Rezervní kolo má stále méně nových aut. Jak s tím žít? A nechybí i v tom vašem?

Máme zažité, že když píchneme, prostě vyměníme kolo. Ale jste si jisti, že v autě vůbec nějaké máte, pokud jste se léta s defektem nesetkali?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Rezervní kolo má stále méně nových aut. Jak s tím žít? A nechybí i v tom vašem?

19.10.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Rezervní kolo má stále méně nových aut. Jak s tím žít? A nechybí i v tom vašem?

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Máme zažité, že když píchneme, prostě vyměníme kolo. Ale jste si jisti, že v autě vůbec nějaké máte, pokud jste se léta s defektem nesetkali?

Rezervní kolo, byť dojezdové, je ve výbavě čím dál menší části aut. Důvod je poměrně jednoduchý - úspora hmotnosti kvůli snaze o snížení spotřeby. Pokud totiž rezervní kolo nahradíte lepicí sadou, můžete ušetřit klidně 15 kilogramů z pohotovostní hmotnosti. Proto velká řada výrobců nenabízí do svých aut ani dojezdovou rezervu ve standardní výbavě. Zejména, pokud dané auto nemá v popisu práce jízdu mimo asfalt.

Ovšem, lepicí sady nejsou ani zdaleka plnohodnotnou náhradou. I s nimi se může stát, že budete při defektu volat odtahovku. Lepicí sada sestává ze spreje, který utěsní díru, a kompresoru. Na kompresoru není co zkazit, ten prostě nafoukne pneumatiku, ale sprej není schopný spravit všechno. Zejména na větší protržení běhounu nebo jakoukoliv díru v bočnici je krátký.

Kdysi jsme tu měli informace o tom, že lepicí sady zvládnou díru zacelit jen v některých případech. Zkoušela to organizace AAA (American Automobile Association). Dnes, zhruba po dvou letech, se ze stejného zdroje dozvídáme, že rezervních kol z nových aut dále ubývá - dnes platí, že téměř třetina nových aut prodaných v USA není vybavena rezervním kolem žádného druhu. Která to jsou, se dozvíte níže.

Ta třetina bez rezervy je samozřejmě vybavena lepicí sadou, ale jak stojí i výše, to neznamená, že je vyhráno. Zejména v případě protržení bočnice, pokud třeba ve vyšší rychlosti vezmete děsivou díru v silnici, je lepicí sada bezmocná. Informace z Evropy říkají, že ve 44 % případů defektů je lepicí sada nedostatečná, anebo ji motoristé neumějí správně použít.

Na místě je položit si otázku, co vlastně s sebou v autě vozíte, ať už jste si jej koupili jako nové či ojeté. Proto AAA přidává tipy, jak se s úbytkem rezerv v nových autech vypořádat.

1. Nepředpokládejte, že máte rezervu. Však si sami řekněte, kdy naposledy jste se ve svém voze dívali pod podlahu kufru? Či zda jste to u nového auta vůbec udělali? Rezervu bereme jako samozřejmost řešící svízel, která nastane obvykle jednou za pár let. Tak abyste si nemysleli, že nějakou máte, i když nemáte. Na tohle se vyplatí myslet už při koupi auta - někdy bývá lepší oželet kvalitnější audiosystém než právě toto..

2. Kontrolujte trvanlivost lepící sady. Pokud máte ve voze jen tu a smířili jste se s tím, nepředpokládejte, že je navěky. Většina těchto sad musí být vyměněna jednou za několik let, ať je použijete či nikoliv.

3. Zajímejte se předem o způsob použití. Tady v podstatě stačí, aby byl u lepící sady návod na její použití, protože zatímco výměna kola je u všech aut stejná a své drahé polovičce ji vysvětlíte po telefonu, u lepicí sady tomu tak být nemusí. A problémy s tím samozřejmě můžete mít i sami. Pokud návod chybí, na internetu jsou k nalezení.

4. Kontrolujte všech pět pneumatik. Je-li vůz vybaven rezervou, jste na tom lépe, ale jen pokud budete dbát o její údržbu. Pokud není nahuštěná na správný tlak, je to jen závaží, které v autě vozíte zcela zbytečně, takže kdykoliv kontrolujete tlak v obutých pneumatikách, a to by mělo být nejméně jednou do měsíce, zkontrolujte i tlak v rezervě a případně ji dohustěte. Může se také stát, a to zejména u starších aut, že rezerva nebude držet tlak vzduchu - v takovém případě je nutné navštívit pneuservis a rezervu přezout.

5. Zvažte příplatek za asistenční služby. Pokud máte v autě jen lepicí sadu, rezervu si nechcete dokoupit extra a vozit ji v kufru, není od věci zvážení příplatku na pojištění za lepší asistenci při poruše. V prvé řadě je tedy vhodné zavolat svou pojišťovnu a zjistit, co máte v ceně - často jsou tyto služby součástí povinného ručení či havarijního pojištění.


Tyto tipy jsou relevantní i pro nás, protože toto není věc, na kterou by většina z nás pomyslela, dokud se reálně nesetkáme s problémem. A pak může být jediným řešením relativně banální potíže drahý odtah vozu.

Však nám sami řekněte, kdy jste naposledy měli defekt a jak jste jej řešili. Člověku se jinak na tyhle patálie nechce ani myslet - sám jsem se za posledních deset let za volantem s touto věcí nemusel potýkat...

Ve kterých aut jsou či mohou být a ve kterých vůbec nejsou rezervní kola?


Rezervní kolo má stále méně nových aut. Jak s tím žít? A nechybí i v tom vašem? - 1 - auta bez rezervy usa 2017 01Rezervní kolo má stále méně nových aut. Jak s tím žít? A nechybí i v tom vašem? - 2 - auta bez rezervy usa 2017 02Rezervní kolo má stále méně nových aut. Jak s tím žít? A nechybí i v tom vašem? - 3 - auta bez rezervy usa 2017 03Rezervní kolo má stále méně nových aut. Jak s tím žít? A nechybí i v tom vašem? - 4 - auta bez rezervy usa 2017 04
Takhle dnes vypadá situace s rezervami v USA. Červeně jsou vyobrazeny modely, ke kterým rezervu nedostanete vůbec, k modrým je k mání za příplatek a u zelených je standardem. V Evropě je situace kvůli přísnějším regulacím normované spotřeby ještě o poznání horší

Rezervní kolo má stále méně nových aut. Jak s tím žít? A nechybí i v tom vašem? - 5 - rezervy z aut mizi 01Rezervní kolo má stále méně nových aut. Jak s tím žít? A nechybí i v tom vašem? - 6 - rezervy z aut mizi 02Rezervní kolo má stále méně nových aut. Jak s tím žít? A nechybí i v tom vašem? - 7 - rezervy z aut mizi 03 lepici sada
Lepicí sada nepomůže vždy, na některé druhy poškození pneumatik je prostě krátká

Zdroj: AAA

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.