Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Jediný český test letních pneu 2017: fungují v létě celoroční gumy?
31.3.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
I v testu letních gum Autoklubu ČR se ukazuje, že značka ani cena nemusí být zárukou kvality. Z 10 testovaných pneu byly také 2 celoroční.
Do třetice všeho dobrého, chce se říci. Po testu letních pneumatik německého ADACu a o pár týdnů později zveřejněného podobného, ale podrobnějšího testu Auto Bildu tu máme test letních pneumatik český, provedený Autoklubem ČR. Podobně jako v říjnu 2016 publikovaný test zimních pneu je to jediný podobně komplexní český test. A i proto stojí jeho výsledky za prostudování.
Stejně jako test ADAC, i Autoklub ČR se zaměřil na rozměr 215/65 R16 a testoval je na Volkswagenu Tiguan. Ovšem modely pneumatik se v těchto dvou testech nekryjí, takže se oba navzájem doplňují. ADACu např. chyběly Continentaly, které v testu Autoklubu ČR vidíme. Protože ale test probíhal už vloni, vidíme tu ještě model PremiumContact 5, nikoliv novinku s číslem 6.
Autoklub testoval na polygonu v německém Wietze-Jeversenu a všechny pneumatiky byly vyrobeny v roce 2016, až na Bridgestone Dueler, které byly vyrobeny koncem roku 2015. Z deseti testovaných modelů bylo osm letních a dva celoroční - Nexen Nblue HD Plus a Michelin CrossClimate. Jediné Micheliny měly po použití naměřenou tvrdost 59 Shore v souladu s možným použitím do zimy; všechny ostatní gumy včetně Nexenů měly tvrdost větší než 64 Shore. Nexeny by tedy v zimních podmínkách pravděpodobně nebyly dobré.




Takto probíhal test českého Autoklubu
V testu vlastností v létě ovšem nejhorší neskončily, získaly hodnocení „slabý”, tedy ekvivalent trojky ve škole. Micheliny byly naopak druhé nejhorší s hodnocením „špatný”, tedy ekvivalentem známky 4, a to zejména kvůli svému slabému výkonu při brzdění na suchém asfaltu. Absolutně nejhorší pneumatiky byly již zmíněné Bridgestone Dueler H/P Sport, které zase propadly v brzdění na mokru.
Celkové výsledky najdete v tabulkách a grafu úplně dole. Autoklub ČR zveřejnil zprávu s velmi detailními výsledky, poskládanými do grafů, stejně jako v říjnu v případě zimních gum. Tehdy patřily k nejlepším pneumatiky značek Michelin, Continental a Dunlop. Tentokrát opět celkově zvítězila značka Continental, použitá také jako referenční pneumatika. Velmi blízko byly kousky od Maxxisu a Goodyearu. Žádné další pneumatiky nezískaly nejlepší hodnocení „velmi dobrý”, tedy školní známku 1.
Výsledky na suchém povrchu
Rozdíl v brzdění na suchu byl mezi nejhorší a nejlepší skutečně letní pneumatikou jen 2,5 metru, tedy asi půl délky auta. Celoroční Michelin ovšem zaostal za nejhorší letní gumou o dalších 3,5 metru, tedy oproti nejlepším Maxxisům celkem o 6 metrů. Ve chvíli, kdy Tiguan na Maxxisech už stál, jel při obutých Michelinech ještě rychlostí 34,9 km/h. Značka Maxxis byla nejlepší i v testování ovladatelnosti na okruhu. Rozdíly tu už ale nejsou tak velké.
Výsledky na mokrém povrchu
Z mokrého asfaltu máme grafů nejvíce, zejména proto, že se tu dá měřit i aquaplaning. V 9 mm hluboké vodě mu byly nejodolnější Goodyeary s Maxxisy hned v závěsu. Micheliny naopak začaly plavat v rychlosti o 8,1 km/h nižší. Michelin byl nejhorší i v příčném aquaplaningu v 5 mm vody a v testu zatáčení na kruhové dráze.
Brzdění na mokru vyhrály Continentaly s Maxxisy hned v závěsu, nejhorší byly gumy Bridgestone. Jejich zbytková rychlost byla 36,7 km/h ve chvíli, kdy Tiguan na Continentalech už stál. Značka Bridgestone byla nejhorší i v ovladatelnosti na okruhu - kolo zajela o téměř 8 vteřin hůře než vítězné Continentaly. Autoklub uvádí délku okruhu 1 823 metrů, ovšem ta je shodná s délkou okruhu při zimním testu, který se konal jinde. Je tedy možné, že je délka uvedena chybně.
Hodnocení hluku a komfortu
Co Michelin ztrácí ve vlastnostech, snaží se dohnat nízkým vnějším hlukem. Naopak Goodyear je hlučný nejvíce, valivý odpor má ale nejmenší; Autoklub poznamenává, že třebaže má na euroštítku uvedenu kategorii C, mohl by uvádět o stupínek lepší B. Bridgestone, jedna ze dvou celkově nejhorších pneumatik, má koeficient valivého odporu největší.
Celkové výsledky
Jak stojí i výše, celkový vítěz testu je Continental PremiumContact 5, zároveň referenční pneumatika. Podle čísel v jednotlivých políčcích tabulky vidíme, jestli je daná guma lepší anebo horší než ta referenční. Lepších výsledků tu pár je, horších je ale pochopitelně většina.
V testu je i pár překvapení, např. výborné umístění značky Maxxis anebo propadnutí Bridgestone. Michelin, jedna ze dvou celoročních pneumatik v testu, ukázala, že je v zimě lepší než v létě.
Zdroj: Autoklub ČR
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Jeden z největších nesmyslů moderních aut pomohl zabít dalšího člověka, uhořel. Ostatní řidiči se marně snažili pomoci
před 5 hodinamiDalší novinka Mercedesu ukazuje, že to nejhorší z posledního nového modelu bude značka cpát všude
14.10.2025Evropská verze levného amerického Ferrari si vyšlápla na jedno z vrcholných Porsche, výsledek je hořkosladký
13.10.2025
Nové na MotoForum.cz
- Kdy se co jede ve finále v Jerezu 10:00
- Časový program na Phillip Islandu včera 15:10
- Vespa koncept store Miláno: The Empty Space včera 08:00
- Diogo Moreira zkompletoval grid MotoGP 2026 14.10.2025
- Pol Espargaro za Viňalese 13.10.2025
Nejnovější články
Klíčová Alfa Romeo přišla na „svobodných trzích” po třech letech o všechny hybridy, nikdo je nechtěl
před hodinouŠéf vývoje BMW říká, že firma loni prodala nejvíc osmiválců v historii. Tolik k výsledkům „elektrické revoluce”
před 2 hodinamiPoslední Škoda Octavia s motorem bez turba je k mání jako dodnes nové auto, na svůj stav stojí pakatel
před 4 hodinamiJeden z největších nesmyslů moderních aut pomohl zabít dalšího člověka, uhořel. Ostatní řidiči se marně snažili pomoci
před 5 hodinamiByznsmen dekády kupoval nová auta týden co týden, aniž by je prodával. „Nasyslil” jich 1 300, teď se jich všech zbavuje
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva