Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Jediný český test letních pneu 2017: fungují v létě celoroční gumy?
31.3.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
I v testu letních gum Autoklubu ČR se ukazuje, že značka ani cena nemusí být zárukou kvality. Z 10 testovaných pneu byly také 2 celoroční.
Do třetice všeho dobrého, chce se říci. Po testu letních pneumatik německého ADACu a o pár týdnů později zveřejněného podobného, ale podrobnějšího testu Auto Bildu tu máme test letních pneumatik český, provedený Autoklubem ČR. Podobně jako v říjnu 2016 publikovaný test zimních pneu je to jediný podobně komplexní český test. A i proto stojí jeho výsledky za prostudování.
Stejně jako test ADAC, i Autoklub ČR se zaměřil na rozměr 215/65 R16 a testoval je na Volkswagenu Tiguan. Ovšem modely pneumatik se v těchto dvou testech nekryjí, takže se oba navzájem doplňují. ADACu např. chyběly Continentaly, které v testu Autoklubu ČR vidíme. Protože ale test probíhal už vloni, vidíme tu ještě model PremiumContact 5, nikoliv novinku s číslem 6.
Autoklub testoval na polygonu v německém Wietze-Jeversenu a všechny pneumatiky byly vyrobeny v roce 2016, až na Bridgestone Dueler, které byly vyrobeny koncem roku 2015. Z deseti testovaných modelů bylo osm letních a dva celoroční - Nexen Nblue HD Plus a Michelin CrossClimate. Jediné Micheliny měly po použití naměřenou tvrdost 59 Shore v souladu s možným použitím do zimy; všechny ostatní gumy včetně Nexenů měly tvrdost větší než 64 Shore. Nexeny by tedy v zimních podmínkách pravděpodobně nebyly dobré.




Takto probíhal test českého Autoklubu
V testu vlastností v létě ovšem nejhorší neskončily, získaly hodnocení „slabý”, tedy ekvivalent trojky ve škole. Micheliny byly naopak druhé nejhorší s hodnocením „špatný”, tedy ekvivalentem známky 4, a to zejména kvůli svému slabému výkonu při brzdění na suchém asfaltu. Absolutně nejhorší pneumatiky byly již zmíněné Bridgestone Dueler H/P Sport, které zase propadly v brzdění na mokru.
Celkové výsledky najdete v tabulkách a grafu úplně dole. Autoklub ČR zveřejnil zprávu s velmi detailními výsledky, poskládanými do grafů, stejně jako v říjnu v případě zimních gum. Tehdy patřily k nejlepším pneumatiky značek Michelin, Continental a Dunlop. Tentokrát opět celkově zvítězila značka Continental, použitá také jako referenční pneumatika. Velmi blízko byly kousky od Maxxisu a Goodyearu. Žádné další pneumatiky nezískaly nejlepší hodnocení „velmi dobrý”, tedy školní známku 1.
Výsledky na suchém povrchu
Rozdíl v brzdění na suchu byl mezi nejhorší a nejlepší skutečně letní pneumatikou jen 2,5 metru, tedy asi půl délky auta. Celoroční Michelin ovšem zaostal za nejhorší letní gumou o dalších 3,5 metru, tedy oproti nejlepším Maxxisům celkem o 6 metrů. Ve chvíli, kdy Tiguan na Maxxisech už stál, jel při obutých Michelinech ještě rychlostí 34,9 km/h. Značka Maxxis byla nejlepší i v testování ovladatelnosti na okruhu. Rozdíly tu už ale nejsou tak velké.
Výsledky na mokrém povrchu
Z mokrého asfaltu máme grafů nejvíce, zejména proto, že se tu dá měřit i aquaplaning. V 9 mm hluboké vodě mu byly nejodolnější Goodyeary s Maxxisy hned v závěsu. Micheliny naopak začaly plavat v rychlosti o 8,1 km/h nižší. Michelin byl nejhorší i v příčném aquaplaningu v 5 mm vody a v testu zatáčení na kruhové dráze.
Brzdění na mokru vyhrály Continentaly s Maxxisy hned v závěsu, nejhorší byly gumy Bridgestone. Jejich zbytková rychlost byla 36,7 km/h ve chvíli, kdy Tiguan na Continentalech už stál. Značka Bridgestone byla nejhorší i v ovladatelnosti na okruhu - kolo zajela o téměř 8 vteřin hůře než vítězné Continentaly. Autoklub uvádí délku okruhu 1 823 metrů, ovšem ta je shodná s délkou okruhu při zimním testu, který se konal jinde. Je tedy možné, že je délka uvedena chybně.
Hodnocení hluku a komfortu
Co Michelin ztrácí ve vlastnostech, snaží se dohnat nízkým vnějším hlukem. Naopak Goodyear je hlučný nejvíce, valivý odpor má ale nejmenší; Autoklub poznamenává, že třebaže má na euroštítku uvedenu kategorii C, mohl by uvádět o stupínek lepší B. Bridgestone, jedna ze dvou celkově nejhorších pneumatik, má koeficient valivého odporu největší.
Celkové výsledky
Jak stojí i výše, celkový vítěz testu je Continental PremiumContact 5, zároveň referenční pneumatika. Podle čísel v jednotlivých políčcích tabulky vidíme, jestli je daná guma lepší anebo horší než ta referenční. Lepších výsledků tu pár je, horších je ale pochopitelně většina.
V testu je i pár překvapení, např. výborné umístění značky Maxxis anebo propadnutí Bridgestone. Michelin, jedna ze dvou celoročních pneumatik v testu, ukázala, že je v zimě lepší než v létě.
Zdroj: Autoklub ČR
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Číňané hodili na své nové auto vzrostlý strom a zkusili s ním dál jezdit. Podívejte se, jak dopadli
včera
Unikl celý katalog laků pro nové BMW řady 3, je to pozoruhodná směsice klasických hitů i moderních výstřelků
5.12.2025
V této zemi ze dne na den zrušili všechna měření rychlosti, místo nich instalují obří dopravní značky
2.12.2025
Nové na MotoForum.cz
- Toprak Razgatlioglu: „Pokud mi bude chybět mistrovství světa superbiků, vrátím se.“ včera 20:17
- Nováček na superbiku Mattia Rato (20) byl ohromen 6.12.2025
- Věci se vyvinuly úplně jinak: Bláznivá sezóna MotoGP 2025 6.12.2025
- KTM: První test 850cc v Jerezu 5.12.2025
- Alberto Surra nemohl říct ne mistrovství světa superbiků 5.12.2025
Nejčtenější články
Britové dokonali obrat. Místo konce spalovacích motorů chystají nové, nečekají jejich zaříznutí ani za 10 let
9.11.2025
Někdo vydělal miliony tím, že si před 33 léty koupil docela tuctové auto za 340 tisíc a nikdy ho ani nevybalil
9.11.2025
Ford dál dojíždí na pekelnou nekvalitu svých aut. Jen na Halloween rozjel další 3 svolávačky, letos je jich už 134
9.11.2025
Ojeté hybridy trápí další dosud přehlížený problém, zajíce v pytli kupujete v podstatě s každým z nich
10.11.2025
Hondě nezbylo než kapitulovat. Po 30 letech začala vyvíjet nový šestiválcový motor, ač si přála něco úplně jiného
10.11.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
