Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Je pohon 4x4 u aut něco platný i při brzdění, nebo jen přidává kila?
1.2.2018 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek
Že pohon všech kol dramaticky zvyšuje trakci při akceleraci na kluzkém povrchu, není nutné diskutovat, ale má vliv i na deceleraci? Američtí rallyoví profíci tvrdí, že ano.
Pohon všech kol je v České republice stále oblíbenější položka ve výbavě automobilů a také během minulého roku počet vozů s pohonem obou náprav u nás rostl. Nejde o krátkodobý trend, ale dlouhodobý však růst, jen za prvních 7 měsíců roku 2017 počet prodaných škodovek s pohonem všech kol předčil celý rok 2016. Že jsou právě Škody v ČR nejprodávanější auta s pohonem 4x4, jistě nemusíme dodávat.
Některé automobilky pohon jedné z náprav zcela opouští a u některých modelů ani nedávají zákazníkovi na výběr. Nejvýraznější ukázka tohoto kroku je poslední generace BMW M5 - generace F90 jde objednat jedině se čtyřkolkou. Jenže u ní se to dá do jisté míry pochopit, její výkon dosáhl takové úrovně, že už je problém jej přenést na silnici i za sucha, natož za mokra a v zimě. A to nejen v nízkých, ale skoro v jakýchkoli rychlostech. Problém je, že u běžných aut za jednu malou výhodu při rozjezdu během pár zimních dnů majitelé aut „platí” stále prakticky ve všech jiných situacích.
Přidat pohon druhé nápravy vždy znamená přidat zátěž a zvýšit ztráty. První vadí při brzdění a v zatáčkách, oboje „žere” výkon a zvyšuje spotřebu. Objektivně vzato, jen během zimního období je opravdu šance, že na silnici řidič systém využije trakci obou náprav, zbytek roku musí chtíc nechtíc vozit přebytečnou zátěž navíc.
Najdou se ale lidé tvrdící to, že čtyřkolky lépe brzdí. Zdravý rozum napovídá, že za určitých podmínek zvýšená hmotnost sice může pomoci zvýšením tlaku na pneumatiky a tím i adhezi, současně nám ale fyzika říká, že těžší auto současně má vyšší setrvačnost, což výhodu vyšší adheze smazává. O tom, že to není tak úplně pravda, se nás snaží přesvědčit videa z dílny rallyové školy Tima O'Neila, jednoho z respektovaných amerických závodních pilotů.
Na ukázku vedle sebe na sněhu postaví dva Jeepy Cherokee. U jednoho je jeho systém přenosu výkonu nastaví na 2H, tedy pohon zadních kol, u druhého na 4H , kdy je napevno bez středového diferenciálu připojena přední náprava. Oba rozjedou na stejnou rychlost a nechají ve stejném okamžiku zabrzdit. Vůz s nastaveným 2H vždy zastaví později. Je to důkaz, že čtyřkolka je v brzdění na silnici lepší?
Máme pocit, že přinejmenším některé čtyřkolky jsou na sněhu při brzdění lépe ovladatelné, že by ale zkracovaly samotnou brzdnou dráhu? Tomu úplně nevěříme. Povšimněte si, že u aut s 2H se na rozdíl od aut s 4H nezablokují zadní kola, logicky se jim tak prodlužuje brzdná dráha. Můžeme se tedy jen ptát, proč tomu tak je. Zablokování kol by u 2H mělo nastat dříve, jelikož je na něj přenášen plný brzdný moment motoru. Jenže se děje pravý opak. S největší pravděpodobností se tak do hry zapojuje konkrétní konstrukce použitých vozů a výsledky testu platí jen pro Jeep Cherokee se systémem Command-Trac, pro žádné jiné.
Alespoň takový je závěr plynoucí z pohledu fyzikálního. I někteří kolegové v redakci ale tvrdí, že čtyřkolky na sněhu opravdu brzdí lépe, jenže tady asi nepůjde o to, že mají pohon všech kol. S největší pravděpodobností tomu tak je jen kvůli lepšímu rozložení hmotnosti, kdy se zadní náprava tolik neodlehčuje a vůz tak jako celek může lépe brzdit. Máte-li k tomuto tématu své vlastní poznatky a zkušenosti, podělte se o ně v diskuzi




Stejné pneumatiky, stejný tlak, stejná auta, stejný řidič, jiný pohon a jiná brzdná dráha obou Jeepů na zasněženém povrchu. Prý jen pohonem 4x4 místo 4x2
Starší video od stejných tvůrců se zabývá podobnou problematikou brzdění na sněhu
Zdroj: Team O Neil Rally@Youtube
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Dražba cenných aut slavné aukční firmy se proměnila v demoliční derby poté, co jednomu z jejích řidičů „ujela noha”
včera
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
5.11.2025
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
4.11.2025
Nejnovější články
Ojeté hybridy trápí další dosud přehlížený problém, zajíce v pytli kupujete v podstatě s každým z nich
před minutou
Šéf ChatGPT po sedmi letech čekání zrušil svou objednávku Tesly Roadster, Elon Musk mu to vrátil i s úroky
před hodinou
První elektrický Rolls-Royce je už takový propadák, že na něj automobilka musela začít nabízet slevy
před 3 hodinami
Audi chce svůj postupující rozklad zachránit „modelovou ofenzívou”. Tohle má vážně být ta spása?
před 4 hodinami
Nový Renault Twingo je zklamání. Jinak hezký a prostorný vůz nabízí míň než 6 let stará Škoda
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
