Volvo V60 Plug-in Hybrid: dEUs ex norma již příští rok na trhu

Sníte o autě se skutečnou spotřebou pod dva litry paliva na 100 km? Pak spěte dál. Pokud vám ale stačí ta normovaná, budete si moci brzy sny splnit.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Volvo V60 Plug-in Hybrid: dEUs ex norma již příští rok na trhu

18.10.2011 | Walter Kraft | 4 příspěvky

Sníte o autě se skutečnou spotřebou pod dva litry paliva na 100 km? Pak spěte dál. Pokud vám ale stačí ta normovaná, budete si moci brzy sny splnit.

Když jsme vám letos v únoru představovali koncept Volva V60 Plug-in Hybrid, bylo vcelku jasné, že se tohoto vozu dočkáme v prodeji co nevidět. Ne snad, že by přinášel něco převratného, je to ale auto jako šité na míru evropským regulacím spotřeby paliva resp. emisí CO2, které vstoupí v platnost 1. ledna 2012. Čerstvé oznámení automobilky, že dobíjecí hybrid V60 vstoupí do prodeje právě v nadcházejícím roce, tedy vůbec nepřekvapí.

O oněch regulacích normované spotřeby se zmiňujeme pravidelně, a tak na tomto místě zopakujeme jen to podstatné - každý vůz s emisemi CO2 přes 130 gramů na kilometr, tedy se spotřebou vyšší než cca 5,2 litru na 100 km bude zatížen masivní pokutou ve výši 95 Eur za každý čtvrtý a další gram nad tento limit. Klíčové přitom je, že pokuty se vztahují pouze na emise produkované přímo v samotném autě, pokud jej tedy nepoháníte spalovacím motorem, ale třeba elektřinou, která se často s podobnými emisemi CO2 vyrábí jinde, pokuty se na něj nevztahují. Vyplývá to z počítání normované spotřeby, kde „konzumace” elektrické energie je vnímána jako nic a není přepočítávána na ekvivalent spotřeby benzinu.

Jinými slovy - stačí dodat i hybridnímu vozu trochu elektrické energie doma (to je podstata plug-in hybridů), na kterou sice ujede třeba jen pár desítek kilometrů. Během nich si k tomu k tomu vezme několik deci benzinu a z testu spotřeby vyjede jako hotový šampión se spotřebou něco přes litr na sto. Co na tom, že i během těchto kilometrů spotřebuje jinou energii, jenž se nebere ze vzduchu, a že po dalších několik set kilometrů pojede třeba za normálních 6 nebo 7 litrů paliva jako všechna ostatní auta. Norma je nastavená takto a musí být pravdivá, vždyť je přece evropská.

Podrobněji jsme tuto problematiku probírali již v článku o vtipné normovnané spotřebě Opelu Ampera, který je ve své podstatě také plug-in hybridem, zde ji ale posuneme ještě trochu dále

Nejde totiž jen o to. EU pokuty nerozdává podle toho, zda jednotlivé auto je pod 130 gramy nebo ne, počítá průměrné emise všech prodaných vozů toho kterého výrobce a pokutuje je jako celek (např. průměr 140 gramů na jeden milion prodaných aut). Pokud se tedy automobilce povede emise CO2 u jednoho vozu snížit pod 130 gramů, uspoří mu to ekvivalent z pokuty vozu jiného. Konkrétněji: jestliže prodáte jedno auto s emisemi 100 gramů a druhé se 160 gramy, nebudete platit nic, protože jejich celkové emise jsou 260 gramů a průměrné na jedno prodané auto 130 gramů. To je v rámci hlouposti celého tohoto výmyslu ještě logické (jinak bychom od příštího roku měli po všech autech s většími motory a ne „jen” po většině z nich jako dnes), i toto pravidlo ale má pár svých výjimek.

Jedno z nich praví, že pokud mají emise nějakého modelu nižší hodnotu než 50 gramů na kilometr, započítá se jeden prodaný vůz do prodejních statistik třiapůlkrát. Proč 50 gramů a proč 3,5x, to ví asi jen bůh a soudruh Barroso, ale ono je to dnes už celkem jedno. Abyste to chápali správně: prodáte-li auto s emisemi CO2 ve výši 49 g/km, započítá se vám do statistik jako 3,5 prodaného vozu se 49 g emitovaného CO2 na km. Jinými slovy, získáte zvýhodnění rovné trojapůlnásobku podlimitních emisí CO2 (pod 130 g, tedy 81 g krát 3,5), tedy jakýsi kredit na jiná auta s nadlimitnímu emisemi ve výši 283,5 gramu. Ne nadarmo se tomuto opatření říká „superkredity” a jsou opravdu super: vynásobte si 283,5 částkou 95 Eur a dojdete k cifře 26 932,50 Eur neboli přibližně 670 tisícům Kč. Přesně tolik vám bude de facto naděleno evropské dotace na jeden každý takto prodaný vůz, neboť přesně o těchto 670 tisíc Kč vám budou sníženy pokuty za jiné vozy. Asi už chápete, proč jsou nyní u automobulek tak populární plug-in hybridy a elektromobily - jedině ony se dokážou s údajnou spotřebou dostat tak nízko, aby se na ně tyto superkredity vztahovaly.

A teď přátelé kontrolní otázka: jaképak emise CO2 si myslíte, že má takové Volvo V60 Plug-in Hybrid? Ano, bingo, je to přesně 49 g/km. Tento vůz přijede na trh jako pověstný deus ex machina tahající tápající herce z bryndy, jen nebude zrozen ani tak z čiré mechaniky jako spíše ze snahy co nejlépe vyhovět evropské normě.

Odpovídající spotřeba paliva činí u V60 PiH 1,9 l nafty na 100 km a už ta vám naznačuje, o jaký nesmysl jde. Jediným faktickým přínosem hybridu ke skutečné efektivitě je rekuperace brzdné energie, která se ale při úsporné (tedy pomalé) jízdě bude limitně blížit nule a při jakékoli „akčnější” bude tvořit více jen při spotřebě tomu odpovídající. Že by tedy V60 po instalaci elektromotoru jezdila s třetinovou spotřebou zkrátka není reálné.

Abychom zmínili všechna fakta, dodáme ještě, že vůz se i na trh dostane jako hybridní čtyřkolka ve stylu Peugeotu 3008 HYbrid4, tedy pohon předních kol obstará spalovací motor a zadních elektromotor - Volvo tomuto systému říká ERAD (Electric Rear Axle Drive). Spalovacím agregátem bude pětiválcový turbodiesel 2,4 s výkonem až 158 kW (215 koní), elektromotor se přidá s 52 kW (70 koní). Kombinovaný nejvyšší výkon je v tomto případě prostým součtem obou maxim (210 kW neboli 285 koní), což postačí vozu ke zrychlení na stovku za 6,9 sekundy, maximální rychlost zatím neznáme.

Ještě dodejme, že vůz bude s to ujet na čistě elektrický pohon maximálně 50 km (to ale jistě jen omezenou rychlostí, jenž dovolí vyvinout jedenasedmdesátikoňový motor), teoretický dojezd pak má podobu 1 200 km. Škoda jen, že asi tak 1 150 z nich ujede se spotřebou paliva obvyklou pro dieselovou V60, běžné množství energie pak bude potřebovat na celých 1 200...

Volvo V60 Plug-in Hybrid: dEUs ex norma již příští rok na trhu - 1 - Volvo V60 Plug-in Hybrid nove 01Volvo V60 Plug-in Hybrid: dEUs ex norma již příští rok na trhu - 2 - Volvo V60 Plug-in Hybrid nove 02Volvo V60 Plug-in Hybrid: dEUs ex norma již příští rok na trhu - 3 - Volvo V60 Plug-in Hybrid nove 03Volvo V60 Plug-in Hybrid: dEUs ex norma již příští rok na trhu - 4 - Volvo V60 Plug-in Hybrid nove 04Volvo V60 Plug-in Hybrid: dEUs ex norma již příští rok na trhu - 5 - Volvo V60 Plug-in Hybrid nove 05Volvo V60 Plug-in Hybrid: dEUs ex norma již příští rok na trhu - 6 - Volvo V60 Plug-in Hybrid nove 06
Volvo V60 Plug-in Hybrid na nových snímcích v produkční podobě

Volvo V60 Plug-in Hybrid: dEUs ex norma již příští rok na trhu - 7 - Volvo V60 Plug-in Hybrid 01Volvo V60 Plug-in Hybrid: dEUs ex norma již příští rok na trhu - 8 - Volvo V60 Plug-in Hybrid 02Volvo V60 Plug-in Hybrid: dEUs ex norma již příští rok na trhu - 9 - Volvo V60 Plug-in Hybrid 03Volvo V60 Plug-in Hybrid: dEUs ex norma již příští rok na trhu - 10 - Volvo V60 Plug-in Hybrid 04Volvo V60 Plug-in Hybrid: dEUs ex norma již příští rok na trhu - 11 - Volvo V60 Plug-in Hybrid 05Volvo V60 Plug-in Hybrid: dEUs ex norma již příští rok na trhu - 12 - Volvo V60 Plug-in Hybrid 06Volvo V60 Plug-in Hybrid: dEUs ex norma již příští rok na trhu - 13 - Volvo V60 Plug-in Hybrid 07Volvo V60 Plug-in Hybrid: dEUs ex norma již příští rok na trhu - 14 - Volvo V60 Plug-in Hybrid 08Volvo V60 Plug-in Hybrid: dEUs ex norma již příští rok na trhu - 15 - Volvo V60 Plug-in Hybrid 09Volvo V60 Plug-in Hybrid: dEUs ex norma již příští rok na trhu - 16 - Volvo V60 Plug-in Hybrid 10Volvo V60 Plug-in Hybrid: dEUs ex norma již příští rok na trhu - 17 - Volvo V60 Plug-in Hybrid 11Volvo V60 Plug-in Hybrid: dEUs ex norma již příští rok na trhu - 18 - Volvo V60 Plug-in Hybrid 12Volvo V60 Plug-in Hybrid: dEUs ex norma již příští rok na trhu - 19 - Volvo V60 Plug-in Hybrid 13Volvo V60 Plug-in Hybrid: dEUs ex norma již příští rok na trhu - 20 - Volvo V60 Plug-in Hybrid 14Volvo V60 Plug-in Hybrid: dEUs ex norma již příští rok na trhu - 21 - Volvo V60 Plug-in Hybrid 15Volvo V60 Plug-in Hybrid: dEUs ex norma již příští rok na trhu - 22 - Volvo V60 Plug-in Hybrid 16Volvo V60 Plug-in Hybrid: dEUs ex norma již příští rok na trhu - 23 - Volvo V60 Plug-in Hybrid 17Volvo V60 Plug-in Hybrid: dEUs ex norma již příští rok na trhu - 24 - Volvo V60 Plug-in Hybrid 18Volvo V60 Plug-in Hybrid: dEUs ex norma již příští rok na trhu - 25 - Volvo V60 Plug-in Hybrid 19Volvo V60 Plug-in Hybrid: dEUs ex norma již příští rok na trhu - 26 - Volvo V60 Plug-in Hybrid 20Volvo V60 Plug-in Hybrid: dEUs ex norma již příští rok na trhu - 27 - Volvo V60 Plug-in Hybrid 21Volvo V60 Plug-in Hybrid: dEUs ex norma již příští rok na trhu - 28 - Volvo V60 Plug-in Hybrid 22Volvo V60 Plug-in Hybrid: dEUs ex norma již příští rok na trhu - 29 - Volvo V60 Plug-in Hybrid 23Volvo V60 Plug-in Hybrid: dEUs ex norma již příští rok na trhu - 30 - Volvo V60 Plug-in Hybrid 24Volvo V60 Plug-in Hybrid: dEUs ex norma již příští rok na trhu - 31 - Volvo V60 Plug-in Hybrid 25Volvo V60 Plug-in Hybrid: dEUs ex norma již příští rok na trhu - 32 - Volvo V60 Plug-in Hybrid 26Volvo V60 Plug-in Hybrid: dEUs ex norma již příští rok na trhu - 33 - Volvo V60 Plug-in Hybrid 27Volvo V60 Plug-in Hybrid: dEUs ex norma již příští rok na trhu - 34 - Volvo V60 Plug-in Hybrid 28Volvo V60 Plug-in Hybrid: dEUs ex norma již příští rok na trhu - 35 - Volvo V60 Plug-in Hybrid 29Volvo V60 Plug-in Hybrid: dEUs ex norma již příští rok na trhu - 36 - Volvo V60 Plug-in Hybrid 30
V60 Plug-in Hybrid ještě jako koncept na starších obrázcích

Walter Kraft

Další zajímavé články:

Diskuze 4 příspěvky

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

Reklama