Škoda Octavia Scout je nejlepší čtyřkolka

Škoda to zase vyhrála, Scout je nejlepší čtyřkolka, i když nemá ani „pořádný” pohon všech kol...
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Kultovní auta do půl milionu: slavné vozy minulosti nemusí stát majlant

28.8.2017 | Marek Bednář | 16 příspěvků

Pět set tisíc korun není málo peněz, koupíte za ně ale leda docela obyčejný nový kompakt. A nebo některý z těchto neobyčejných starších strojů.

Chcete-li se vydat do světa starších aut a jejich nezaměnitelného kouzla, nejlepší cestou je pořídit něco relativně běžného a jednoduchého. Pokud už ale tuto fázi máte za sebou, máte i našetřené nějaké peníze a chtěli byste za ně něco opravdu zajímavého, je z čeho vybírat. A to i když si nemůžete dovolit do pořízení investovat miliony, na které dnes vyjde většina výjimečných aut minulosti.

Schválně píšeme do pořízení, protože auta, o kterých si přečtete níže, jsou ze 70. a 80. let minulého století. To znamená, že pokud nebudete mít opravdu štěstí, že by někdo nevěděl, co prodává, a zároveň to prodával v dobrém stavu, bude to obvykle chtít aspoň nějaké peníze na další investice.

Úplně pro každého tedy tyto stroje určitě nejsou, zajímavé jsou ale každopádně. Vybrali jsme auta, která jsou v jistém slova smyslu kultovní. A přesto je všechna koupíte do půl milionu korun, budete-li mít aspoň trochu štěstí. Tady jsou.

Audi 200 5T

Tohle auto je tím, které stálo na prahu moderní existence Audi a fakticky odstartovalo jeho přerod v prémiovou značku. Nikoli náhodou bylo také prvním projektem, na kterém se u této automobilky podílel Ferdinand Piëch, pozdější šéf Audi a nakonec i celého koncernu Volkswagen, strůjce jeho dnešní gigantické podoby.

Už označení tohoto modelu říká vše důležité - 5 jako pět válců, T jako turbo. Tato verze přibyla do nabídky zkraje roku 1980 a nabídla 170 koní z 2,1l řadového pětiválce. Motor byl zpočátku nabízen pouze do modelu 200; v USA se tato verze prodávala jako Audi 5000 S Turbo. Původně ale měl 170 koní v Audi 200 mít Wankel, ale ten se neosvědčil.

Audi 200 generace C2 se vyrábělo v letech 1979 - 1982 a oproti generaci C3 je tedy podstatně vzácnější. Také ale významnější, přesto trochu přehlížené - proto je také relativně dostupné.

Kultovní auta do půl milionu: slavné vozy minulosti nemusí stát majlant - 1 - audi 200 5t 1980 5klasdo500k 01Kultovní auta do půl milionu: slavné vozy minulosti nemusí stát majlant - 2 - audi 200 5t 1980 5klasdo500k 02Kultovní auta do půl milionu: slavné vozy minulosti nemusí stát majlant - 3 - audi 200 5t 1980 5klasdo500k 03

BMW 630 CS

Řada 6 E24 je dnes legendární zejména svým designem, ale také pojetím - pokud jste v 80. letech chtěli komfort, prostornost a výkon, a zároveň jste měli to štěstí a žili jste na svobodné straně železné opony, chtěli jste BMW řady 6. Nikdy neexistovala verze M6 (tedy alespoň ne v Evropě), takže vrcholem je M635CSi - a ta je dnes také patřičně ceněná.

Verze 630 CS tvořila v letech 1976-1979 základ nabídky a absence „i” ukazovala, že motor nemá vstřikování paliva, ale karburátory Solex. Motor s označením M30B30 byl třílitrový řadový šestiválec a nabídl 185 koní a 255 Nm, což vozu stačilo na maximálku 210 km/h. Dnes to je možná normální, ale tehdy to byly víc než slušné hodnoty a tato trochu opomíjená varianta se dnes dá ve velmi dobrém stavu sehnat za rozumné peníze.

Kultovní auta do půl milionu: slavné vozy minulosti nemusí stát majlant - 4 - bmw 630 cs 1976 5klasdo500k 01Kultovní auta do půl milionu: slavné vozy minulosti nemusí stát majlant - 5 - bmw 630 cs 1976 5klasdo500k 02Kultovní auta do půl milionu: slavné vozy minulosti nemusí stát majlant - 6 - bmw 630 cs 1976 5klasdo500k 03

Citroën CX 2200

Tušíte správně, číslo 2200 tu označovalo objem motoru, který ale nebyl 2 200 ccm, nýbrž přesně 2 175 ccm. Tento zážehový atmosférický motor měl karburátor Weber a dával 112 koní a 167 Nm a poměrně velké CX rozpohyboval až na 179 km/h, což v roce 1975 nebylo málo. Tenhle motor pochází z tzv. série M, jejíž historie se dá vysledovat až k Citroënu Traction Avant.

Pokud byste nechtěli motor s archaickým základem, lze vybrat CX s technologií tehdy zbrusu novou - vznětovým motorem. V září 1975 se v CX objevil atmosférický diesel o totožném objemu 2 175 ccm, který měl mechanické palivové čerpadlo a vstřikovače značky Bosch. Dával 66 koní a byl to první skutečně sériový Citroën s dieselovým motorem. Je to kultovní stroj svého druhu, už kvůli Schimanskimu a všem dalším, kdo s ním jezdili, přesto se dá v dobrém stavu sehnat za ještě přijatelné ceny.

Kultovní auta do půl milionu: slavné vozy minulosti nemusí stát majlant - 7 - citroen cx 1975 5klasdo500k 01Kultovní auta do půl milionu: slavné vozy minulosti nemusí stát majlant - 8 - citroen cx 1975 5klasdo500k 02Kultovní auta do půl milionu: slavné vozy minulosti nemusí stát majlant - 9 - citroen cx 1975 5klasdo500k 03

Maserati Biturbo

Biturbo se vyrábělo v letech 1981 - 1994, takže starší kousky dnes dostanete i na veteránské značky, pokud budou ve stavu věrném originálu. Budete-li ale budete chtít některý z Gandiniho faceliftů, budete na historickou registraci muset ještě čekat - první přišel v roce 1988, druhý v roce 1991.

Pod kapotou bude ve všech případech V6 se dvěma turbodmychadly, jejíž historie sahá k osmiválci Maserati ve Formuli 1, který postavil Giulio Alfieri. Existoval ve třech verzích - o objemech 2,0, 2,5 a 2,8 litru. Ten první byl určen pro domácí trh - měl 1 995 ccm objemu a existoval, protože na auta s objemem nad 2 000 ccm byla tehdy v Itálii uvalena dvojnásobná, 38% DPH. Přesto ani jemu nechybí výkon (až 240 koní) a ostatním variantám ještě méně (až 280 koní) - na svou dobu to bylo skutečně rychlé cestovní kupé.

Kultovní auta do půl milionu: slavné vozy minulosti nemusí stát majlant - 10 - maserati biturbo 1982 5klasdo500k 01Kultovní auta do půl milionu: slavné vozy minulosti nemusí stát majlant - 11 - maserati biturbo 1982 5klasdo500k 02Kultovní auta do půl milionu: slavné vozy minulosti nemusí stát majlant - 12 - maserati biturbo 1982 5klasdo500k 03

Tatra 613

Československou „papaláškáru” asi nemusíme příliš představovat. Nástupce modelu 603, označený 613, se začal vyrábět v roce 1973. Charakteristické hranaté tvary, které si 613 udržela více než 20 let jen s drobnými úpravami, navrhla italská karosárna Vignale. Koncepce vzduchem chlazeného osmiválce za zadní nápravou je ovšem československá, Tatra ji používala od 30. let minulého století.

Některým verzím jsme se věnovali v minulosti, např. supervzácnému landauletu, kousku vyrobenému pro KGB a nedávno také poslední evoluci 613-5. Charakteristické pro 613 v dobách komunismu bylo, že si ji nemohl koupit jen tak někdo - šestsettřináctky dostávali jen členové vlád a ředitelé státních podniků. Proto také označení „papaláškára” - i kdybyste na ni potřebné statisíce Kčs měli, pokud jste nebyli z těch, kteří si byli rovnější, nikdo vám ji neprodal.

O to kultovnějšího statutu dnes 613 požívá a její ceny jsou stále vyšší. Přesto za cenu do půl milionu Kč při troše štěstí hezkou 613 pořídíte. Hodně jeté, ale zachovalé stroje stojí i o dost méně, naopak skoro dokonalé, méně jeté exempláře zase o něco více. Parády ale s 613 naděláte pořád spoustu, však si sami vzpomeňte, kdy jste naposledy z nějaké viděli někoho vystupovat...

Kultovní auta do půl milionu: slavné vozy minulosti nemusí stát majlant - 13 - tatra 613 1974 5klasdo500k 01Kultovní auta do půl milionu: slavné vozy minulosti nemusí stát majlant - 14 - tatra 613 1974 5klasdo500k 02Kultovní auta do půl milionu: slavné vozy minulosti nemusí stát majlant - 15 - tatra 613 1974 5klasdo500k 03

Marek Bednář

Další zajímavé články:

Diskuze 16 příspěvků

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

Reklama