Reklama

Jaké ojeté auto vybrat, aby na ceně tratilo co nejméně? Ušetřit jde spoustu peněz

Některá auta ztratí desítky procent ze své ceny během roku, co si je koupíte, jiným totéž trvá o mnoho déle. Takto si různé značky stojí dnes.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Jaké ojeté auto vybrat, aby na ceně tratilo co nejméně? Ušetřit jde spoustu peněz

29.7.2018 | Petr Miler

Některá auta ztratí desítky procent ze své ceny během roku, co si je koupíte, jiným totéž trvá o mnoho déle. Takto si různé značky stojí dnes.

Zmiňovali jsme to mnohokrát a musíme to neustále opakovat - na provozu automobilu je obvykle nejdražší to, co na první pohled není vidět. Když s autem pravidelně jezdíte, pociťujete hlavně, kolik vás stojí palivo, opravy nebo pneumatiky, po celou tu dobu ale všechny tyto provozní náklady převyšuje jeden docela jiný - ztráta hodnoty. Pravda, existují případy výjimečných aut, u kterých se z nějakého důvodu pokles cen už krátce po jejich zrodu zastaví nebo jejich hodnoty dokonce začnou růst, pak vás může i provoz Porsche stát méně než provoz škodovky. To jsou ale skutečně výjimky.

S obvyklým nájezdem auto třeba za 600 tisíc koupíte, za 300 tisíc po třech letech prodáte a za celou tu dobu se nepotkáte s jediným nákladem, který by se mohl rovnat 300 tisícům Kč zmařeným ve ztrátě hodnoty vozu. Však i kdybyste jezdili docela dost a docela rychle, např. ujeli 60 tisíc km s průměrnou spotřebou 10 litrů benzinu na 100 km, projedete na 6 000 litrů benzinu, bude vás to stát na palivu „jen” něco přes 180 tisíc Kč. Pravda, někteří najedou i více a může to vypadat jinak, většina lidí ale bude jezdit ještě méně a za méně, přičemž pokles hodnoty to až tak neovlivní. Pak bude jeho význam ještě výrazně větší.

Tři roky a 60 tisíc km jsme nezmínili náhodou, přesně na toto stáří a kilometrový proběh se zaměřila firma Schwacke, specialista na oceňování aut a ceny ojetých vozů. Ta analyzovala data týkající se hodnoty aut zakoupených v roce 2014 právě se zmíněným stářím a kilometráží, sesumírovala je podle značek a dala dohromady přehled toho, jak vozy jednotlivých výrobců drží ceny coby německé ojetiny. A protože ceny českých a německých ojetin se vzhledem k čilému obchodnímu ruchu mezi oběma zeměmi liší jen málo, ukážeme výsledky i vám.

Přehled neukazuje, jak velkou část hodnoty si přesně udrží auto té které značky, to ani takto nejde - např. Porsche 911 bude co do zachování hodnoty držák, 718 méně a Cayenne vůbec. Proto jsou data uváděna relativně, tj. značka aut, která si jako ojetiny nejlépe drží cenu, je doprovázena hodnotou 100. Všechny ostatní mají pochopitelně nižší a rozdíl udává, o kolik hůře si cenu drží. Např. Škoda s výsledkem 84,2 je tak o 15,8 procenta horší.

Kompletní přehled naleznete v tabulkách níže vypíchneme z něj ale několik zajímavostí. Že je první Porsche (kvalifikačním předpokladem bylo určité množství ojetých aut v prodeji, proto tu nenajdeme třeba Ferrari nebo McLareny, které by na tom byly zřejmě ještě lépe), nepřekvapí, pozoruhodná je ale druhá pozice Land Roveru. Ta ukazuje, jak velký zájem širokého spektra zákazníků se značce v posledních letech podařilo vyvolat. Zajímavá je i čtvrtá pozice Jeepu, který na tom býval podstatně hůře, ale hlad po SUV jej posunul až takto vysoko. A Dacia profituje hlavně z velmi nízkých transakčních cen nových aut - ty pak skoro nemají kam klesat, o zákazníci ojetin za ně platí relativně málo vzhledem k ostatním vozům na trhu, ale relativně hodně vzhledem k původním pořizovacím cenám.

To jsou všechno značky s indexem nad 90, do 80 se vejde většina ostatních včetně třeba české Škody, které si i v Německu (a u nás zřejmě ještě o něco lépe) velmi dobře drží cenu. To ukazují i horší pozice VW, Mercedesu nebo Audi, třech z německých model, o Opelu ani nemluvě. Ten je skoro na dně doprovázen očekávaným Smartem a možná překvapivě Jaguarem - vozy této značky špatně držely cenu vždy a ani rozmach značky skoro kopírující posun Land Roveru to nezměnil. Možná až nová SUV budou znamenat obrat.

Projděte si kompletní výsledky sami, jsou zajímavé už pro velký rozptyl. Co si z nich vzít? Pokud chcete dobře koupit auto a do budoucna tratit co nejméně, volte značky z těch výše v pořadí. Rada: „Kupte si Porsche!” je asi trochu knížecí, nejen značky výjimečných - a výjimečně drahých - vozů na špičce žebříčku najdete. A jde tu vážně o velké peníze. Je-li kupříkladu mezi Toyotou a Opelem, které vyrábí spoustu srovnatelných aut, rozdíl 13 %, pak koupí Toyoty můžete během pár let ušetřit desítky tisíc korun, které vám pokryjí klidně všechny náklady na palivo. Pokud za tři roky najedete 30 tisíc km se spotřebou 5 litrů na 100, bavíme se rázem o nějakých 46 tisících korunách.

Na jeho konci najdete cenové propadáky, ale to může mít i svůj pozitivní aspekt - koupíte je levně a třeba vám na další ztrátě hodnoty až tak nesejde. Samozřejmě, některé vozy si drží špatně cenu kvůli vysokým provozním nákladům daným např. nespolehlivostí, to nebude dobrý kauf, jiné ale třeba jen proto, že z různých důvodů nejsou zrovna „trendy”. A relativně levně koupit kvalitní „netrendy” auto také nebude znít racionálně uvažujícímu člověku špatně...

Značky ojetých aut nejlépe a nejhůře si držících cenu za poslední 3 roky

Jaké ojeté auto vybrat, aby na ceně tratilo co nejméně? Ušetřit jde spoustu peněz - 1 - Znacky ojetych aut nejlepe si drzicich cenu 2017 tab 01Jaké ojeté auto vybrat, aby na ceně tratilo co nejméně? Ušetřit jde spoustu peněz - 2 - Znacky ojetych aut nejlepe si drzicich cenu 2017 tab 02

Jaké ojeté auto vybrat, aby na ceně tratilo co nejméně? Ušetřit jde spoustu peněz - 3 - Test Porsche 911 991 Carrera S style 02Jaké ojeté auto vybrat, aby na ceně tratilo co nejméně? Ušetřit jde spoustu peněz - 4 - Test Porsche 911 991 Carrera S style 03Jaké ojeté auto vybrat, aby na ceně tratilo co nejméně? Ušetřit jde spoustu peněz - 5 - Test Porsche 911 991 Carrera S style 19
Mezi značky aut nejlépe si držící cenu patří Porsche...

Jaké ojeté auto vybrat, aby na ceně tratilo co nejméně? Ušetřit jde spoustu peněz - 6 - dacia duster 2017 fl 05Jaké ojeté auto vybrat, aby na ceně tratilo co nejméně? Ušetřit jde spoustu peněz - 7 - dacia duster 2017 fl 06Jaké ojeté auto vybrat, aby na ceně tratilo co nejméně? Ušetřit jde spoustu peněz - 8 - dacia duster 2017 fl 08
...a možná překvapivě třeba i Dacie

Jaké ojeté auto vybrat, aby na ceně tratilo co nejméně? Ušetřit jde spoustu peněz - 9 - Jaguar XE 20d 2015 prvni test 03Jaké ojeté auto vybrat, aby na ceně tratilo co nejméně? Ušetřit jde spoustu peněz - 10 - Jaguar XE 20d 2015 prvni test 13Jaké ojeté auto vybrat, aby na ceně tratilo co nejméně? Ušetřit jde spoustu peněz - 11 - Jaguar XE 20d 2015 prvni test 29
S Jaguarem v garáži moc vysokou zůstatkovou hodnotu nečekejte...

Jaké ojeté auto vybrat, aby na ceně tratilo co nejméně? Ušetřit jde spoustu peněz - 12 - Smart ForTwo Cabrio 2016 prvni sada 23Jaké ojeté auto vybrat, aby na ceně tratilo co nejméně? Ušetřit jde spoustu peněz - 13 - Smart ForTwo Cabrio 2016 prvni sada 28Jaké ojeté auto vybrat, aby na ceně tratilo co nejméně? Ušetřit jde spoustu peněz - 14 - Smart ForTwo Cabrio 2016 prvni sada 32
...a se Smartem ještě méně

Zdroj: Schwacke

Petr Miler

Další zajímavé články:

Reklama
Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše