Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Nejspolehlivější auta dle Němců: Škoda boduje ve většině tříd, je ale horší než loni
21.7.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Německá studie J.D. Power netlačí do popředí německé značky, a to zdaleka. Mezi deseti nejlepšími je jedna jediná, VW skončil jen těsně nad průměrem.
Nejspíše každý z nás by rád věděl, nakolik spolehlivý bude automobil, za který utratíme peníze. V tomto ohledu jde ale o sázku do loterie, neboť navzdory sériové výrobě se vozy kus od kusů liší. Tu mohlo dojít k horšímu utažení šroubku, tam se pro změnu objevuje cívka z vadné série. Existuje tedy vlastně nespočet situací, během kterých zrovna vámi zakoupený exemplář může selhat. Nicméně i přesto existují možnosti, jak si alespoň udělat představu o tom, co od konkrétního modelu či značky očekávat.
Jednou z nich je Vehicle Dependability Study (VDS) neboli Studie spolehlivosti vozidel společnosti J.D. Power. Ta patří v daném oboru mezi naprostou špičku, přičemž tentokráte se zaměřila na majitele aut v sousedním Německu. Průzkum probíhal letos v únoru, březnu a dubnu, přičemž se do něj zapojilo takřka 14 tisíc respondentů vlastnících vozy vyrobené v letech 2014 až 2016. Sledovány byly problémy, jež se objevily v uplynulých 12 měsících.
Všech 177 možných symptomů J.D. Power rozdělilo do 8 kategorií - Exteriér, Zkušenosti s jízdou, Doplňky/ovládání/displeje, Audio/komunikace/multimédia/navigace, Sedadla, Vyhřívání/ventilace/klimatizace, Interiér, Motor a převodovka. Absolutní čísla jsou převedena do relativní podoby prostřednictvím poměru počtu problémů na sto vozidel (PP100). Jeho nižší hodnota znamená vyšší kvalitu a naopak, pochopitelně.
J.D. Power dále dělí zásadní problémy na pocitové záležitosti a defekty. V prvém případě jde o kupříkladu o příliš komplikované ovládání, jež sice funguje, nicméně řidiči mají problém s jeho obsluhou - deaktivace čelního airbagu je třeba skryta v palubním menu, místo aby stačilo otočení klíčem v zámku.
V obou případech mají závady vliv na loajalitu zákazníků vůči značce i modelu. „Drobné potíže typu zvýšeného hluku od vozovky, nadměrné spotřeby paliva či ošoupaných tlačítek a čalounění je náročné či nemožné nechat opravit při návštěvě servisu, pokud s nimi motoristé musí žít, je velmi pravděpodobné, že u téhož výrobce v budoucnu již neskončí,“ dodává k výsledkům studie Mark Lendrich, šéf výzkumu evropské pobočky J.D. Power.
Právě vyšší než očekávaná spotřeba je jedním z častých problémů, jenž majitelé v novém kole studie měli. Dokonce se jedná o druhý nejčastěji zmiňovaný nešvar (48 %) po vysoké kupní ceně (51 %). To jsou ale pochopitelně jen ony pocity, spolehlivost ovlivňuje hlavně technická kvalita vozu, která byla hodnocena zvlášť.
Průměrný počet problémů na celý segment činí 151 PP100, což je výrazné zhoršení vůči loňsku (127 PP100). Na vině je hlavně kategorie Motor a převodovka, kde došlo ke zhoršení o 4,5 PP100. Zajímavé pak je, že hůře jsou hodnocena prémiová vozidla. Dle Lendriche za tím stojí fakt, že na jejich palubě je více techniky a tedy více věcí, které se mohou pokazit. Jejich majitelé navíc obvykle najezdí více kilometrů.
Korejci jsou v čele, Volvo se propadlo až na dno, i s BMW
Toliko ale pro úvod, nyní již přikročme k jednotlivým výsledkům. Nejprve se zastavíme u automobilek, kde na vrcholu najdeme Korejce. Kia je s 99 PP100 na prvním místě, stříbro získalo Hyundai se 105 PP100. Třetí a čtvrtá příčka patří japonským automobilkám, Toyota a Mitsubishi tak dostávají dlouhodobé reputaci o neprůstřelné kvalitě aut ze Země vycházejícího slunce. Je ovšem třeba dodat, že u druhé zmíněné došlo k výraznému zhoršení oproti loňsku, kdy bylo Mitsubishi se 77 PP100 na prvním místě žebříčku. Nyní si ale již musí hlídat záda, na která mu dýchá pátá Škoda. I ta si ale vůči loňským 95 PP100 pohoršila.
Dolů zamířil i Peugeot, snad nejhorší posun lze ale vysledovat u Volva. Švédská značka byla loni s 96 PP100 na pátém místě, tedy výrazně v nadprůměru. Nyní ji ale nalezneme takřka u dna, navíc se skóre 180 PP100 - to představuje takřka dvojnásobné množství problémů a zdvižený varovný prst při posunu automobilky směrem k downsizingu, hybridům a dalším novinkám posledních let. Ještě hůře jsou ale na tom BMW a Fiat. Oproti loňsku si tyto dvě značky prohodily pořadí, nicméně u obou automobilek taktéž došlo k výraznému zhoršení.
Značky nejspolehlivějších aut dle J.D. Power VDS pro rok 2017
Škoda boduje ve čtyřech třídách, nikdy však není zlatá
Mezi jednotlivými modely je nejúspěšnějším výrobcem Opel, kterému patří první příčka mezi malými městskými (Adam) i středně velikými vozy (Insignia). My si samozřejmě můžeme povšimnout četných umístění mladoboleslavských aut - Rapid, Superb, Fabia i Yeti jsou vždy mezi nejlepšími modely svých tříd. Je však třeba dodat, že i tato umístění ve dvou případech představují meziroční pád - loni byly Superb a Yeti ve svých segmentech první.
Zajímavé pak je, že ačkoliv korejské značky jsou vedoucími mezi automobilkami, mezi jednotlivými modely se až tak moc neprosadily. Máme tu „pouze“ první místo Kie Sportage a Hyundai i30, případně pak ještě stříbrné vavříny, na které dosáhlo Hyundai i10. Toyota má pak na kontě zlatý Yaris a bronzový Auris, Mitsubishi připadl pouze jeden bronz, a to díky umístění modelu Space Star mezi malými městskými vozy.
Zbývají nám poslední čtyři pódiová auta. Jedním z nich je Mercedes-Benz třídy E, který byl nejlépe hodnoceným luxusním vozem. Na třetím místě mezi malými a středními auty najdeme Dacii Sandero, respektive Ford Mondeo, Peugeot 2008 pro změnu zabodoval mezi kompaktními SUV, kde se o zmiňované stříbro/bronz dělí s českou Škodou Yeti. Tím jsme ale skutečně na konci studie.
Nejspolehlivější vozy dle obchodních tříd
Škoda Superb byla loni v čele svého segmentu, nyní však byla poražena Opelem Insignia. Níže jsou i další modely značky, stejně jako automobilka samotná, i tak ale v obou případech patří k nejlépe hodnoceným
Kia se meziročně zlepšila, s modelem Sportage pak obsadila první místo mezi kompaktními SUV
Zdroj: J.D. Power
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
25.4.2024 - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejnovější články
- Elektrický propadák Mercedesu dál „skóruje”, je druhým nejpomaleji prodávaným autem ze všech, sklady okupuje měsíce
před 9 hodinami - První dobíjecí Lamborghini je další hybridní nesmysl, fiktivní úsporu paliva mění za 300kilovou nadváhu
před 10 hodinami - V Bruselu přišli na to, že kamiony tvoří hrstku aut, ale figurují v 15 procentech smrtelných nehod, posvítí si na ně
před 11 hodinami - Francouzi po čase stvořili opravdu krásné auto. Dostalo bezemisní pohon, který nemá problém s dojezdem
včera - Dvojí výkon vrcholné Tesly Model 3 byl vysvětlen, Česko i většina světa dostane ošizenou verzi
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva