Nejčastější závady moderních ojetin: co se nejvíc kazí? A u jakých aut?

11.6.2017 | Marek Bednář | 47 příspěvků

Ojetá auta jsou k poruchám náchylnější než ta zbrusu nová, pochopitelně, ale co se na nich porouchává nejvíce? A které modely těmito závadami hlavně trpí?

Ať člověk vlastní jakékoliv auto, vždy je lepší nestartovat ho s obavou, co se dnes zase pokazí. Že jsou některá auta spolehlivější než jiná, je dlouhodobě vypozorovaná věc a o rozličné statistiky, které pochopitelně nemusí odpovídat výsledkům debat z internetových fór. Poruchy se ovšem nevyhýbají žádnému autu a když je vůz ojetý, platí to tím spíš. Mimo jiné člověk má jen zřídka jistotu, jak pečlivá údržba u předchozích majitelů.

Pojišťovna Warranty Wise, která se zaměřuje na pojištění mechanických závad ojetých aut, zveřejnila zajímavou statistiku. Uvádí deset nejčastějších oblastí závad ojetých aut do 12 let věku a 193 tisíc ojetých km. Tj. relativně moderních a/nebo nepříliš opotřebovaných ojetin a uvádí vždy i tři auta, která trpí na problémy v té které oblasti nejvíce.

U hospodského stolu by na adresu takových aut možná zaznělo, že nejčastěji se porouchá „řídící jednotka, kterou už si člověk sám neopraví”, statistika ale vykresluje trochu jinou realitu. I problémy s elektronikou či potíže s věcmi, která auta před pár dekádami ani neznala, tu najdeme, nejčastější závady těchto aut jsou ale docela jiného rázu. A týkají se často stále stejných aut. Už ale nezdržujme, tady je slíbený přehled od nejméně častého problému po ten nejvíce frekventovaný.

10. Motorek či ovládání stahování oken

Ani u staršího auta člověk nechce „švihadla”, tedy stahování oken kličkou. Zrovna elektrické stahování ale může působit problémy. Dozvídáme se, že z téměř 5 000 ohlášených závad za uplynulých 12 měsíců tento problém tvoří 2,2 % hlášených případů a že na ně trpí nejvíc:

1. Renault Mégane
2. Renault Scénic
3. Audi A5

Nejčastější závady moderních ojetin: co se nejvíc kazí? A u jakých aut? - 1 - Renault Megane 2014 nova sada 21Nejčastější závady moderních ojetin: co se nejvíc kazí? A u jakých aut? - 2 - Renault Scenic a Grand Scenic 2013 06Nejčastější závady moderních ojetin: co se nejvíc kazí? A u jakých aut? - 3 - Audi A5 2012 12

9. EGR-ventil

Recirkulace výfukových plynů (EGR) je věc, která v motorech je přítomná jen a pouze kvůli snížení emisí. Tím spíš je nepříjemné, když s ním jsou problémy - a ty nejsou zrovna vzácné. Tvoří 2,9% hlášených závad a nejvíc na ně trpěly modely:

1. Land Rover Discovery/Discovery Sport
2. Opel Astra
3. Volkswagen Transporter

Nejčastější závady moderních ojetin: co se nejvíc kazí? A u jakých aut? - 4 - lr discovery 10nejczavad 03Nejčastější závady moderních ojetin: co se nejvíc kazí? A u jakých aut? - 5 - opel astra 10nejczavad 04Nejčastější závady moderních ojetin: co se nejvíc kazí? A u jakých aut? - 6 - vw transporter t5 10nejczavad

8. - 7. Těsnění hlavy válců

Když jsme kdysi psali o selhání těsnění hlavy válců, zmiňovali jsme, že tahle těsnění bývají extrémně odolná, aby v ideálním případě nikdy nepotřebovala výměnu. Ta je totiž náročná a drahá - a tak se majitelům aut pojištění zrovna zde mohlo vyplatit. Podíl je tu 3,1 %, což naštěstí není tak moc, ale pořád je to jeden z nejčastějších problémů. Nejvíce se pak týká těchto modelů:

1. Opel Corsa
2. Citroën C3
3. Peugeot 207

Nejčastější závady moderních ojetin: co se nejvíc kazí? A u jakých aut? - 7 - Corsa5Nejčastější závady moderních ojetin: co se nejvíc kazí? A u jakých aut? - 8 - citroen c3 10nejczavadNejčastější závady moderních ojetin: co se nejvíc kazí? A u jakých aut? - 9 - prekogolf peugeot 207 01

8. - 7. Kondenzátor klimatizace

Funkční klimatizace je za počasí, jako je to dnešní, požehnáním. Tedy, dokud funguje - když přestane, máme problém, protože ventilace už může pracovat jen s teplým vzduchem opravy nebývají levné. Problémy s kondenzátorem tvoří také 3,1 % hlášených závad a trpí na ně nejvíc:

1. Volkswagen Golf
2. Opel Zafira
3. Audi A4

Nejčastější závady moderních ojetin: co se nejvíc kazí? A u jakých aut? - 10 - vw golf 10nejczavad 4Nejčastější závady moderních ojetin: co se nejvíc kazí? A u jakých aut? - 11 - opel zafira 10nejczavadNejčastější závady moderních ojetin: co se nejvíc kazí? A u jakých aut? - 12 - Audi A4 2012 03

6. Alternátor

Alternátor většinou není úplně levný díl, ale výměna nemusí být složitá - pochopitelně záleží na konkrétním voze. Problémy s ním jsou šesté nejčastější a s 4,3% podílem a nejvíce se objevují u:

1. Opel Astra
2. Land Rover Discovery
3. Ford Focus

Nejčastější závady moderních ojetin: co se nejvíc kazí? A u jakých aut? - 13 - opel astra 10nejczavad 03Nejčastější závady moderních ojetin: co se nejvíc kazí? A u jakých aut? - 14 - lr discovery 10nejczavad 02Nejčastější závady moderních ojetin: co se nejvíc kazí? A u jakých aut? - 15 - ford focus 10nejczavad 03

5. - 4. Brzdový systém

Je samozřejmostí, že brzdy musí fungovat, aby auto nebylo nebezpečné své posádce či okolí; proto jsou také na STK testovány. I ony se však dostaly na tenhle seznam s 4,7 % z oněch téměř pěti tisícovek pojistných událostí. Nejvíc tu trpí:

1. Volkswagen Passat
2. Land Rover Discovery
3. BMW řady 3

Nejčastější závady moderních ojetin: co se nejvíc kazí? A u jakých aut? - 16 - VW_Passat_Bluemotion11Nejčastější závady moderních ojetin: co se nejvíc kazí? A u jakých aut? - 17 - lr discovery 10nejczavad 01Nejčastější závady moderních ojetin: co se nejvíc kazí? A u jakých aut? - 18 - facelepsi bmw 3 e90 04

5. - 4. Turbodmychadlo

Jak se chovat k autu s turbodmychadlem, aby vydrželo co nejdéle, jsme dříve též probírali. Jenže ne všichni nás čtou a ne všichni se k autům umí chovat tak, aby vydržela co nejdéle. Turbodmychadlo tak může být zdrojem problémů u benzínových i dieselových aut a ze všech hlášených závad se 4,7 % týkalo právě jeho. Nejnáchylnější byly vozy:

1. Ford Focus
2. Volkswagen Golf
3. BMW řady 3

Nejčastější závady moderních ojetin: co se nejvíc kazí? A u jakých aut? - 19 - ford focus 10nejczavad 02Nejčastější závady moderních ojetin: co se nejvíc kazí? A u jakých aut? - 20 - vw golf 10nejczavad 03Nejčastější závady moderních ojetin: co se nejvíc kazí? A u jakých aut? - 21 - facelepsi bmw 3 e90 03

3. Spojka

U některých aut je spojka spotřební materiál, u běžných hatchbacků na každý den by ale při šetrném zacházení měla vydržet statisíce kilometrů. Ne vždy tomu tak je, jistě i přičiněním majitelů. Problémy se spojkou znamenaly 7,8 % hlášených událostí a nejnáchylnější jsou:

1. Opel Astra
2. Ford Focus
3. Volkswagen Golf

Nejčastější závady moderních ojetin: co se nejvíc kazí? A u jakých aut? - 22 - opel astra 10nejczavad 02Nejčastější závady moderních ojetin: co se nejvíc kazí? A u jakých aut? - 23 - ford focus 10nejczavad 01Nejčastější závady moderních ojetin: co se nejvíc kazí? A u jakých aut? - 24 - vw golf 10nejczavad 02

2. Elektroinstalace

Problémy s elektroinstalací jsou noční můrou nejednoho motoristy i mechanika, protože se leckdy hledají dost obtížně. A bohužel, čím víc elektroniky v autech je, tím větší je riziko, že se něco pokazí. 8,2 % ze všech hlášených závad tvoří problémy s elektroinstalací, tedy opět hodně. Nejnáchylnější jsou:

1. BMW řady 3
2. Opel Corsa
3. Audi A3

Nejčastější závady moderních ojetin: co se nejvíc kazí? A u jakých aut? - 25 - facelepsi bmw 3 e90 05Nejčastější závady moderních ojetin: co se nejvíc kazí? A u jakých aut? - 26 - Corsa7Nejčastější závady moderních ojetin: co se nejvíc kazí? A u jakých aut? - 27 - audi a3 10nejczavad 02

1. Převodovka

Pozoruhodně nejčastější problémy jsou s převodovkami, ve srovnání s čímkoli od 4. místa dále s velkým přehledem. Z oněch pěti tisícovek případů se převodovek dotýkalo plných 8,4 procenta a jde jak o manuály, tak o automaty - u nich pak zejména ty s dvěma spojkami. Pokud jde o modely aut, nejvíce tady trpí:

1. Opel Astra
2. Volkswagen Golf
3. BMW řady 3

Nejčastější závady moderních ojetin: co se nejvíc kazí? A u jakých aut? - 28 - opel astra 10nejczavad 01Nejčastější závady moderních ojetin: co se nejvíc kazí? A u jakých aut? - 29 - vw golf 10nejczavad 01Nejčastější závady moderních ojetin: co se nejvíc kazí? A u jakých aut? - 30 - facelepsi bmw 3 e90 01


Tohle je tedy desítka nejčastějších závad či oblastí závad, které podle pojišťovny Warranty Wise trápí ojetá auta označitelná za moderní. Zrovna převodovku bychom na prvním místě nečekali, ale zarážející je i frekvence výskytu některých modelů - zejména Opel Astra je skoro všude a Volkswagenů je tu hodně. V každém případě - jaká je vaše zkušenost? Zažili jste potíže hlavně s těmito věcmi a pokud, tak u jakých aut? Podělte se prosím v komentářích.

Zdroj: Warranty Wise

Marek Bednář

Další zajímavé články:

Diskuze 47 příspěvků

Autobazar

zobrazit vše