Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Rezervní kolo má stále méně nových aut. Jak s tím žít? A nechybí i v tom vašem?
19.10.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Máme zažité, že když píchneme, prostě vyměníme kolo. Ale jste si jisti, že v autě vůbec nějaké máte, pokud jste se léta s defektem nesetkali?
Rezervní kolo, byť dojezdové, je ve výbavě čím dál menší části aut. Důvod je poměrně jednoduchý - úspora hmotnosti kvůli snaze o snížení spotřeby. Pokud totiž rezervní kolo nahradíte lepicí sadou, můžete ušetřit klidně 15 kilogramů z pohotovostní hmotnosti. Proto velká řada výrobců nenabízí do svých aut ani dojezdovou rezervu ve standardní výbavě. Zejména, pokud dané auto nemá v popisu práce jízdu mimo asfalt.
Ovšem, lepicí sady nejsou ani zdaleka plnohodnotnou náhradou. I s nimi se může stát, že budete při defektu volat odtahovku. Lepicí sada sestává ze spreje, který utěsní díru, a kompresoru. Na kompresoru není co zkazit, ten prostě nafoukne pneumatiku, ale sprej není schopný spravit všechno. Zejména na větší protržení běhounu nebo jakoukoliv díru v bočnici je krátký.
Kdysi jsme tu měli informace o tom, že lepicí sady zvládnou díru zacelit jen v některých případech. Zkoušela to organizace AAA (American Automobile Association). Dnes, zhruba po dvou letech, se ze stejného zdroje dozvídáme, že rezervních kol z nových aut dále ubývá - dnes platí, že téměř třetina nových aut prodaných v USA není vybavena rezervním kolem žádného druhu. Která to jsou, se dozvíte níže.
Ta třetina bez rezervy je samozřejmě vybavena lepicí sadou, ale jak stojí i výše, to neznamená, že je vyhráno. Zejména v případě protržení bočnice, pokud třeba ve vyšší rychlosti vezmete děsivou díru v silnici, je lepicí sada bezmocná. Informace z Evropy říkají, že ve 44 % případů defektů je lepicí sada nedostatečná, anebo ji motoristé neumějí správně použít.
Na místě je položit si otázku, co vlastně s sebou v autě vozíte, ať už jste si jej koupili jako nové či ojeté. Proto AAA přidává tipy, jak se s úbytkem rezerv v nových autech vypořádat.
1. Nepředpokládejte, že máte rezervu. Však si sami řekněte, kdy naposledy jste se ve svém voze dívali pod podlahu kufru? Či zda jste to u nového auta vůbec udělali? Rezervu bereme jako samozřejmost řešící svízel, která nastane obvykle jednou za pár let. Tak abyste si nemysleli, že nějakou máte, i když nemáte. Na tohle se vyplatí myslet už při koupi auta - někdy bývá lepší oželet kvalitnější audiosystém než právě toto..
2. Kontrolujte trvanlivost lepící sady. Pokud máte ve voze jen tu a smířili jste se s tím, nepředpokládejte, že je navěky. Většina těchto sad musí být vyměněna jednou za několik let, ať je použijete či nikoliv.
3. Zajímejte se předem o způsob použití. Tady v podstatě stačí, aby byl u lepící sady návod na její použití, protože zatímco výměna kola je u všech aut stejná a své drahé polovičce ji vysvětlíte po telefonu, u lepicí sady tomu tak být nemusí. A problémy s tím samozřejmě můžete mít i sami. Pokud návod chybí, na internetu jsou k nalezení.
4. Kontrolujte všech pět pneumatik. Je-li vůz vybaven rezervou, jste na tom lépe, ale jen pokud budete dbát o její údržbu. Pokud není nahuštěná na správný tlak, je to jen závaží, které v autě vozíte zcela zbytečně, takže kdykoliv kontrolujete tlak v obutých pneumatikách, a to by mělo být nejméně jednou do měsíce, zkontrolujte i tlak v rezervě a případně ji dohustěte. Může se také stát, a to zejména u starších aut, že rezerva nebude držet tlak vzduchu - v takovém případě je nutné navštívit pneuservis a rezervu přezout.
5. Zvažte příplatek za asistenční služby. Pokud máte v autě jen lepicí sadu, rezervu si nechcete dokoupit extra a vozit ji v kufru, není od věci zvážení příplatku na pojištění za lepší asistenci při poruše. V prvé řadě je tedy vhodné zavolat svou pojišťovnu a zjistit, co máte v ceně - často jsou tyto služby součástí povinného ručení či havarijního pojištění.
Tyto tipy jsou relevantní i pro nás, protože toto není věc, na kterou by většina z nás pomyslela, dokud se reálně nesetkáme s problémem. A pak může být jediným řešením relativně banální potíže drahý odtah vozu.
Však nám sami řekněte, kdy jste naposledy měli defekt a jak jste jej řešili. Člověku se jinak na tyhle patálie nechce ani myslet - sám jsem se za posledních deset let za volantem s touto věcí nemusel potýkat...
Ve kterých aut jsou či mohou být a ve kterých vůbec nejsou rezervní kola?
Takhle dnes vypadá situace s rezervami v USA. Červeně jsou vyobrazeny modely, ke kterým rezervu nedostanete vůbec, k modrým je k mání za příplatek a u zelených je standardem. V Evropě je situace kvůli přísnějším regulacím normované spotřeby ještě o poznání horší
Lepicí sada nepomůže vždy, na některé druhy poškození pneumatik je prostě krátká
Zdroj: AAA
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Pre Jerez včera 15:00
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki včera 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España včera 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ 24.4.2024
- Začalo letošní MS-Side 24.4.2024
Nejnovější články
- BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
před 9 hodinami - Šéf Bosche najednou říká, že elektromobily budou za pár let kupovat skoro všichni, ještě před měsícem tvrdil opak
před 10 hodinami - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
včera - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
včera
Živá témata na fóru
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 23:27 - Milanito
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.25. 23:10 - M.Z.
- Onboard videa 04.25. 23:07 - Lachende Bestien
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.25. 20:34 - M.Z.
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.25. 19:05 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 18:24 - Brus
- IT poradna 04.25. 10:15 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB