Reklama

Častá chyba při doplňování nemrznoucí směsi umí poničit auto. Jak se jí vyhnout?

Teploty letí dolů a než definitivně padnou pod nulu, bude na místě zkontrolovat a případně doplnit nemrznoucí směs v chladiči vašeho auta. Lidé se obvykle orientují podle její barvy, je to ale velká chyba.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Častá chyba při doplňování nemrznoucí směsi umí poničit auto. Jak se jí vyhnout?

2.10.2018 | Mirek Mazal

Teploty letí dolů a než definitivně padnou pod nulu, bude na místě zkontrolovat a případně doplnit nemrznoucí směs v chladiči vašeho auta. Lidé se obvykle orientují podle její barvy, je to ale velká chyba.

Náplň chladícího okruhu auta je zásadní tekutina chránící agregát před jeho přehřátím. Kdyby šlo jen o to, stačí použít jakoukoli kapalinu, klidně obyčejnou vodu z kohoutku, ale tak snadné to není. Motor či jeho části by mohly zevnitř korodovat, v chladící soustavě by se mohly hromadit usazeniny a v neposlední řadě - kapalina, která v létě motor chrání, by jej v zimě mohla v případě zmrznutí poškodit následkem expanze, která přirozeně nastává při přeměně v led.

Z těchto a dalších důvodů nelijeme do chladícího okruhu obyčejnou vodu, ale speciální chladící kapaliny, které je možné ředit jen destilovanou vodou. Výsledná směs se postará o to, že se bod tuhnutí dostane pod nejnižší očekávatelnou teplotu. Zvýšení rezistence chladiva proti nízkým teplotám ale není jediným benefitem - volně prodejné chladící směsi obsahují sloučeniny zabraňující korozi a další látky, které udržují chladící soustavu fit.

Množství kapaliny v motoru se musí držet v ideálním rozmezí viditelném na expanzní nádržce chladiče a není ničím neobvyklým, když je zejména u starších aut nutné ji čas od času trochu doplnit. Nemusí to nutně znamenat, že z chladícího okruhu někudy vytéká kapalina po kvantech nebo se nedej bože mísí s olejem. Soustava prostě nemusí být dokonale těsná a drobný úbytek během ročního ježdění není ničím, s čím byste si museli lámat hlavu. Zejména před zimou je tedy vhodné kapalinu doplnit, ale jak to udělat správně? Nad tím je vhodné se pořádně zamyslet.

Nemrznoucí směsi v prodeji jsou obvykle rozlišeny barvami. Rozmohla se zelená, červená nebo modrá fluorescentní barva, ale tento znak není tak důležitý, jak si mnozí motoristé myslí. Snad většina lidí se podle našich zkušeností při potřebě kapalinu doplnit podívá pod kapotu motoru a když vidí červenou, jdou shánět červenou. Barevná složka ale ve skutečnosti nemá absolutně žádný vliv na technické vlastnosti nemrznoucí kapaliny a výběr podle barvy vám může přidělat jen zbytečné starosti.

Pokud mají dvě jinak použitelné tekutiny stejnou barvu, vůbec to neznamená, že mají totožné složení. Mohou být dokonce zcela neslučitelné, barva je pouhým marketingovým nástrojem, který jeho výrobci používají ke zvýšení atraktivity nabízených produktů či jejich odlišení v rámci vlastní nabídky. Pokud doplnění necháte na servisu, jistě nic nezkazíte, ale nebývá to nejlevnější cesta a správně můžete kapalinu doplnit i doma. Jen je nutné odhlédnout od barvy a všímat si specifikací, aby nová kapalina motoru paradoxně neublížila. Špatná kombinace může efektivitu fungování chladící soustavy ovlivnit až do té míry, že se motor může začít přehřívat. A to může vést i k jeho úplnému zničení.

Obal tedy napoví, zda vybíráte správně, i s ním jsou ale spojeny mýty. Podle mnohých by měla být kapalina zvolena na základě písmena G a následujícím číslem. Značka G11, G12 nebo G13 je údajně dostatečný identifikátor a samozřejmě čím vyšší číslo, tím lépe. Hloupost. Směrodatná je detailní klasifikace výrobce automobilu, s níž tato označení nemají nic společného - u nás se rozmohla díky tomu, že je používá Škoda.

Podobně je tomu u celého koncernu Volkswagen, který používá ještě trochu jiná značení pro rozlišení vlastních kapalin. Například Typ B (bezbarvá), Typ C (G11, modrozelená), Typ D (G12, červená), Typ F (G12+, fialová/růžová), Typ G (G12 ++, opět fialová/růžová). Tato a další podobná jména jsou interní terminologií výrobců a řídit se jimi dá pouze u té které konkrétní značky a ani u té neříkají nic o kvalitě - např. u VW jde o různé generace nemrznoucích látek. U jiných výrobců je to podobné.

Nebudeme zabíhat do dalších podrobností, zásadní poučení je nakonec jednoduché. Aby nedošlo k nevhodnému doplnění, je dobré v klidu vybrat nemrznoucí kapalinu se schválenou normou konkrétní automobilky. Například vozy Renault vyžadují schválení označené 41-01-001/-T, Kia a Hyundai vyžadují specifikaci Hyundai MS 591, Ford potřebuje WSS-M97B44-D, VW a Škoda TL-774-J G13. Tato označení jsou vytištěna v každém manuálu, zveřejněná na internetových stránkách a pochopitelně jsou uváděna na přebalech nabízených kapalin podobně jako specifikace olejů. Pokud se budete řídit těmito „šiframi” - nikoli barvou - nemůžete šlápnout vedle.

Častá chyba při doplňování nemrznoucí směsi umí poničit auto. Jak se jí vyhnout? - 1 - Vyber chladici kapaliny 01Častá chyba při doplňování nemrznoucí směsi umí poničit auto. Jak se jí vyhnout? - 2 - Vyber chladici kapaliny 02Častá chyba při doplňování nemrznoucí směsi umí poničit auto. Jak se jí vyhnout? - 3 - Vyber chladici kapaliny 03Častá chyba při doplňování nemrznoucí směsi umí poničit auto. Jak se jí vyhnout? - 4 - Vyber chladici kapaliny 04Častá chyba při doplňování nemrznoucí směsi umí poničit auto. Jak se jí vyhnout? - 5 - Vyber chladici kapaliny 05Častá chyba při doplňování nemrznoucí směsi umí poničit auto. Jak se jí vyhnout? - 6 - Vyber chladici kapaliny 06Častá chyba při doplňování nemrznoucí směsi umí poničit auto. Jak se jí vyhnout? - 7 - Vyber chladici kapaliny 07
Výběr potřebné nemrznoucí směsi je složitější, než se zdá. Je potřeba hlídat přesnou specifikaci označenou podobně jako motorové oleje. Řídit se podle barvy může být velmi riskantní postup kterým můžete vlastnosti kapaliny zásadně zhoršit

Mirek Mazal

Další zajímavé články:

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

Reklama