Zajímá vás skutečná spotřeba aut v provozu? Tady se ji dozvíte

5.11.2016 | Marek Bednář | 23 příspěvků

Udávané spotřeba aut lze věřit asi tolik jako předpovědi intenzivního sněžení o letošních Vánocích. Jsou ale lidé, kteří tu skutečnou měří. A ne pro sebe.

Pokud vybíráte nové auto, pravděpodobně vás zajímá jeho spotřeba. Je to logické, pokud nejste princ země těžící nejvíc ropy na světě - náklady na palivo lezou do peněz, a to zdaleka ne jen těm, jejichž pravidelný měsíční příjem nemá daleko k průměrnému. Pakliže nějaký vůz spotřebuje byť „jen” 20 litrů benzinu na 100 km a míň ani ťuk, znamená každá stovka ujetých kilometrů náklad více než 600 Kč jen na palivo. A pokud takových kilometrů má být za měsíc byť jen 2 000, bavíme se o 12 a více tisících Kč měsíčně jen na „krmení” auta. A nad tím mávne rukou jen člověk, který si vydělá opravdu hodně.

Proto jsou tu katalogové hodnoty spotřeby, které jsou jistým vodítkem, jenže realitu nevykreslují ani zdaleka, protože pravidla testů spotřeby jsou ohýbána až do aleluja. Chce to tedy vyzkoušet na vlastní kůži, ale jak na to, když nejste novinář a při krátké testovací jízdě po předměstí většinou člověk sotva zahřeje motor a všímá si spíše jiných aspektů?

V testech se většinou něco dozvíte, jen zřídka se ale jedná o křížově srovnatelné výsledky nějakého konzistentního testování. Před pár dny jsme nicméně narazili na kanál AutoCentrum.pl na YouTube. Tahle adresa zadaná normálně do prohlížeče vás přivede na „nezávislý automobilový portál”, jak stojí v záhlaví webu. Je to prostě internetový magazín o autech, něco jako my. Jenže zatímco my se při testování aut soustředíme na výsledný text, fotky a na jízdní vlastnosti auta a videa přikládáme spíše s dynamikou, AutoCentrum ke každému autu, které má půjčené, vytváří krátké video, na kterém dokumentuje spotřebu v různých, předem daných situacích.

První dvě jsou jednoduché - 90 a 140 km/h na dálnici. Obě rychlosti jsou vždy měřeny pomocí GPS a tempomat je nastaven podle satelitu, nikoliv podle budíků, protože ty mívají větší či menší odchylku. A v obou rychlostech vůz ujede několik kilometrů po stejném úseku silnicea pak je odečtena průměrná spotřeba.

Zkoumá se také spotřeba po 3 kilometrech jízdy se studeným motorem a pak klidná a dynamická jízda po městě. Na těchto číslech se ukáže, jak může vypadat spotřeba paliva při různých situacích - a že rozdíly můžou být leckdy dost velké. Níže jsme pro ukázju vybrali pět příkladů, které nám přijdou zajímavé.

1. BMW M3 Competition

Třílitrový šestiválec „nafouknutý” turbodmychadly na 450 koní nebude mít nízkou spotřebu, dá se očekávat. Pokud se ale snažíte a jedete plynule, spotřeba není špatná - při skutečných 140 km/h na dálnici je to 10,7 litru podle palubního počítače. Jak to vypadá při dynamické jízdě po městě, ať je to, co chce, také vidíme - 24,2 l/100 km.

Zajímá vás skutečná spotřeba aut v provozu? Tady se ji dozvíte - 1 - bmw m3 comp test spotr acpl 01Zajímá vás skutečná spotřeba aut v provozu? Tady se ji dozvíte - 2 - bmw m3 comp test spotr acpl 02

2. Jaguar F-Pace

Tohle SUV je konkurencí pro Porsche Macan, takže nemůže být pomalé ani jízdně neohrabané. Na spotřebu se tolik hledět nemusí. Testovaná verze měla dieselový třílitrový šestiválec o 300 koních a při reálných 140 km/h ukázal displej 11,3 litru na sto, což není zrovna málo - a je to ohromný rozdíl oproti naopak velmi působivým 4,5 litrům při rychlosti 90 km/h.

Zajímá vás skutečná spotřeba aut v provozu? Tady se ji dozvíte - 3 - jaguar f-pace test spotr acpl 01Zajímá vás skutečná spotřeba aut v provozu? Tady se ji dozvíte - 4 - jaguar f-pace test spotr acpl 02

3. Mercedes-Benz GLS 500

Velké, těžké SUV a přeplňovaný osmiválec o objemu 4,7 litru není pro nízkou spotřebu paliva zrovna ideální kombinace, ale GLS 500 umí docela příjemně překvapit - při 90 km/h bere 8,6 litru, při 140 km/h to je 13,2 litru. Jeho palubní počítač však cokoliv nad 20 litrů odmítá přiznávat, je-li spotřeba vyšší, zobrazí prostě dvacítku. Proč, netušíme, ale nepovažujeme to za správné.

Zajímá vás skutečná spotřeba aut v provozu? Tady se ji dozvíte - 5 - mercedes gls 500 test spotr acpl 01Zajímá vás skutečná spotřeba aut v provozu? Tady se ji dozvíte - 6 - mercedes gls 500 test spotr acpl 02

4. Seat Ateca 2,0 TDI

Horká novinka Seatu má pod kapotou motory známé z ostatních vozů koncernu Volkswagen, takže ani její spotřeba nepřekvapí. Dvoulitrový diesel o 150 koních, pohánějící jen přední kola, potřebuje při 140 km/h 7,8 litru na sto, při devadesátce stačí zhruba polovina.

Zajímá vás skutečná spotřeba aut v provozu? Tady se ji dozvíte - 7 - seat ateca test spotr acpl 01Zajímá vás skutečná spotřeba aut v provozu? Tady se ji dozvíte - 8 - seat ateca test spotr acpl 02

5. Škoda Octavia RS TDI

Octavia RS 4x4 má pod kapotou 184 dieselových koní a umí být v reálném provozu i slušně rychlá. Na dálnici díky nižší stavbě ve srovnání s Atecou výše potřebuje jen 6,7 litru na sto, když ale jedete rychle po městě, což u dieselových Octavií z nějakého důvodu není výjimečný zjev, potřebuje RS TDI 13 litrů.

Zajímá vás skutečná spotřeba aut v provozu? Tady se ji dozvíte - 9 - octavia rs tdi test spotr acpl 01Zajímá vás skutečná spotřeba aut v provozu? Tady se ji dozvíte - 10 - octavia rs tdi test spotr acpl 02

Těchto pět videí je ale jen kapkou z moře, které na kanálu AutoCentra najdete. Jen těch věnovaných spotřebě je tam 16% a můžete se podívat po kanále i dál, zmiňme třeba 236 videí věnovaných akceleraci různých vozů nebo 31 videí jen s testy vozů značky Audi. Jste-li jejím fanouškem a rozumíte-li trochu polsky, jistě to bude zajímavá podívaná.

Zdroj: AutoCentrum.plYouTube

Marek Bednář

Další zajímavé články:

Diskuze 23 příspěvků

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše