Toyota Prius Plug-in Hybrid: vylhaná spotřeba 2,2 l na 100 km již ve Frankfurtu

Toyota potvrdila, že svůj dobíjecí hybrid na bázi Priusu představí na frankfurtském autosalonu. Ani ona se mezi ostatními výrobci plug-in hybridů neostýchala zveřejnit zcela zkreslenou informaci o spotřebě paliva.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Bleskovky

Toyota Prius Plug-in Hybrid: vylhaná spotřeba 2,2 l na 100 km již ve Frankfurtu

13.8.2011 | Petr Miler | Přidat příspěvek

Toyota Prius Plug-in Hybrid: vylhaná spotřeba 2,2 l na 100 km již ve Frankfurtu

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Toyota potvrdila, že svůj dobíjecí hybrid na bázi Priusu představí na frankfurtském autosalonu. Ani ona se mezi ostatními výrobci plug-in hybridů neostýchala zveřejnit zcela zkreslenou informaci o spotřebě paliva.

Je to jednoduché. Pokud chcete docílit toho, aby nějaké auto jelo a přitom mělo nízkou spotřebu paliva a tedy i nízké emise CO2, stačí mu přidat jiný zdroj energie, který jej rozpohybuje a přitom se v těchto údajích neprojeví. V poslední době výrobci nejčastěji sází na elektřinu, neboť ta z hlediska testů normované spotřeby jako by se vzala ze vzduchu. To samozřejmě není pravda, daleko nejčastěji je dokonce vyrobena z fosilních paliv, přesto se její přispění v testu spotřeby neprojeví absolutně nijak a vozy nízkým kombinovaným apetitem doslova fascinují.

Ten pochopitelně v praxi není dlouhodobě dosažitelný, neboť jakmile dojde k vyčerpání kapacity akumulátorů nabitých nejčastěji z domova (a že to bude obvykle chvilka, maximálně pár desítek kilometrů), vůz musí jet na běžný spalovací motor a ten má pochopitelně stejnou spotřebu jako kterýkoli jiný. A pokud s autem ujedete 500 km na jeden zátah, pak vám na úvod dodaná energie na 10 nebo 20 km jízdy se spotřebou opravdu nezacvičí. To je přetvářka první.

Tou druhou je již zmíněný fakt, že i předem dodaná elektrická energie musela být někde vyrobena. A protože se více než čtyři pětiny elektřiny na světě vyrábí z uhlí, bude to nejčastěji pravě uhlí, při jehož spalování se vytvářejí obdobné emise CO2 jako v případě pálení benzinu v motoru. Co tedy tato řešení přinášejí? Něco jistě ano, hybrid dokáže být za určitých podmínek efektivní, jeho přínos z globálního hlediska ale rozhodně není ani zdaleka takový, který naznačují dílčí informace o kombinované spotřebě. Přišel čas začít uvádět informace o spotřebě v jiných jednotkách, litry na 100 km budou za chvíli zcela irelevantní. Takové spotřebované kilowatthodiny dobře pokryjí informaci pro jakýkoli zdroj energie.

Ale zpět k oné přetvářce, které budou výrobci jistě ještě nějaký čas rádi využívat. Nejnověji přispěla svou trochou do mlýna Toyota, která avizovala odhalení Priusu Plug-in Hybrid na zářijovém frankfurtském autosalonu. Avizuje ji spolu s uvedením hvězdné spotřeby paliva ve výši 2,2 litru benzinu na 100 km jízdy, která je právě z výše uvedených důvodů dlouhodobě nereálná. Vůz ji dosahuje jen díky přítomnosti větších akumulátorů o přibližné kapacitě (přesnou neznáme, počítáme ji ze zveřejněné dobry potřebné na nabití - 90 minut v běžné zásuvce) 3,5 kWh, která mu dovolí ujet po vyjetí z domu až 21 kilometrů rychlostí 100 km/h. Co pak? Pak se vůz začne chovat jako normální Prius.

I z toho je zjevné, že něco podobného nemůže vést ke snížení spotřeby energie a ani samotného benzinu na jakkoli delší, třebaže jen stokilometrové trati o polovinu. Přesně to ale Toyota tvrdí - vždyť jak zmíněný údaj o spotřebě, tak odpovídající emise CO2 ve výši 49 g/km jsou téměř polovinou toho, co vykazuje „nedobíjecí” model.

Co tu tedy máme, nebo spíše budeme mít? Prius s větší „baterkou”, který skutečnou efektivitu vozu neposouvá téměř nikam a ani se spotřebou paliva na delší trati zrovna nezamává. Na papíře ale vypadá jako malý poklad.

Pokud vás přes všechno zmíněné zaujal, připravte si peníze na příští jaro. Právě tehdy by se měl dostat do prodeje i v našich končinách.


Toyota Prius Plug-in Hybrid: vylhaná spotřeba 2,2 l na 100 km již ve Frankfurtu - 1 - Toyota Prius Plug-in Hybrid prvni
Toyota Prius Plug-in Hybrid zatím na jediném obrázku, od standardního Priusu se ale vizuálně stejně lišit nebude

Petr Miler

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše