Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Jak mění výkon motoru čistý, špinavý a nebo různě drahý vzduchový filtr?
15.11.2018 | Mirek Mazal
Řešení nasávání vzduchu do motoru má na jeho výkon v obecné rovině nesporný vliv, ale jak moc jej dokáže ovlivnit pouhý vzduchový filtr? Praktické srovnání několika variant má pozoruhodné výsledky.
Výkonové parametry motoru jsou pro motoristy velmi důležitým faktorem při výběru nového auta. Někdy není možné pořídit si silnější pohonnou jednotku rovnou, proto na řadu přicházejí pozdější úpravy. Existují tovární postupy kryté zárukou, nebo levnější varianty s nejistým výsledkem.
Častou volbou spořivých lidí je nákup sportovního filtru do sériového airboxu. Výrobci na obalech slibují zvýšení výkonu, možná z toho důvodu obvykle následuje maximálně placebo efekt. Skutečný přínos pouhé výměny vložky sání byl několikrát zpochybněn. Řešení celého vedení čerstvého vzduchu do motoru je složitá věc, kterou automobilky zkoumají s ohledem na všechny myslitelné faktory. Rychlá náhrada jediného dílu bude jen stěží znamenat prokazatelné zlepšení bez negativních efektů - to by takto postupoval přímo výrobce.
Někteří motoristé stále nevěří, nejen pro takové může být přínosem nový pokus našeho přítele Jasona Fenskeho z Engineering Explained. Ten vzal čtyři vzduchové filtry - čistý sériový, špinavý sériový, levný a konečně drahý bavlněný s příslibem zvýšení výkonu. Všechny čtyři nainstalované kusy Jason otestoval třikrát na válcové brzdě, přesné rozdíly ve zrychlení změřil v provozu pomocí zařízení zvaném VBox. Zkušebním automobilem se stalo Subaru XV s atmosférickým motorem o udávaném továrním výkonu 110 kW (150 koní) a 197 Nm.
Snaha zjistit, zda fungují výkonnostní filtry, začala špinavým kusem provozovaným delší dobu. Odhadovaný nájezd 5-10 tisíc kilometrů je vidět na zachyceném množství nečistot. Nejlepší hodnoty ze tří měření na válcové brzdě ukázaly 118 kW (160 koní) a 186 Nm.
Pokračování testu následovalo čistým filtrem z nabídky originálního příslušenství Subaru. Absence zachyceného listí, mrtvého hmyzu, prachu a jiných nečistit způsobilo nárůst výkonu o 1 kW na 119 kW (162 koní) a točivý moment se změnil o desetiny, po zaokrouhlení můžeme hovořit opět o 186 Nm.
Větší změna nastala až u třetího zástupce levných autodílů. Laciný filtr se projevil v řeči čísel navýšením na 122 kW (165 koní) a 191 Nm. Proti původní špinavé tedy přišlo zvýšení o 4 kW a 5 Nm. Ušetřené peníze proti standardnímu příslušenství paradoxně povzbudily motor do života.
Čtvrté kolo patří filtru renomované značky z USA, firma nezapomněla na krabici natisknout lákavé informace o zvýšení výkonu a tím pádem i akcelerace. Počítač napojený na válce v laboratoři ukázal 122 kW (165 koní) a 194 Nm, což jsou nejlepší naměřená čísla.
Na řadu přišlo ověření zjištěných hodnot v reálném provozu, přesnost měření zajistil tradiční VBox napojený na GPS. Subaru zkušebně zrychlovalo ve dvou režimech, měřený úsek číslo jedna se pohyboval v rychlosti od 32 do 97 km/h, druhý sledovaný úsek probíhal v rozpětí 72 až 97 km/h. Vše na druhý převodový stupeň s venkovní teplotou 11,7 stupňů Celsia.
Vůz s dlouhodobě používaným filtrem z rychlosti 32 km/h na 97 km/h zrychloval za 8,96 sekundy. Kratší disciplína 72-97 km/h byla otázkou 3,59 sekundy. Čistý díl přímo z autorizovaného obchodu byl dokonce mírně horší (9,01 sekundy a 3,61 sekundy). Zhoršení vložením čerstvě rozbalené součástky způsobilo zpomalení o zanedbatelných 0,05, respektive o 0,02 sekundy.
Levný filtr na měřeném úseku znamenal jízdu mezi 32 km/h na 97 km/h za 8,91 sekundy. Proti tomu 72-97 km/h ujelo Subaru za 3,56 sekundy. Proti předchozímu měření s čistým airboxem vidíme 0,1 sekundy zlepšení v prvním případě a o 0,05 sekundy příhodnější zrychlení v případě druhém. Došlo k potvrzení dříve zjištěného, uspořené peníze se vážně projeví lepší dynamikou.
Závěr patří omyvatelné bavlněné vložce červené barvy. Tištěný popisek od výrobce se vyplnil, byť nemůžeme hovořit o citelném povzbuzení agregátu, které by stálo za zvážení. Rychlost 32 km/h až 97 km/h uspíší sportovní doplněk na 8,81 sekundy a sekci 72-97 km/h projede takto vybavené XV za 3,49 sekundy. Odečtem od originálního filtru přímo z krabičky můžeme sledovat zlepšení o 0,2 sekundy a 0,12 sekundy.
Čísla jsou jasná a kopírují výsledky dynamometru. V tomto případě nelze pozitivní efekt „tunignového” filtru rozporovat, na planetě ale asi není osoba, která by dokázala tak drobné zlepšení zrychlení vnímat...










Jason Fenske z Engineering Explained se podrobně zajímal o vliv vzduchového filtru na výkon motoru. Došel k zajímavým závěrům
Zdroj: Engineering Explained@Youtube
Bleskovky
Dražba cenných aut slavné aukční firmy se proměnila v demoliční derby poté, co jednomu z jejích řidičů „ujela noha”
před 56 minutami
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
včera
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
4.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- GP Portugalska: Všechno je připraveno pro Pedra Acostu včera 17:04
- V Moto2 je rozdíl mezi lídrem a druhým pouhých 9 bodů včera 16:00
- Grand Prix se vrací do Evropy 4.11.2025
- Joe Roberts mimo hru v Portimãu a Valencii, Xabi Zurutuza jako náhrada 4.11.2025
- Miguel Oliveira: Poslední domácí závod v MotoGP? 3.11.2025
Nejčtenější články
Tesla odhalila své nové levné modely. Za docela malou slevu jim toho chybí víc, než by vám bylo milé
8.10.2025
Ferrari si postavilo zbrusu nový soukromý testovací okruh, fanoušky tím nejspíš ani trochu nepotěší
8.10.2025
Čínský elektromobil shořel na parkovišti po ujetí pouhých 1 000 km. Žár byl tak silný, že zapálil dalších sedm aut okolo
8.10.2025
Nová vrcholná Škoda Fabia si na speciál pro Monte Carlo jen hraje, i tak je to nejvíc, co si dnes můžeme přát
8.10.2025
Stellantis dokončil obrat jako nikdo jiný. Roky bazíroval na elektromobilech, teď nacpal přes 100 miliard do nové spalovací techniky
8.10.2025
Živá témata na fóru
- Rychlodotazy 11.06. 09:12 - M.Z.
- Policejní kontroly a měření 11.06. 07:01 - řidičBOB
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.05. 20:57 - abgx1
- Lampárna (stěžovatelna) 11.05. 20:41 - řidičBOB
- BMW Divize 11.05. 10:19 - pavproch
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 11.04. 18:24 - Stepan
- Dříve M135i, nyní ///M2 11.04. 14:02 - Snowman000
- 1.0tsi 85kw 11.04. 10:51 - Carnby
