Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Motor roku 2011: vítězí Fiat TwinAir, na plné čáře
19.5.2011 | Petr Miler | Přidat příspěvek
My jej máme za symbol negativního vývoje automobilové techniky, pro jury Engine of the Year je to ale poklad. Právě to vyplývá z letošních výsledků.
Teprve před pár týdny jsme se při příležitosti uvedení Fiatu 500 TwinAir na trh podrobněji rozpovídali o jeho motoru. A mnoha pěkných slov se od nás nedočkal. Agregát s pouhými dvěma válci, objemem 0,875 litru a přeplňováním turbodmychadlem je jasným symbolem devastace dosavadní motorové techniky, která byla šita na míru potřebám zákazníků. Podobné „downsizované” motory jsou šity pouze na míru evropským normám a snaze bruselských úředníků malovat svět namodro. Věříme, že se i takové motory dají udělat v rámci možností dobře, nic to ale nemění na faktu, že vznikají jen kvůli tomu, že se lépe poperou s testy normované spotřeby, které akcentují zejména spotřebu paliva při nízké zátěži.
V takovém případě totiž hraje významnou roli fakt, kolik motor spotřebuje paliva pro pohon sebe sama, tedy čím je menší, tím je úspornější. Proč tomu tak je můžete zjistit v našem starším článku na toto téma. V reálu ale motor mnohem více slouží pro pohon samotného vozu a zde již downsizing tak výhodný být nemusí. Některým řidičům jistě vyhoví i v praxi, rozhodně ale nejde o dobré řešení pro každého. Jenže evropské normy neznají bratra a nutí takové řešení všem, ať už je pro vás výhodné, nebo nikoli. Zejména odborníci, kteří by neměli „naletět” na zjednodušující proklamace, by se měli snažit uvádět věci na pravou míru a malovat svět tak pestrými barvami, jaké ve skutečnosti má. Mrzí nás, že v případě ankety International Engine of the Year 2011 se nestalo ne jen to, podobné nezdravé trendy jí byly dokonce podpořeny.
Opakuje se tak situace z loňské ankety Auto roku 2011, kdy byl za vítěze zvolen elektromobil, který není s to v celé šíři svých schopností ani za mák konkurovat libovolnému z konvenčních konkurentů. Proč se něco takového děje? Protože takový přístup je zkrátka „in”. Je opravdu smutné, že se z podobných, kdysi respektovaných anket staly pouhé nástroje podpory „jediné pravdy”. Přesto jejich výsledky zatím ignorovat nebudeme a podíváme se, jaké agregáty v letoštní anketě o motor roku uspěly.
Jak již vyplynulo z výše zmíněného, absolutním vítězem se stal motor Fiat 0,9 TwinAir. Nezůstalo ale jen při tom, prvenství si dále odnesl v dílčích anketách o nejlepší nový motor, nejlepší zelený motor a nejlepší motor s objemem pod 1 litr. Tento agregát si tak odnesl dvakrát více cen, než kolik má válců, pozoruhodné.
Sluší se dodat tolik, že Fiat, snad posílen tímto úspěchem, potvrdil brzké uvedení atmosféricky plněné verze tohoto „dvouhrnku”, jenž by měla disponovat výkonem 65 koní a také výkonné přeplňované varianty se 105 koňmi.
Anketa má i řadu dalších podkategorií vycházejících z objemu motoru. Telegraficky shrnuto si dobře počínal i motor 1,4 TSI s dvojitým přeplňováním (používá jej i Škoda Fabia RS), který opanoval svou kategorii a celkově se umístil druhý. Dále významně bodovalo BMW, když získalo prvenství v celkem čtyřech objemových kategoriích a za pozornost stojí i vítězství Ferrari s motorem 4,5 V8 z modelu Italia, jenž zavládl v nejvyšší objemové kategorii nad 4 litry.
Kompletní výsledky přikládáme.
Výsledky ankety International Engine of the Year 2011
International Engine of the Year 2011 (mezinárodní motor roku 2011)
Fiat 0,9 TwinAir
Best New Engine 2011 (nejlepší nový motor)
Fiat 0,9 TwinAir
Best Green Engine 2011 (nejlepší zelený motor)
Fiat 0,9 TwinAir
Best Sub 1-Liter Engine (nejlepší motor s objemem pod 1 litr)
Fiat 0,9 TwinAir
Best 1-liter to 1,4-liter Engine (nejlepší motor s objemem 1 až 1,4 litru)
VW 1,4 TSI Twincharger (přeplňovaný turbem i kompresorem)
Best 1,4-liter to 1,8-liter Engine (nejlepší motor s objemem 1,4 až 1,8 litru)
Mini 1,6 Turbo (z produkce BMW-PSA)
Best 1,8-liter to 2-liter Engine (nejlepší motor s objemem 1,8 až 2,0 litru)
BMW 2,0d Twin Turbo (23d)
Best 2-liter to 2,5-liter Engine (nejlepší motor s objemem 2 až 2,5 litru)
Audi 2,5 TFSI (TT-RS, RS3)
Best 2,5-liter to 3-liter Engine (nejlepší motor s objemem 2,5 až 3 litry)
BMW 3,0 Twin Turbo (35i, nikoli TwinScroll varianty)
Best 3-liter to 4-liter Engine (nejlepší motor s objemem 3 až 4 litry)
BMW 4,0 V8 (M3)
Best Above 4-liter Engine (nejlepší motor s objemem nad 4 litry)
Ferrari 4,5 V8 (458 Italia)
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ včera 12:42
- Začalo letošní MS-Side včera 10:00
- Petr Najman: „Mrazivá a komplikovaná Jarní cena Brna“ včera 08:00
- Oliver König pojede IDM s Ducati 23.4.2024
- Harley-Davidson Praha: 6. Nedoklubko Challenge 25. května 2024 22.4.2024
Nejnovější články
- Tesla zlevnila nový Model 3 už na 1 milion Kč. Výsledky za má i proto mizerné, v Evropě už propouští stálé zaměstnance
před 7 hodinami - Ojetý Caddy je recept na levný rodinný VW s místem i dieselem, umí zaskočit i za už neexistující Škodu
před 9 hodinami - Ford pořád umí ohromit, začal prodávat nový motor V8 s až 821 koňmi od pouhých 271 tisíc Kč
před 10 hodinami - Mercedes zkouší prezentovat novou elektrickou třídu G jako spalovací auto, zjevně se děsí neúspěchu
včera - Nové SUV Opelu je sexy a neváže si oprátku jen elektrickým pohonem, přesto bude hledat zákazníky těžce
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva