Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Nejvíce kradená auta v ČR v roce 2015: nejspíš ukradnou Němce, nejčastěji Škodu
30.3.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
V roce 2015 bylo ukradeno o 27,2 % aut méně než předloni, přesto se aut krade spousta. O které značky a modely je největší „zájem”?
K vlastnictví auta se vážou věci nejen příjemné, ale také ty nepříjemné. Patří k nim povinné ručení, dálniční známky, dotěrná dopravní policie, neuvěřitelně drze zdaněné palivo - a v neposlední řadě také možnost, že vám auto někdo ukradne. Ať je to narkoman, drobný zlodějíček nebo organizovaná skupina zabývající se krádežemi aut a prodejem levných náhradních dílů, výsledek je stejný - přijdete o svůj vůz.
Riziko, že vám auto někdo odcizí, je možné minimalizovat. Nejlepší kombinací způsobů je koupit si vzácné auto, u něhož není velká poptávka po náhradních dílech a parkovat ho za zamčenou bránou, zamčenými vraty garáže a pod elektronickým zabezpečením. Jenže ne každý má takové možnosti, např. na starších sídlištích aby člověk garáž pohledal. Aspoň, že ta nová už nabídnou parkování chráněné před zloději i vlivy počasí.
Nejlepší zabezpečení proti krádeži je nemít auto, ale to leckdy nepřipadá v úvahu. Auto je pracovní nástroj, důležitý dopravní prostředek, koníček nebo kombinace těchto věcí. V poslední době je čím dál lepší nekupovat si auto s bezklíčovým přístupem, protože vůz s ním je pro zloděje velmi snadné sousto. A taky se hodí si pořizovat vzácnější auta: „Vozidla méně rozšířených továrních značek, např. americké vozy, jsou dle statistických přehledů odcizovány méně,” píše k čerstvě zveřejněné statistice ukradených aut za rok 2015 ministerstvo vnitra.
Tahle statistika navazuje na čísla za rok 2014, která jste si u nás také mohli prostudovat. Tehdy jsme přinesli dobrou zprávu, že počet takovýchto trestných činů se meziročně snížil o téměř 19 %. Dnes máme zprávu ještě lepší - došlo k dalšímu snížení, tentokrát o 27,2 % oproti roku 2014. V absolutních číslech bylo v roce 2014 ukradeno 9 461 aut a motorek, vloni to bylo 6 886 kusů.
Pořád to není málo, vychází to na 19 denně, ale snížení je vidět a to je dobrá zpráva. Jestli je to výsledkem činnosti policie, je otázkou, protože objasněnost takových zločinů je stále na nízké úrovni - u aut 20 %, u motocyklů 23 %. Vykradená auta a ukradené součástky, kam spadal např. nedávný kuriózní případ z Jirkova, mají objasněnost ještě mnohem nižší, jak ukáže tabulka.
Zpráva ministerstva vnitra ale hovoří o rozkrývání organizovaných skupin zlodějů aut, které prý ke snížení absolutního počtu ukradených aut a motorek přispělo. Také se zmiňuje o tom, že pomohlo zrušení tzv. polopřevodů, které ale naopak přidělalo starosti lidem jiným způsobem. A že v odhalování ukradených aut pomohla akce „Čistka”, kde se policisté zaměřovali na kontrolu dokladů. Věřit slovům ministerstva můžeme a nemusíme.
Přehled a vývoj krádeží aut, součástek a věcí vozidel v ČR v roce 2015

Vidíme také, že celkový počet registrovaných motorových vozidel vzrostl nad sedm milionů. Patří sem vozidla všech kategorií, tj. i autobusy, nákladní auta a traktory, prostě všechno, co má registrační značku. To znamená, že pravděpodobnost, s jakou vám bude ukradeno auto či motorka, je nižší, a vskutku - 0,1 %, tj. zmizí jedno z tisíce.
Máme k dispozici i tabulku, která za posledních pár let ukazuje, kolik zmizelo aut jednotlivých značek. Škodovka vede, pochopitelně, protože jich u nás jezdí s náskokem nejvíc, takže je poptávka po použitých dílech. Počet ukradených škodovek se ale oproti roku 2014 výrazně snížil, takže majitelé okřídleného šípu můžou mít o trochu klidnější spaní. Pořád je ale 47,3 % ukradených aut značky Škoda, o 0,1 % méně než za rok 2014.
Nejvíce kradená auta v ČR v roce 2015 dle značek - absolutně
Ministerstvo vnitra zveřejňuje pro Škodovku i podrobný rozpis, jak se kradou jednotlivé modely. Bohužel to vidíme jen pro tuhle značku a nikoliv pro ostatní, ale i tak to je zajímavý vhled. Poprvé se ve statistikách objevuje model Rapid a také vidíme čísla pro Forman. Stejně jako u Favoritu je krádeží Formanu za poslední dva roky mnohem méně než za rok 2013. Nárůst vidíme jen u modelu Yeti, a to ještě jen o dva kusy.
Nejvíce kradené modely značky Škoda v ČR v roce 2015 - absolutně
Protože lze dohledat i data k počtu registrací některých značek, vyrobili jsme si tabulku pravděpodobnosti, s jakou bude ukradeno auto které značky. Škodovka s číslem 0,17 % v tomto případě nevyhrává a je o příčku lepší než vloni. Pyrrhovo vítězství opět sklízí německý trojlístek a na čtvrtém místě je Volkswagen.
Nejvíce kradená auta v ČR v roce 2015 dle značek - relativně
Kromě čísel nabídlo ministerstvo dopravy také mapy, které ukazují, kde je krádež auta nejpravděpodobnější. Nejhůř na tom je ve všech případech Praha, často i Středočeský, Jihomoravský a Moravskoslezský kraj a severní Čechy. V Praze byla v roce 2015 údajně odcizena třetina ze všech ukradených aut v ČR, tedy zhruba 2 300 aut. Nutno ovšem zdůraznit, že v těchto krajích byl zaznamenán velký meziroční pokles krádeží aut - v Praze o 33 %, ve Středočeském kraji o 30 %, v Moravskoslezském kraji o 28 %, v Ústeckém kraji o 31 % a v Libereckém o 15 %.
Kde se nejvíce v České republice kradou auta a součástky na ně
Rizikové faktory jsou tedy kromě těch zmíněných v úvodu také svázány s místem, kde své auto parkujete. Podle vnitra je také spousta aut zabezpečena jen klíčkem s imobilizérem. Pokud ano, převažují prý mechanické cesty, naopak satelitní vyhledávací systém je vidět spíš u dražších aut a pojištění pro případ krádeže také není vůbec běžnou věcí, na rozdíl od zemí na západ od nás.
Pokud vybíráte nové auto a chcete zmírnit riziko krádeže už jeho volbou, lze poradit, co nekupovat - Škodu, německý prémiový trojlístek nebo Volkswagen, a to zejména, pokud bydlíte v jižní půlce Prahy, v Ostravě, v Brně nebo na severu Čech. Jenže chce-li člověk BMW, těžko si koupí Citroën kvůli statistice, takže spíš doporučíme investovat do zabezpečení a pojištění...
Škodovek je ukradených nejvíc v absolutních číslech a v rámci značky vede Octavia
Riziko je ale největší u Mercedesu a ani většina dalších německých značek na tom není dobře
Zdroje: MVČR, SAP
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Další silniční Formule 1 Mercedesu lehla popelem, při jízdě začala hořet. Pro automobilku je stále větším prokletím
před 2 hodinamiNejsilnější Ferrari dneška s 1 000 koní vyzvalo na souboj dva upravené německé kompakty. Dostalo „čočku”, na kterou v Itálii nejsou zvyklí
včeraRýsuje se nový šéf Volkswagenu, který by mohl firmu zachránit. Teď dokonce jezdí s tímto starším VW, ač je to miliardář
30.5.2025
Nejnovější články
Další silniční Formule 1 Mercedesu lehla popelem, při jízdě začala hořet. Pro automobilku je stále větším prokletím
před 3 hodinamiElektrický Mercedes G je totální propadák. „Auta leží u dealerů jako kusy olova,” říká manažer, i v Číně ho koupilo jen 58 lidí
před 4 hodinamiŠkoda si po 30 letech splnila sen. Auto české značky ve srovnávacím testu jasně porazilo její někdejší vzor, drahé Volvo
včeraZ primitivních parkovacích kamer se stává prokletí automobilek, do servisů svolávají miliony aut kvůli jejich selháním
včeraNejsilnější Ferrari dneška s 1 000 koní vyzvalo na souboj dva upravené německé kompakty. Dostalo „čočku”, na kterou v Itálii nejsou zvyklí
včera
Živá témata na fóru
- Rychlodotazy 06.02. 22:19 - mlunovozík
- BMW Divize 06.02. 19:37 - delphin
- S větrem ve vlasech.... 06.02. 17:07 - jerry
- kola e89+Tiguan+Scout a Thule 06.02. 14:48 - pavproch
- Politický koutek 06.02. 11:34 - Stepan
- Autopojištění - kalkulace 06.02. 10:31 - Vojta1988
- P: zvody a koncovka akrapovič R1300 GS 06.01. 10:53 - martinecko
- OT: pavproch pomalu likviduje svou firmu 05.31. 14:17 - pavproch