Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Jak mění výkon motoru čistý, špinavý a nebo různě drahý vzduchový filtr?
15.11.2018 | Mirek Mazal
Řešení nasávání vzduchu do motoru má na jeho výkon v obecné rovině nesporný vliv, ale jak moc jej dokáže ovlivnit pouhý vzduchový filtr? Praktické srovnání několika variant má pozoruhodné výsledky.
Výkonové parametry motoru jsou pro motoristy velmi důležitým faktorem při výběru nového auta. Někdy není možné pořídit si silnější pohonnou jednotku rovnou, proto na řadu přicházejí pozdější úpravy. Existují tovární postupy kryté zárukou, nebo levnější varianty s nejistým výsledkem.
Častou volbou spořivých lidí je nákup sportovního filtru do sériového airboxu. Výrobci na obalech slibují zvýšení výkonu, možná z toho důvodu obvykle následuje maximálně placebo efekt. Skutečný přínos pouhé výměny vložky sání byl několikrát zpochybněn. Řešení celého vedení čerstvého vzduchu do motoru je složitá věc, kterou automobilky zkoumají s ohledem na všechny myslitelné faktory. Rychlá náhrada jediného dílu bude jen stěží znamenat prokazatelné zlepšení bez negativních efektů - to by takto postupoval přímo výrobce.
Někteří motoristé stále nevěří, nejen pro takové může být přínosem nový pokus našeho přítele Jasona Fenskeho z Engineering Explained. Ten vzal čtyři vzduchové filtry - čistý sériový, špinavý sériový, levný a konečně drahý bavlněný s příslibem zvýšení výkonu. Všechny čtyři nainstalované kusy Jason otestoval třikrát na válcové brzdě, přesné rozdíly ve zrychlení změřil v provozu pomocí zařízení zvaném VBox. Zkušebním automobilem se stalo Subaru XV s atmosférickým motorem o udávaném továrním výkonu 110 kW (150 koní) a 197 Nm.
Snaha zjistit, zda fungují výkonnostní filtry, začala špinavým kusem provozovaným delší dobu. Odhadovaný nájezd 5-10 tisíc kilometrů je vidět na zachyceném množství nečistot. Nejlepší hodnoty ze tří měření na válcové brzdě ukázaly 118 kW (160 koní) a 186 Nm.
Pokračování testu následovalo čistým filtrem z nabídky originálního příslušenství Subaru. Absence zachyceného listí, mrtvého hmyzu, prachu a jiných nečistit způsobilo nárůst výkonu o 1 kW na 119 kW (162 koní) a točivý moment se změnil o desetiny, po zaokrouhlení můžeme hovořit opět o 186 Nm.
Větší změna nastala až u třetího zástupce levných autodílů. Laciný filtr se projevil v řeči čísel navýšením na 122 kW (165 koní) a 191 Nm. Proti původní špinavé tedy přišlo zvýšení o 4 kW a 5 Nm. Ušetřené peníze proti standardnímu příslušenství paradoxně povzbudily motor do života.
Čtvrté kolo patří filtru renomované značky z USA, firma nezapomněla na krabici natisknout lákavé informace o zvýšení výkonu a tím pádem i akcelerace. Počítač napojený na válce v laboratoři ukázal 122 kW (165 koní) a 194 Nm, což jsou nejlepší naměřená čísla.
Na řadu přišlo ověření zjištěných hodnot v reálném provozu, přesnost měření zajistil tradiční VBox napojený na GPS. Subaru zkušebně zrychlovalo ve dvou režimech, měřený úsek číslo jedna se pohyboval v rychlosti od 32 do 97 km/h, druhý sledovaný úsek probíhal v rozpětí 72 až 97 km/h. Vše na druhý převodový stupeň s venkovní teplotou 11,7 stupňů Celsia.
Vůz s dlouhodobě používaným filtrem z rychlosti 32 km/h na 97 km/h zrychloval za 8,96 sekundy. Kratší disciplína 72-97 km/h byla otázkou 3,59 sekundy. Čistý díl přímo z autorizovaného obchodu byl dokonce mírně horší (9,01 sekundy a 3,61 sekundy). Zhoršení vložením čerstvě rozbalené součástky způsobilo zpomalení o zanedbatelných 0,05, respektive o 0,02 sekundy.
Levný filtr na měřeném úseku znamenal jízdu mezi 32 km/h na 97 km/h za 8,91 sekundy. Proti tomu 72-97 km/h ujelo Subaru za 3,56 sekundy. Proti předchozímu měření s čistým airboxem vidíme 0,1 sekundy zlepšení v prvním případě a o 0,05 sekundy příhodnější zrychlení v případě druhém. Došlo k potvrzení dříve zjištěného, uspořené peníze se vážně projeví lepší dynamikou.
Závěr patří omyvatelné bavlněné vložce červené barvy. Tištěný popisek od výrobce se vyplnil, byť nemůžeme hovořit o citelném povzbuzení agregátu, které by stálo za zvážení. Rychlost 32 km/h až 97 km/h uspíší sportovní doplněk na 8,81 sekundy a sekci 72-97 km/h projede takto vybavené XV za 3,49 sekundy. Odečtem od originálního filtru přímo z krabičky můžeme sledovat zlepšení o 0,2 sekundy a 0,12 sekundy.
Čísla jsou jasná a kopírují výsledky dynamometru. V tomto případě nelze pozitivní efekt „tunignového” filtru rozporovat, na planetě ale asi není osoba, která by dokázala tak drobné zlepšení zrychlení vnímat...
Jason Fenske z Engineering Explained se podrobně zajímal o vliv vzduchového filtru na výkon motoru. Došel k zajímavým závěrům
Zdroj: Engineering Explained@Youtube
Bleskovky
- Tesla Cybertruck byla nafocena v Moskvě, její majitel se sankcím jen směje
2.5.2024 - Fisker oznámil, že koncem června zahájí masivní propouštění. Budete se divit, ale je to projev optimismu
1.5.2024 - Takhle by to dopadlo, kdyby se Škoda odvázala a pod hlavičkou RS nabídla skutečné sportovní auto
29.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Kupec kýčovitého Mercedesu za rok a půl vlastnictví prodělal kalhoty, každý ujetý kilometr ho stál přes 374 Kč
před 2 hodinami - „Bezemisní nafta” prolomila klíčovou cenovou hranici, elektromobily dávají ještě menší smysl
před 3 hodinami - Údajně revoluční čínské baterie pro elektromobily až tak revoluční nejsou, i proto je Nio nikomu neprodá
před 5 hodinami - Uctívaný nezničitelný kombík Mercedesu se dá koupit skoro nejetý po 1. majiteli, stojí pakatel díky kosmetické vadě
před 6 hodinami - Automobilka Tesla žaluje výrobce baterií Tesla kvůli zneužití jejího jména, ale kdo na něj má vlastně právo?
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- Onboard videa 05.05. 10:44 - Truck Daškam
- Politický koutek 05.05. 08:48 - jerry
- Elektromobily a vse kolem nich 05.05. 07:11 - honziss
- audi A4 2023 2.0 tfsi 110kw , automat 05.04. 17:59 - Filip
- S větrem ve vlasech.... 05.04. 15:12 - pavproch
- Rychlodotazy 05.04. 15:07 - pavproch
- Volkswagen obecne 05.04. 00:53 - mattonecz
- BMW Divize 05.03. 08:37 - pavproch