Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Má váš vůz neúměrně vysokou spotřebu? Toto jsou nejčastější řešitelné příčiny
18.11.2017 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek
Pokud jste si koupili ojetinu s motorem 4,0 V8 a jezdíte za 10 litrů, nemáte se čemu divit. Pokud ale za totéž jezdíte ve Fabii HTP, někde bude problém.
Řidiče aut lze rozdělit na dva tábory. Do prvního patří ti, kteří spotřebu svého auta upřímně sledují, do druhého pak ti, kteří se tváří, že jí „neřeší”, ale sledují ji stejně. Možná se nyní čertíte, že vy ji opravdu neřešíte, ale jste si jistí? Nepochybně existují výjimky, skoro bychom se vsadili, že majitelům Bugatti Veyron je opravdu ukradená. Ale takoví lidé jsou v České republice dva a podobně bohatých jedinců bez Bugatti obecně není příliš.
Ostatní zajímat prostě musí. Ne nutně tak, že při jízdě hypnotizuji ukazatel okamžité spotřeby, aby ukazoval 3,9 l/100 km, jen málokdo si ale může dovolit mávnout rukou nad tím, zda jede za 5, 15 nebo 55 litrů - skoro každý má někde snesitelnou hranici, už kvůli tomu, kolik peněz vydělává. A ani relativně bohatý člověk si nemůže dovolit vyhazovat peníze zbytečně, takže bude chtít jezdit přinejmenším efektivně. Proč v určitém autě akceptovat spotřebu 30 l/100 km, když jiné umí totéž za 15? K tomu jednoduše není rozumný důvod.
Navíc se snadno stane, že vůz dlouhodobě spotřebovává určité množství paliva, najednou ale začne brát více. A nebo jste ho koupili ojetý a od začátku spotřebovává více paliva, než by se na vůz takového výkonu, velikosti a způsobu užívání slušelo. Posvítili jsme si proto na hlavní příčiny neúměrně vysoké spotřeby paliva moderních aut, třeba vám budou ku prospěchu.
1. Vy
Ač to budou mnozí popírat, dost často za neúměrně vysokou spotřebou či jejím nárůstem stojí sám řidič. Ne každý má dost sebekontroly, aby se vždy udržel na uzdě a občas si to ani neuvědomujeme a pořádně na to šlápneme. Také aktuální nálada má svůj vliv i na řidičský styl. A když všechno z toho popřete, může být problém v tom, že vůz jednoduše nepoužíváte správně - kolik už jsme viděli lidí, kteří městem korzovali na trojku v situaci, kdy motor ve stejné rychlosti bez potíží pracoval na čtyřku či pětku. Pokud jste si ale jisti, že vy za to opravdu nemůžete, může být problém jinde.

2. Podhuštěné pneumatiky či nestandardní odpory proudění vzduchu
První pohled mimo sebe sama si zaslouží pneumatiky. Ty bychom měli kontrolovat pravidelně, ale často na to zapomínáme. Tlak v pneumatikách má vliv na přilnavost, opotřebení pneu a také na spotřebu. Podhuštěná kola ji citelně zvyšují a dofoukání zvládnete vlastníma rukama. Podobně jako pneumatiky může, zvláště ve vyšších rychlostech, zvyšovat jízdní odpor cokoliv, co zapomenete na střeše. Nebuďte tedy líní a sundejte nosič na kola či rakev, pokud ji zrovna nepotřebujete.
3. Problémy odhalitelné pouhým sluchem
Občas také stojí za to zaposlouchat se do zvuků, které auto vydává. Sluch může pomoci při odhalení některých mechanických příčin zvětšené spotřeby. Obecně platí, že každé ložisko, které není v ideální kondici, zvyšuje spotřebu. Vadné ložisko jde poznat podle zvuku připomínající frézován, broušení, hučení. Zvuk by se měl měnit s rozdílnou rychlostí či zatáčením. Pískání zase prozrazuje špatné fungování brzd, kdy brzdová deska za jízdy mírně přibrzďuje kolo. Zkuste si cvičně jednou během své trasy častěji přibrzďovat a hned uvidíte, jak moc se to projeví na spotřebě.
4. Nestandardní odpory v motoru
Další faktory zvyšující spotřebu už nejdou tak snadno odhalit, ale tím spíše má smysl zaměřit se na jejich zkoumání. Kompresor klimatizace je ovládaný magnetickou spojkou. I ta se může porouchat a nechat kompresor trvale připojený. Zapnutá klimatizace dokáže spotřebu zvýšit o 0,5 až 2,5 litru na 100 kilometrů, trvale připojený kompresor tak vyjde draho. Podobně jako on dnes fungují moderní alternátory, které bývají odpojeny při zatížení. Zvýšený odpor mohou klást i různé kladky, jejich selhávání ale někdy prozradí i už probíraný nepatřičný hluk z motorového prostoru.
5. Potíže s elektronickými systémy
Nové automobily obsahují stále více elektroniky, která může být dalším zdrojem chyb, které je potřeba vzít v úvahu při neobvyklém apetitu auta. Pokud vyloučíte výše zmíněné, stojí za to napojit auto na diagnostiku - odpovídajícímu přístroji dokáže řídící jednotka ukázat, kde je problém. Komponenty motoru jsou hlídané mnoha senzory, které monitorují různé veličiny a podle nich upravují chod motoru, respektive množství vstřikovaného paliva. Stačí, aby některá z komponent motoru vykázal špatné hodnoty, a naruší se rovnováha spalovacího cyklu vč. změny spotřeby - nedávno jsme probírali hned řadu z nich u dieselových motorů. Zpravidla chyby vyčte speciální software, podle kterého se dozvíte, který díl je potřeba opravit.
Toto je pět nejčastějších příčin neúměrně vysoké spotřeby moderních aut, které lze obvykle docela snadno odhalit a ještě rozumným způsobem řešit. Pochopitelně, za vysokou spotřebou může stát třeba i „přidřený” motor, zrovna s tím ale snadno neuděláte nic. Jste-li tedy přesvědčeni, že by vaše auto mělo brát méně, zkuste si projít výše zmíněné. A nezapomeňte, že spotřebu někdy může zvýšit i faktor, který není tak úplně řešitelnou chybou - možná jste nedávno půjčili auto svému mladému synovi...
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Dražba cenných aut slavné aukční firmy se proměnila v demoliční derby poté, co jednomu z jejích řidičů „ujela noha”
před 10 hodinami
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
včera
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
4.11.2025
Nejnovější články
Ojeté hybridy trápí další dosud přehlížený problém, zajíce v pytli kupujete v podstatě s každým z nich
před hodinou
VW chce rozhýbat prodeje elektrických modelů tím, že je lidem dovolí vrátit do 100 dnů od koupě. To nemusí dobře dopadnout
před 3 hodinami
Jeep žádá majitele statisíců aut z posledních let, aby je parkovali daleko od domů, mohou shořet
před 4 hodinami
Prodeje elektrických Subaru v USA po konci dotací jsou ještě varovnější, klesly na úplné dno
před 6 hodinami
K mání je dodnes zcela nejetá Mazda z časů sametové revoluce, dokonalý stroj času nikdo ani pořádně nevybalil
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
