvíce a nejméně lidí - 7 - hyundai accent umrti na silnicich usa na milion vozoroku 2014 02Jaká auta jsou reálně bezpečná? V těchto umírá při nehodách nejvíce a nejméně lidí - 8 - hyundai accent umrti na silnicich usa na milion vozoroku 2014 03
...a nejméně bezpečným naopak Hyundai Accent

Zdroj: IIHS

Marek Bednář

Další zajímavé články:

Diskuze 7 příspěvků

Autobazar

zobrazit vše