Reklama

Jak si ničíte auto s pohonem 4x4? Toto jsou nejčastější chyby

Pohon všech kol už dávno není jen pro vyvolené, dnes ho nabízí i většina škodovek. Řidičskou chybu s ním spíš neuděláte, těch uživatelských lze ale napáchat pořád spoustu.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Jak si ničíte auto s pohonem 4x4? Toto jsou nejčastější chyby

16.1.2018 | Petr Miler

Pohon všech kol už dávno není jen pro vyvolené, dnes ho nabízí i většina škodovek. Řidičskou chybu s ním spíš neuděláte, těch uživatelských lze ale napáchat pořád spoustu.

Existuje řada pravidel pro jízdu s autem s pohonem předních kol a ještě více pro jízdu s vozem s pohonem zadní osy. Je to pochopitelné, jsou to koncepce z podstaty nedokonalé, třebaže ta první má též svá kouzla a ta druhá je pro určité využití tou nejlepší. Jejich limity by vám nejlépe popsal marketing Audi - jednou vůz táhnete, podruhé tlačíte a při obojím toho lze spoustu pokazit.

Pohon 4x4 je jiný. Zapojuje do akce všechna kola a eliminuje tím řadu potíží, které při jízdě mohou nastat. I proto je v poslední době tak populární, svou podstatou ale vytváří v řidičích mylný dojem, že vůz jím osazený nejde „urvat” a že pohonu samotného stroje zvládne vše. Pravda to ale není.

Pochopitelně, není čtyřkolka jako čtyřkolka. Jedna je stálá, druhá se tváří jako stálá a třetí vlastně ani moc čtyřkolkou není. Nebudeme zde ale probírat rozdíly mezi jednotlivými systémy, těm jsme se kdysi věnovali v podrobném článku na toto téma. Body níže tak můžou pro jeden systém platit více než pro jiný, ale aspoň do jisté míry platí vždy.

Jsou to chyby, kterých se může dopustit člověk, přistupující k autu s pohonem všech kol příliš sebevědomě, zejména pokud dosud jezdil s pohonem jen jedné nápravy. Někdy může být výsledkem jen horší čas na kolo, jindy ale i nehoda nebo vážné poškození pohonného ústrojí. Tyto body pomohou, abyste se takovým neštěstím do možná nejspíše vyhnuli.

Vyhněte se tvrdým startům z místa

Ostrý start je náročný pro každé auto a každý trochu citlivý řidič se do něj pouští jen když je to opravdu nezbytné. Čtyřkolky jej zvládají z hlediska akcelerace jednoznačně nejlépe a vysloveně lákají k tomu, abyste je nechali pořádně „vypálit” z místa co nejčastěji. Paradoxně právě pro ně ale takové jednání představuje největší zátěž.

V případě pohonu jedné nápravy obvykle většinou dojde k překonání trakce a protáčení kol. Bude to jiné u Octavie RS na čínských pneu, která je začne pálit dříve než řeknete „oheň” a jiné u Porsche 911 na semi-slickách, které se do prokluzu pustí jen nerado, většinou to tak ale dopadne. U čtyřkolek nikoli, ty mají obvykle víc trakce než dostupného výkonu. Tedy opět obvykle, něco jako Veyron si poradí i s tím.

Tento stav znamená podstatně větší zatížení pohonného ústrojí - „ránu” dostane spojka, převodovka, rozvodovka, poloosy, to všechno se může „polámat”. Někdy vlastně i doslova. Nejlepší je se toho vyvarovat, ale pokud už musíte takto startovat, je lepší nejprve jen trochu povolit spojku (máte-li tedy nějakou...), aby se auto začalo pomalu sunout kupředu. A pak ve správný moment spojku rychle, ale plynule pustit, aby její prokluz byl to, co absorbuje přebytečný výkon, když se kola neprotočí. Ani to ale nedělejte často, protože spojka takových startů moc nevydrží. A to samé platí o využívání launch control u vozů s automaty - i těm toto zacházení ubližuje a nevydrží jich tisíce, často ani stovky.


Jak si ničíte auto s pohonem 4x4? Toto jsou nejčastější chyby - 1 - Tvrdy start z mista 4x4 01Jak si ničíte auto s pohonem 4x4? Toto jsou nejčastější chyby - 2 - audi rs7 totalrace 05
Ostré starty jsou u čtyřkolek lákavé, pohonné ústrojí ale zatěžují více než u jakékoli jiné koncepce

Neotáčejte se s použitím ruční brzdy

U aut s pohonem jedné nápravy není velký problém se otočit „přes ručku”, protože přední a zadní kola nejsou spojena hřídeli. Jenže u čtyřkolky spojena jsou a velký rozdíl v otáčkách předních a zadních kol je situací, které se systém snaží zabránit. Rozvodovka není stavěná na náhlý a velký rozdíl otáček mezi předními a zadními koly a když tohle v normálních podmínkách nastane, jedna náprava prokluzuje a více do práce se zapojuje druhá. A to jde přímo proti tomu, co se vy v tu chvíli snažíte dělat ruční brzdou.

Nejde tu o to, že by tohle se čtyřkolkou nešlo dělat. Jde, však to vídáme v rally, jenže silniční vůz není soutěžní speciál, který je na podobné zacházení stavěný. A také u něj nejde o to, aby najel statisíce kilometrů bez technických pronlémů. Přesto existují i silniční stroje, které na práci s ruční brzdou dokáží reagovat lépe než jiné. Za příklad je možno vzít Subaru WRX STi, ostatně tento vůz je stále možné v automobilových soutěžích používat jen s drobnými modifikacemi.

Jak si ničíte auto s pohonem 4x4? Toto jsou nejčastější chyby - 3 - Rucni brzda 4x4 01Jak si ničíte auto s pohonem 4x4? Toto jsou nejčastější chyby - 4 - Rucni brzda 4x4 02
Silniční auto není speciál pro WRC a co vidíte na videích dělat Sebastiana O., vaší Octavii Scout dobře neudělá

Neuzavírejte diferenciál na pevném povrchu

Jsou vozy s pohonem všech kol, ve kterých lze „natvrdo” uzavřít všechny diferenciály. V těch moderních to dělá elektronika, která ale také dbá na to, aby nedošlo k poškození. V těch mechanických tomu tak není a majitelé, které napadlo uzávěrky použít na asfaltu, vytočit kola a šlápnout na plyn, se přesvědčili, že na tohle jejich auta stavěna nejsou. Výsledkem bylo nepojízdné auto a tučný účet za nový přední diferenciál, protože ten původní nevydržel točivý moment motoru. Plyne z toho jednoduché poučení - pokud máte čtyřkolku s manuálními uzávěrkami diferenciálů, používejte je jen a pouze na nezpevněném povrchu.

Důvod je opět ten, že čtyřkolky mívají víc trakce než síly a že v zatáčce se vnitřní kola otáčejí pomaleji než ta vnější. Aby mohla, existuje diferenciál. Uzavřením ho v podstatě vyřadíte z činnosti. Pomůže to se dostat z bláta, protože se nebude protáčet kolo s nejmenší trakcí, nebude rozdíl v otáčkách kol, ale na podkladu s dobrou přilnavostí ten rozdíl potřebujete, abyste mohli zatáčet. Tento bod platí podobně i pro offroady s manuálně připojitelným pohonem 4x4, které nemají mezinápravový diferenciál - i zde se na pevném povrchu smí jezdit jen s odpojenou přední nápravou.

Jak si ničíte auto s pohonem 4x4? Toto jsou nejčastější chyby - 5 - 4x4tabu uzaverka diffu 01Jak si ničíte auto s pohonem 4x4? Toto jsou nejčastější chyby - 6 - 4x4tabu nuzaverka diffu 02Jak si ničíte auto s pohonem 4x4? Toto jsou nejčastější chyby - 7 - 4x4tabu uzaverka diffu 03
Spojit všechna kola natvrdo a začít s autem řádit jinde než v terénu, je zaručený recept na devastaci auta

Nezapomínejte čtyřkolce přizpůsobit techniku jízdy

Je pochopitelné, že každá konfigurace pohonu se za jízdy chová jinak. To je potřeba mít na paměti zejména tehdy, kdy budete svou čtyřkolku výrazněji zatěžovat. Můžete se tím dostat i do jiných svízelí a ani technice auta ale nedělá dobře, když s ní nezacházíte adekvátním způsobem.

U auta s pohonem zadní osy můžete být například zvyklí řešit některé případy nedotáčivosti plynem - prostě přidáte a drobná ztráta přilnavosti zadní nápravy pomůže auto otočit. Šlápnout na to musíte pořádně, neboť pozvolným a malým přidáním nedotáčivost jen zhoršíte, ale jde to.

Ve čtyřkolce takovou možnost obvykle nemáte - když přidáte, jen odlehčíte přední kola a pošlete vůz po tečně ven ze zatáčky. Přední osa se sice bude dále snažit přenést i nějaký výkon na silnici, ve výsledku to ovšem povede jen prohloubení nedotáčivosti. Auto bude jen trpět tím, jak se pohrne po tečně a pohon všech kol spolu s vaším přidaným plynem jej v tom bude podporovat více než u jakékoli jiné koncepce, u které se - podobně jako při ostrém rozjezdu - ztráta přilnavosti jedné osy projeví jinak.

Je to jen jeden z příkladů toho, jak si ve čtyřkolce naběhnout aplikací návyků z vozů s jednou hnanou osou. Vůz s pohonem 4x4 vyžaduje zejména při ostré jízdě specifický styl, aby ze sebe dokázal vydat to nejlepší a zároveň se nestal místo dobrého sluhy zlým pánem, který vám místo bezpečnější jízdy připraví nebezpečně vysoký účet za poškozené komponenty...

Jak si ničíte auto s pohonem 4x4? Toto jsou nejčastější chyby - 8 - Test Subaru WRX STI 2012 09Jak si ničíte auto s pohonem 4x4? Toto jsou nejčastější chyby - 9 - Test Subaru WRX STI 2012 07Jak si ničíte auto s pohonem 4x4? Toto jsou nejčastější chyby - 10 - Test Subaru WRX STI 2012 13
S pohonem 4x4 je třeba zacházet... jako s pohonem 4x4. Pokud se nezbavíte návyků z aut jiné koncepce, vytrestá vás, nenechá si líbit vše

Petr Miler

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

zobrazit vše

Reklama