Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Policie uchovává fotky všech, co projedou kolem jejích radarů. I když nic neprovedli
25.1.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
V několika částech ČR slouží policejní kamery nejen k odhalování přestupků, ale k plošnému monitoringu pohybu všech aut. A to už léta.
Možná jste si všimli, že při průjezdu pod kamerou úsekového měření někdy vidíte záblesk, někdy ne. Dalo by se to svést na světelné podmínky, ovšem odůvodnění může být zcela jiné. Policie takto pořizuje a uchovává záznamy vozidel včetně jejich registračních značek a je-li vidět do auta, tak i obličejů řidičů. Říká tomu systém automatické kontroly vozidel (AKV) a jeho existenci odůvodňuje mimo jiné bojem proti terorismu.
Automatickou kontrolu vozidel neprovádí jen radary, tj. třeba kamery úsekového měření, ale i kamery na křižovatkách hlídající průjezdy na červenou i další policejní silniční kamery, které jsou schopny udělat fotografii projíždějícího auta tak, aby byla rozpoznatelná registrační značka. Kromě toho mohou AKV provádět i mobilní kamery v policejních vozech. Vždy je kromě samotného obrázku uchováváno místo a doba pořízení fotografie a také registrační značka v normalizovaném formátu.
Policie k tomuto systému uvádí, že slouží k zefektivňování pátrání po odcizených vozidlech, k vyšetřování trestných činů nebo přestupků, které souvisí s užíváním těchto vozidel, a k potírání terorismu. „S ohledem na charakter úkolů Policie České republiky jsou informačním systémem AKV po určitou dobu uchovávány údaje o všech zaznamenaných registračních značkách, tedy i o registračních značkách, u nichž není v momentě jejich zaznamenání známa souvislost s úkoly Policie České republiky,” píše se v odpovědi žadateli o informace související s AKV.
Pokud to přeložíme do češtiny, znamená to, že jsou plošně uchovávána data o vozidlech lidí, kteří nejsou byť podezřelí z přestupku či trestného činu anebo o takových vozidlech, která odcizena nebyla. Záznamy jsou uchovávány proto, že by mohlo v budoucnu dojít ke spárování onoho auta s nějakým přestupkem nebo trestným činem. Jenže když vám v březnu ukradnou auto, bude informace o tom, že ono auto jelo někudy v lednu pravděpodobně ještě s vámi za volantem, úplně k ničemu.
Nemáme zprávy o tom, že by byla uchovávána rychlost průjezdu auta. To může být otázkou v případě záznamu pomocí kamery úsekového měření, ale máme za to, že tyto dvě funkce dané kamery - tedy úsekové měření a AKV - jsou do značné míry oddělené. Ve zmíněném závazném pokynu policejního prezidenta, který si můžete přečíst v PDF zde, se o rychlosti nepíše.
Po stránce zaznamenávání konkrétní podoby řidiče, resp. ostatních osob ve vozidle, je otázkou, jak moc je systém efektivní. Podle oficiálních informací to není hlavním cílem AKV, ale mluvčí policejního prezidia Jiří Vokuš připouští, že obličeje osob mohou být zaznamenány. „Pokud jsou zaznamenány i jiné údaje, například podoba osoby, jde pouze o jejich nahodilé zaznamenání,” píše se v jeho odpovědi již zmíněnému žadateli o informace.
„V drtivé většině nejde o záznamy o těch, kteří nějak porušili zákon, ale o každém, kdo využívá automobil,” varuje ředitel organizace Iuridicum Remedium, právník Jan Vobořil. Doba, po kterou se data uchovávají, se na různých místech značně liší. Systémy AKV jsou podle dostupných informací v provozu na území Prahy, Ostravy a celého Ústeckého kraje. V Praze jsou fotografie uloženy 2 měsíce, v Ostravě 3 měsíce a v Ústeckém krají 6 měsíců. Zbylá data, tedy v podstatě registrační značka a místo a doba průjezdu, se v Praze a Ostravě uchovávají 6 měsíců, v Ústeckém kraji rok.
Systém ve své podstatě umožňuje monitorování pohybu vozidel v konkrétní době na velkém území a je tím lepší, čím víc je dané území zamořeno dopravními kamerami a/nebo stacionárními radary. Zrovna v Praze je úsekové měření snad až přebujelé a málokdo si asi dělá iluze o jeho skutečném přínosu. Může to být velmi snadno zneužitelný nástroj pro sledování kohokoli.
Nemáme zprávy o tom, zda jsou podobné systémy v činnosti např. v Brně, Plzni nebo ve Zlíně, ale to samozřejmě neznamená, že tam být nemůžou. Policie si za toto sledování zcela poprávu vysloužila nominaci na letošní ceny Velkého Bratra. Že by ale v případě „výhry” s takovýmto monitoringem přestala, je krajně nepravděpodobné.
Stejně tak je otázkou, jak se bránit. Lze nejezdit autem, ale to je jednak pro petrolheada nemyslitelné a jednak jsou dnes bezpečnostní kamery všude a např. v pražském metru jich je plno. Doporučit jízdu bez přední registrační značky nemůžeme, mimo jiné za to hrozí zákaz řízení. Osvědčené sklopené stínítko a/nebo používání vozu, jehož provozovatelem je někdo jiný, se tak jeví být nejlepší metodou, jak nasypat aspoň trochu písku do ložisek zbytného „fízlování” všech, kteří k tomu svým chováním nedali a nedávají sebemenší opodstatnění. A samozřejmě je vhodné ve volbách vybrat toho, kdo s podobnými praktikami nesouhlasí - policie to ze své vůle jistě dělat nepřestane...
Policejní silniční kamery mají sledovací funkci i v České republice. Že tím neopodstatněně zasahují do soukromí každého z nás, je obtížně zpochybnitelné
Zdroj: Iuridicum Remedium přes Hlidací Pes
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Nejsilnější Dacia všech odhalila část tajemství, stroj překvapivě osazený motorem V6 chce přepsat historii
před hodinou - Prodeje elektromobilů už se propadají napříč Evropou. V době, kdy měly začít vládnout, ztrácí podíl na trhu
před 2 hodinami - V Německu se začal prodávat nový „čistý” diesel zatížený nulovou daní, má své výhody i nevýhody
včera - Maserati se s novým Quattroporte vrací téměř k rýsovacím prknům, plán přijít rychle jen s elektromobilem selhal
včera - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva