Reálná vs. papírová spotřeba: nejvíce lžou hybridy a malé motory

Udávané hodnoty spotřeby se běžně neshodují s realitou a otázkou je jen, o kolik. Podle ADACu největší odchylkou trpí hybridy a dvouválce.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Reálná vs. papírová spotřeba: nejvíce lžou hybridy a malé motory

3.7.2014 | Adam Šrámek | 31 příspěvků

Udávané hodnoty spotřeby se běžně neshodují s realitou a otázkou je jen, o kolik. Podle ADACu největší odchylkou trpí hybridy a dvouválce.

Stačí mnohdy jen pohled do brožury, aby se nám na tváři objevil úsměv. Píšeme o tom dnes a denně, a tak zmíněný objev není vlastně ničím převratným. Jde jen o potvrzení toho, že některé technologie opravdu nepřinášejí reálné úspory paliva, o jakých běžně básní technické údaje automobilek. Fenomenálně nízké hodnoty normované spotřeby mají s tou skutečnou - prakticky dosažitelnou a dlouhodobě udržitelnou - mnohdy pramálo společného.

Můžeme tedy prohlásit výrobce aut za podvodníky, kteří nám jen věšejí bulíky na nos? Ne tak docela. Problém spočívá v povinnosti testovat jednotlivé modely dle aktuálních standardů Evropské unie, konzumaci paliva posléze vyčíslit přesně takovým způsobem v kolonce normované spotřeby a za případné nadlimitní hodnoty zaplatit do evropské kasy tučné pokuty. A tady přicházíme k jádru věci - standardizovaný provozní cyklus EU zdaleka neodpovídá režimu, v jakém se ocitne skutečný uživatel v každodenním životě na silnicích a motivace výrobců dosáhnout v takovém měření co nejnižších hodnot je uměle motivována právě oněmi pokutami.

Můžete říci, že se tak přetvařují kvůli sobě, ale oni to vlastně dělají i pro nás - pokud spotřeba resp. emise CO2 překročí danou mez, musejí z každého prodaného auta odvádět EU opravdu vysoké částky. A protože automobilky nemají jiný zdroj peněz než vlastní zákazníky, jen by tak navýšily ceny, za které auta kupujeme my. Je to zkrátka bludný kruh, jedna velká hra na stále klesající spotřebu paliva, která se od reality liší více a více. A jejím režisérem je EU, i když se ráda tváři, že se jí to netýká.


Reálná vs. papírová spotřeba: nejvíce lžou hybridy a malé motory - 1 - VOLVO V60 D6 Plugin Hybrid 03Reálná vs. papírová spotřeba: nejvíce lžou hybridy a malé motory - 2 - VOLVO V60 D6 Plugin Hybrid 07Reálná vs. papírová spotřeba: nejvíce lžou hybridy a malé motory - 3 - VOLVO V60 D6 Plugin Hybrid 09
Volvo V60 Plug-in Hybrid se tváří jako mimořádně úsporné auto, ve skutečnosti jde ale o největšího lháře co do rozdílu mezi papírovou a skutečnou spotřebou podle měření ADAC

Ať už důvody spatřujete v čemkoli, výsledkem toho všeho jsou hodnoty reálné spotřeby mnohdy až o desítky procent vyšší než avizované. Z tohoto důvodu provádí německý ADAC testy spotřeby podle vlastní metodiky, která reálným podmínkám odpovídá více. Tento test nazvala ADAC EcoTest a jeho výsledky zveřejňuje už jistý čas na internetu. V čem jsou lepší než ty oficiální? V rámci EcoTestu jsou zkoumány nejen emise pomocí laboratoře, vše se provádí při realistických jízdních cyklech, jakožto nástavba ke stávajícím normám EU NEDC. Testy německé organizace obsahují dálniční cyklus, ve kterém se kromě rozjetí vozu na 130 km/h také sešlápne plynový pedál až k podlaze - testují tedy i při plném zatížení motoru. Díky tomu lze ověřit, jak se auto chová v poněkud širším množství režimů, které s realitou mají společného více.

Kromě měření emisí oxidu uhličitého se také zjišťuje obsah jedovatých látek ve výfukových plynech, dále vliv spuštěné klimatizace a osvětlení na spotřebu paliva. Výsledky EcoTestu se navíc srovnávají s výsledky dlouhodobých testů vozových parků a dochází k dalším o poznání užitečnějším závěrům. Předchozí analýzy ukázaly, že výsledky ADAC jsou s hodnotami fleetových skupin konzistentní, a je docela jedno, zda se bavíme o městském, mimoměstském nebo dálničním režimu jízdy.

Je nutné dodat, že z 300 různých testů uskutečněných v rámci 300 různých metodik dostanete pochopitelně 300 odlišných výsledků a o relevanci každého z nich bude možné diskutovat. Metodika ADAC ovšem ukazuje, že aby měření skutečně k něčemu bylo, stačí auto jednoduše vzít na reálnou silnici, nějak s ním jezdit a ve výsledku vždy dostanete výsledky realitě bližší než nám poskytují ty vyhozené testovacím eurocyklem - výsledky a jejich odchylky od papírových hodnot totiž obvykle korespondují s našimi zkušenostmi. V některých případech konečný verdikt opravdu nepřekvapuje a dává nám jen vítr do plachet zpochybňovat skutečnou účinnost některých „moderních technologií”. Podle výsledků je patrné, že nejvíc se od reality odchylují některé hybridy a velmi vysoko z hlediska lživosti stojí také downsizingové motory. Posuďte sami.

Reálná vs. papírová spotřeba: nejvíce lžou hybridy a malé motory - 4 - Fiat-500-TwinAir-10Reálná vs. papírová spotřeba: nejvíce lžou hybridy a malé motory - 5 - Fiat-500-TwinAir-09Reálná vs. papírová spotřeba: nejvíce lžou hybridy a malé motory - 6 - Fiat-500-TwinAir-11
Údajný motor roku je spíše lhář dekády - mezi benzinovými motory není žádný, který by se podle ADAC přetvařoval více než tento

Díky výsledkům se můžeme podívat třeba na tolik probírané tříválcové turbo 0,9 TCe od Renaultu, které v praxi jezdí podle ADAC za 5,2 litru, namísto udávaných 4,5. To je rozdíl přes 15 %, ani ten ale nestačil na umístění v pomyslné nejlepší trojce největších lhářů - námi též mocně kritizovaný 0,9 TwinAir od FIatu se odchýlil dokonce o 34 procent, a to již na „vítězství” mezi benziny stačilo.

Dále je tu třeba Prius Plug-in, u niž jsme spotřebu označili za vylhanou hned při představení. Vtípek amperovských kvalit před metodikou EU obstojí, před realitou ale nikoli - s rozdílem 73 % jde o druhé nejvíce se přetvařující auto vůbec. Tím prvním je mimochodem Volvo V60 s hybridním pohonem - hádejte, co jsme svého času psali o něm. Ani třeba standardní Prius ale příliš neobstál - 4,58 litru benzinu na sto kilometrů v praxi vs. 3,9 litru na papíře je též dost velký rozdíl. Podobnou odchylkou ale trpí i Škoda Fabia Combi 1,2 TSI (86 koní), která si říká o 6 litrů, zatímco by měla odebírat jen 5,2. A co naše slavná Octavia 1,6 TDI nahrazující legendární úsporný motor 1,9 TDI? S výsledkem 4,42 l/100 km zaostává za údaji ještě o poměrně slušných 0,4 litru a na dálnici údajně umí jezdit dlouhodobě za 5,3.

Další zajímavou kolonkou jsou elektromobily, jimž ovšem ADAC vlastní kategorii lhářů bůh ví proč nevyčlenil - testoval jich už tucet. U Renaultu Kangoo Z.E. naměřil odběr 23,52 kWh/100 km namísto udávaných 15,5. Elektrický Focus ukázal 22,37 kWh místo 15,4 a slavná Tesla Model S konzumovala z akumulátorů nikoliv 18,1 kWh, ale 24,2 kWh/100 km. Výrobce u ní také udává nulové emise CO2, avšak ve skutečnosti po přepočtu vyprodukuje dokonce 136 gramů CO2 při každém kilometru jízdy. Zajímavé? Pojďme dál.

Reálná vs. papírová spotřeba: nejvíce lžou hybridy a malé motory - 7 - Test Lexus IS 300h 2013 prvni 001Reálná vs. papírová spotřeba: nejvíce lžou hybridy a malé motory - 8 - Test Lexus IS 300h 2013 prvni 004Reálná vs. papírová spotřeba: nejvíce lžou hybridy a malé motory - 9 - Test Lexus IS 300h 2013 prvni 066
Hybridní Lexus IS je jízdně nepřesvědčivým vozem a ani svou reálnou spotřebou vám ústupky v případě jízdních kvalit podle ADAC nevykompenzuje

ADAC uvádí, že se jimi testované a výše už částečně probírané hybridy dokázaly udávanou spotřebou odlišit v reálném světě vůbec nejvíce - v průměru o celou čtvrtinu (z 24 testovaných vozů) s tímto druhem pohonu. Na černé listině těch nejhorších tak můžete narazit nejen na zmíněné Volvo a Toyotu, ale i rozpačitý Lexus IS 300h s odchylkou 36 procent.

O nic více překvapivé rozdíly lze najít také u nejmenších pohonných jednotek, které na tom se sníženým počtem válců, respektive objemem, a jejich kompenzací turbodmychadlem nejsou bůh ví jak. Leckým vychvalovaný, námi ale jasně odmítaný dvouválec Fiatu známý pod označením 0,9 8V TwinAir vyhrál dokonce anketu Motor roku a u něho odchylka spotřeby dosahuje na nepěkných 34 procent. Naftovým agregátům „kraluje“ Jeep Grand Cherokee - lišící se ve skutečnosti o 55 procent, neuspokojivý výsledek lze taktéž zaregistrovat u Volva V40 D2 (42 %) nebo u Twinga dCi 85 (36 %).

Ostatně, nakonec se jistým rozdílům nevyhnuli ani automobily konzumující alternativní paliva. Jednolitrové Kii Picanto 1,0 na LPG od ADACu vykazovala v testu 28procentní odchylku a Fiat Panda TwinAir na CNG se odchyloval v realitě od udávaných hodnot v průměru o 27 procent. Podrobnější výsledky si najdete v tabulkách níže, kde přikládáme i opačnou stranu, tedy automobily, jejichž výrobci jsou „pravdě“ nejblíže, nebo ji dokonce překrucují opačným směrem - objemné motory obvykle konzumují v praxi citelně méně, než kolik ukazují papírové hodnoty. Překvapuje to někoho s hlavou na svém místě?

Rozdíly mezi skutečnou a normovanou spotřebou dle ADAC

(typ auta : rozdíl v procentech)

Největší rozdíly

Benzinové motory

Fiat Punto 0.9 8V Twinair: 34 %
Volvo V70 T5 Geartronic: 33 %
Mercedes E 250 Coupe Aut.: 27 %

Dieselové motory

Jeep GrandCherokee V6 Diesel: 55 %
Volvo V40 D2: 42 %
Renault Twingo dCi 85: 36 %

Hybridy

Volvo V60 D6 Hybrid AWD: 84 %
Toyota Prius 1.8 Plug-In Hybrid: 73 %
Lexus IS 300h Sport Aut.: 36 %

Motory spalující LPG

KIA Picanto 1.0 LPG: 28 %
Opel Adam 1.4 LPG ecoFlex: 17 %

Motory spalující CNG

Fiat Panda Twinair CNG: 27 %
Opel Combo 1,4 CNG Turbo: 19 %
Audi A3 Sportback g-tron: 11 %

Nejmenší rozdíly

Benzinové motory

Chevrolet Camaro Cabrio: -17%
Audi R8 Spyder V10 S tronic: -7 %
Nissan 370Z Roadster Automatik: -6 %

Dieselové motory

Skoda Yeti 2.0 TDI 4x4 DSG 125 kW: -1 %
Mercedes Viano 2.2 CDI kompakt: -0,6 %
Citroen C4 Picasso HDI 150: -0,2 %

Hybridy

KIA Optima Hybrid Aut.: 0,4 %
Honda Insight 1.3 Hybrid CVT: 10 %
Audi A6 2.0 TFSI hybrid: 12 %

Motory spalující LPG

Opel Astra 1.4 LPG ecoFlex: 1 %
Skoda Octavia Combi 1.6 LPG: 2 %
Opel Corsa 1.2 LPG ecoFlex: 9 %

Motory spalující CNG

VW Caddy 2.0 EcoFuel: -4 %
Mercedes B 200 NGT: 1 %
VW Golf 1.4 TGI BlueMotion: 3 %

Díky ADACU si tak může každý udělat představu o tom, jakou spotřebu má od svého budoucího vozu očekávat v praxi. Pokud si tedy chcete najít konkrétní automobil, který už německé organizaci prošel pod rukama, zabruslete na následující odkaz, kde stačí zadat výrobce a model vozu.

Reálná vs. papírová spotřeba: nejvíce lžou hybridy a malé motory - 10 - Metodika mereni spotreby ADAC 2014 02Reálná vs. papírová spotřeba: nejvíce lžou hybridy a malé motory - 11 - Metodika mereni spotreby ADAC 2014 03Reálná vs. papírová spotřeba: nejvíce lžou hybridy a malé motory - 12 - Metodika mereni spotreby ADAC 2014 04
Poměr skutečné versus udávané spotřeby paliva málokdy končí 1:1, obvykle musí zákazník počítat s reálně větším odběrem a to dokonce až o polovinu

Zdroj: ADAC

Adam Šrámek

Diskuze 31 příspěvků

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše