Mýty a fakta o měření rychlosti v Německu: co vám reálně hrozí? A co jsou jen pověry?

Okolo měření rychlosti v Německu koluje řada polopravd. Řídit se jimi může mít za následek zbytečné potíže, a tak se sluší uvést je na pravou míru.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Mýty a fakta o měření rychlosti v Německu: co vám reálně hrozí? A co jsou jen pověry?

25.8.2017 | Marek Bednář | 7 příspěvků

Okolo měření rychlosti v Německu koluje řada polopravd. Řídit se jimi může mít za následek zbytečné potíže, a tak se sluší uvést je na pravou míru.

Německo je po stránce silnic proslavené zejména dálnicemi, na kterých neplatí žádný rychlostní limit. Jenže to neznamená, že by se v Německu obecně jezdilo nějak rychle, nebo dokonce, že by se se dodržování rychlostních omezení na jiných místech nekontrolovalo.

Dopravní policie rychlost hlídá podobně jako u nás, a stejně tak v Německu existují automatizované stacionární radary, které nepotřebují přímou obsluhu a můžou fungovat nonstop. Informací o měření rychlosti v Německu přesto český motorista nemá tolik, protože to zkrátka není jeho domovina. A tak se snadno šíří nejrůznější mýty a polopravdy, které s realitou nemají mnoho společného.

Tady je 10 častých témat „hospodských debat”, které nějakým způsobem překrucují skutečnost. My vám ji vykreslíme celou.

1. Jsou pevné radary „pasti”?

Stacionární radary v Německu velmi často fungují na principu piezoelektrických snímačů ve vozovce, kombinovaných s fotoaparátem na sloupku. Řídící elektronika zná vzdálenost mezi snímači a z času průjezdu vypočítá rychlost. A pokud je výsledek vyšší než limit v daném místě, fotoaparát vůz vyfotí.

Je zodpovědný jen za obrázek, nic víc, sám o sobě rychlost neměří. A protože musí na auto vidět, i řidič auta musí vidět bedničku s fotoaparátem, takže to past z principu být nemůže. V jakých úsecích bývají takovéto radary instalované je už jiná otázka. I Německu je často najdeme tam, kde lidé obvykle jezdí rychleji aniž by to něco ve skutečnosti ohrožovalo. Dát si na ně pozor ale není tězké.

Mýty a fakta o měření rychlosti v Německu: co vám reálně hrozí? A co jsou jen pověry? - 1 - Radar Moravske Budejovice Krumpac 01
Kdysi zdevastovaný radar v Moravských Budějovicích také fungovat na základě smyčky. Vidět byl dobře, i když jeho umístění bylo nesmyslné

2. Měří sloupové radary vždy v obou směrech?

V posledních letech se v Německu čím dál častěji u silnic objevují automatické laserové měřiče rychlosti, a to ve formě šedých sloupů s černými pruhy. Právě oněmi černými pruhy se technika „dívá ven” ze svých kukaní. Jeden takovýto sloup dokáže hlídat až čtyři jízdní pruhy, takže je opravdu schopný.

Ovšem, ne vždycky tomu tak je. Vidíte-li radar-sloup se čtyřmi černými pruhy, měří rychlost v obou směrech. Pokud jsou černé pruhy tři nebo jich je méně, radar měří jen jeden směr jízdy podle toho, na jaké straně vozovky je instalován. Dodejme, že podle toho, jak tyhle sloupové radary vypadají, je docela snadné je přehlédnout.

Mýty a fakta o měření rychlosti v Německu: co vám reálně hrozí? A co jsou jen pověry? - 2 - radary nemecko 10 mytu sloup 01
Sloupové radary umí měřit rychlost v obou směrech jízdy, ale ne pokaždé

3. Může majitel dostat pokutu bez ohledu na to, kdo auto řídil?

V Německu to není jako u nás či mnoha jiných evropských zemích. Aby policie mohla kohokoli pokutovat za překročení rychlostního limitu, na fotografii z automatického radaru musí být identifikovatelný řidič, musí být vidět jeho tvář. A když identifikovatelný není, policie nerezignuje a snaží se jeho totožnost prokázat jinými způsoby. Pokud se ani to nepodaří, řidič vyvázne majitel vozu bez trestu, provozovatel nemůže být pokutován „jen tak”. Hrozí mu ale, že bude muset začít vést knihu jízd, ze které by v budoucnu bylo patrno, kdo řídil.

Mýty a fakta o měření rychlosti v Německu: co vám reálně hrozí? A co jsou jen pověry? - 3 - Myty a fakta o mereni rychlosti v Nemecku 01
Policie v Německu na rozdíl od ČR nemůže pokutovat provozovatele vozidla, musí zjistit řidiče. Pokud není na fotografii z radaru vidět, musí to zjistit jinak - na základě této asi pokutu nevydá...

4. Jsou databáze radarů legální?

Podle § 23 německého zákona o silničním provozu je zakázáno používat technická zařízení, které dokážou řidiče měření rychlosti detekovat nebo do měření rychlosti zasahovat, tj. je rušit. Platí to nejen pro klasické radarové detektory, ale i pro přístroje, které pouze hlásí umístění stacionárních radarů a jejichž databáze je nebo může být pravidelně aktualizována.

Řada navigačních aplikací pro smartphony či přímo dedikovaných přenosných navigačních přístrojů ovšem má databázi stacionárních radarů s lokacemi. A řada těchto aplikací či přístrojů má také pro tuto databázi pravidelné aktualizace. Na jejich použití při jízdě mají různí právníci různé názory, podle většiny se pohybují v „šedé zóně”, protože tato zařízení nejsou primárně určena ke zmíněnému účelu. Teoreticky policie může i za jejich použití uložit pokutu 75 Eur nebo zabavit přístroj a jsou známy případy, kdy to učinila.

Mýty a fakta o měření rychlosti v Německu: co vám reálně hrozí? A co jsou jen pověry? - 4 - Zakaz upozornovani na radary Francie 07
Německé zákony omezují využívání jakýchkoli informací o umístění radarů. Názory na legálnost používání aplikací ve smartphonech a navigacích, které něco takového též dovolují, se ovšem liší

5. Odečítá se z naměřené rychlosti 10 %?

Mýtus o tom, že se z naměřené rychlosti odečítá 10 %, vznikl z nutnosti kompenzovat nejistotu měření. Jenže ta u stacionárů není ani zdaleka tak velká - v Německu se tedy stejně jako u nás při rychlosti nad 100 km/h odečítají 3 %, pod 100 km/h to jsou 3 km/h. ne víc. Měří-li policie radarem nainstalovaným ve vozidle, používá vyšší tolerance, nikdy ne však 10 %.

Mýty a fakta o měření rychlosti v Německu: co vám reálně hrozí? A co jsou jen pověry? - 5 - Myty a fakta o mereni rychlosti v Nemecku 02
Tolerance německé policie není v rámci Evropy nikterak nestandardní. 110 km/h na německé „okreskové stovce” vám projít nemusí

6. Můžu upozornit ostatní na radar?

Patří ke zvyku dobrých řidičů upozornit ostatní na policejní hlídku či radar, ke které se blíží, probliknutím dálkovými světly. Jenže v Německu tzv. světelného výstražného znamení k tomuto účelu není povoleno. Pokuta za porušení tohoto zákazu je ovšem nízká - 10 Eur. Jiné cesty upozorňování ale zakázány nejsou, takže můžete mávat či jinak gestikulovat.

Mýty a fakta o měření rychlosti v Německu: co vám reálně hrozí? A co jsou jen pověry? - 6 - Myty a fakta o mereni rychlosti v Nemecku 03
Upozorňování ostatních řidičů na přítomnost radaru dálkovými světly není dovoleno, jiné způsoby zákon neomezuje

7. Je-li radar hned za dopravní značkou, pokuta neplatí?

Na úřady údajně chodí námitky proti pokutám, že jsou radary bývají umístěny příliš blízko za značkou omezující rychlost. A nejsou neoprávněné, třebaže rychlostní limit platí vždy od značky, ne až 100 metrů za ní. Existují totiž pravidla, v jaké vzdálenosti od značky může radar stát. V závislosti na regionu to je 75 - 200 metrů, výjimkou jsou krátká omezení kvůli stavebním pracím a oblasti u škol.

Mýty a fakta o měření rychlosti v Německu: co vám reálně hrozí? A co jsou jen pověry? - 7 - radary nemecko 10 mytu 03
Německé spolkové země skutečně omezují, jak daleko za značkou začátek či konec obce lze rychlost měřit, má to však výjimky

8. Při jaké naměřené rychlosti vám Němci zakážou řízení?

V Německu můžete být potrestáni zákazem řízení na jeden měsíc (+ 2 body a pokuta 160 Eur), pokud překročíte rychlost o 41 km/h a více. Platí také hranice 26 km/h, to pokud takto překročíte rychlost dvakrát či více v rámci jednoho roku - pak vás též čeká zákaz řízení na jeden měsíc.

Mýty a fakta o měření rychlosti v Německu: co vám reálně hrozí? A co jsou jen pověry? - 8 - Mereni rychlosti - fotky z radaru 01
Toto je hraniční překročení povolené rychlosti, za které vám hrozí „jen” pokuta

9. Od kdy platí vydaný zákaz řízení?

V Německu se zákazy řízení udělují na 1 - 3 měsíce (srovnejte s ČR, kde lze udělit zákaz řízení i na několik let), ale začátek tohoto trestu neplatí hned poté, co vám od úřadu přijde dopis s takovým trestem. Začátek zákazu řízení může být stanoven kdykoliv ve lhůtě čtyř měsíců od přestupku, a protože se proti němu můžete odvolávat, můžete prodloužit tuto lhůtu až na šest měsíců. Zákaz řízení tak není likvidační, lze se na něj připravit. Pokud je navíc řízení nutné pro výkon povolání, lze požádat o prominutí, v případě úspěchu však zásadně roste pokuta (160 - 680 Eur, tedy až skoro 18 tisíc Kč) za spáchaný přestupek.

Mýty a fakta o měření rychlosti v Německu: co vám reálně hrozí? A co jsou jen pověry? - 9 - radary nemecko 10 mytu 02
Policie vám řízení nezakáže hned po zjištění adekvátního přestupku. A ani oznámení od úřadu nemá okamžitou platnost

10. Prodlužuje překročení rychlosti tzv. zkušební dobu?

V Německu získáním řidičského oprávnění pro čerstvého řidiče startuje dvouletá zkušební lhůta. Přestupky mohou toto období prodloužit o dalších 24 měsíců. Jenže zrovna v případě překročení rychlosti to nejsou všechny přestupky - překročení rychlosti s peněžní pokutou do 40 Eur, tedy zhruba do 20 km/h nad limit, nemají na délku zkušební doby vliv. Němci zde nejsou tak přísní, jak se traduje.

Mýty a fakta o měření rychlosti v Německu: co vám reálně hrozí? A co jsou jen pověry? - 10 - radary nemecko 10 mytu 01
Ne každé změření vyšší než povolené rychlosti znamená pro začínající řidiče v Německu problém

Zdroj: Motor Talk

Marek Bednář

Další zajímavé články:

Diskuze 7 příspěvků

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše