Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Jak vypadá alternátor zevnitř? A jak vlastně funguje? Je překvapivě složitý
13.3.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ video) Alternátor je klíčová součást elektrické soustavy auta, neboť vyrábí proud. Je ale potřeba ho proudem i napájet. Podívejte se, proč.
Všichni ho v autě máme, většinou se o něj ale začneme starat až v okamžiku, kdy přestane fungovat. V tu chvíli je na světě velký problém, protože bez něj drží auto při životě jen baterka s velmi omezenou kapacitou. Mluvíme o alternátoru, zařízení, které vyrábí elektřinu pro pohon snad veškerého příslušenství a výbavy, které v autě máme, od osvětlení po elektricky výsuvnou anténu.
Jenže víme, jak funguje a jak to vypadá uvnitř? Protože o věci se dozvíte nejvíc, když ji rozeberete, udělal přesně to autor přiloženého videa - vydal se na vrakoviště, kde našel alternátor, vymontoval ho z auta a vzal si ho na ponk, kde ho rozebral. S jediným cílem - ukázat světu, co je uvnitř.
Jak alternátor vypadá, ví každý - kovová schránka, na jejímž jednom konci je kladka. Ta je poháněna řemenem od motoru a je k ní pevně připojen rotor alternátoru. Stator je naopak připevněný k vnější schránce. Některé alternátory mají vnější větráček, který je chladí tím, že skrz ně táhne vzduch, jiné alternátory mají tenhle větráček jen uvnitř; v každém případě je chlazení potřebné.
Hřídel rotoru je uložena v kuličkových ložiscích, samotný rotor je tvořen elektrickou cívkou. Do té je po zapnutí zapalování kartáčky dotýkajícími se měděných sběrných kroužků na hřídeli přiváděn stejnosměrný proud z baterie. Tento proud prochází cívkou, čímž z ní dělá elektromagnet. Této cívce se říká budicí a za zmínku stojí, že postavení cívek může být i opačné. Stator s budicí cívkou je pak uvnitř a kolem něj se otáží rotor.
Budicí cívku lze samozřejmě nahradit normálním magnetem, jenže v takovém případě už by to nebyl alternátor, ale dynamo a současně by nešlo regulovat množství proudu, které alternátor vyrábí. Regulace je nutná jednak proto, že množství proudu, které systémy auta potřebují, se různí, a také se různí otáčky rotoru - jsou svázané s otáčkami motoru. Takhle může řídící elektronika - přesněji regulátor napětí, o kterém se rozepíšeme níže - určit, kolik stejnosměrného proudu do alternátoru pošle, a tím upraví sílu elektromagnetu a tedy i množství proudu, které v alternátoru vzniká.
Otáčením rotoru se střídavými póly - severním a jižním, jako u normálního magnetu; póly jsou ony kovové trojúhelníky, „prsty” na vnějšku rotoru - ve statoru vzniká střídavý elektrický proud. Prochází diodami, což jsou v podstatě jednocestné ventily a mění střídavý proud na stejnosměrný, který pak proudí dále do baterie a tím ji nabíjí. Stator je v tomto případě tvořen třemi cívkami, propletenými a pootočenými navzájem o 120°, tvořícími třífázový alternátor. Je efektivnější než případný jednofázový alternátor.
Důležitou součástí je také regulátor napětí, který se stará o to, aby v alternátoru se změnami zatížení a otáček nedocházelo k velkým poklesům nebo naopak nárůstům napětí. Velké kolísání může poškodit řídící jednotky a další systémy vozu, takže regulátor udržuje výstupní napětí mezi 13,5 a 14,5 voltu.
Kromě toho je to také právě tahle součástka, která měří odběr proudu z baterie - podle toho, jestli zapnete rádio, vyhřívání zadního okna nebo světla - a podle toho posílá do budicí cívky více nebo méně proudu. Tím zesiluje nebo zeslabuje magnetické pole a zvyšuje nebo snižuje množství střídavého proudu vytvářeného alternátorem.
Alternátor je tedy relativně složité zařízení, které nejen vyrábí proud, ale samo se stará o to, aby proudu nebylo moc nebo málo a aby v systému nevznikalo přepětí nebo podpětí. Jeho poruchu hlásí červená kontrolka na přístrojovém štítu; protože dnes v autech nebývají voltmetry, není jak bez multimetru napětí změřit. Výrazné přepětí i podpětí je pro systémy auta nebezpečné, s těmito problémy se ale v případěch moderních alternátorů naštěstí nesetkáváme často.
Alternátor je docela složitý, jak už naznačuje jeho schema
Jeho poruchy ale přes složitost nejsou až tak časté, byť nejsou ani výjimečné
Zdroj: Jalopnik@Youtube
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nejčtenější články
- Únik provalil novou vrcholnou verzi Tesly Model 3, Musk využil své vlády nad Twitterem, aby zahladil stopy
25.3.2024 - Na těchto autech spekulující sběratelé prodělali kalhoty, jejich ceny se za pár let propadly až o 3 miliony Kč
25.3.2024 - Elektromobily ovlivní i americké prezidentské volby, odpor veřejnosti donutil Bidena zmírnit jejich nařizování
25.3.2024 - Tento stroj vypadá jako přívěs za Cybertruck, je to ale spása pro Česko. Sám hledá a opravuje díry v silnicích
26.3.2024 - Výroba stojí, obchodování s akciemi též, jednání o miliardové investici se zhroutila. Fisker je na hranici bankrotu
26.3.2024
Živá témata na fóru
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 08:53 - spooon
- Onboard videa 04.25. 08:36 - řidičBOB
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 12:23 - Zajda
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 12:57 - mattonecz
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.23. 08:42 - Arkis