Reklama

Řidiči neumí používat světla u železničních přejezdů, obtěžují tím ostatní

Už teď jde o problém a s příchodem zimního času bude ještě palčivější. V plné nahotě ukazuje, jaké předpisy řidiči na silnicích ignorují především - ty dokonale rozumné.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Řidiči neumí používat světla u železničních přejezdů, obtěžují tím ostatní

19.10.2018 | Petr Miler

Už teď jde o problém a s příchodem zimního času bude ještě palčivější. V plné nahotě ukazuje, jaké předpisy řidiči na silnicích ignorují především - ty dokonale rozumné.

Léto je dávno pryč, dny se zkracují a se světlem do pozdějších denních hodin už nelze počítat. A definitivně mu utne tipec příchod zimního času, který nastane už příští týden. Za šera či tmy tak na silnější provoz na silnicích narážíme mnohem častěji a podobně často jsme konfrontováni i s neschopností či neochotou některých brát za těchto podmínek ohledy na ostatní a dodržovat elementární pravidla silničního provozu.

Jistě, v tzv. silničním zákonu, přesněji Zákonu o silničním provozu č. 361/2000 Sb., narazíte na řadu kontroverzních povinností, o jejichž smysluplnosti se můžeme přít. Také v něm ale najdete spoustu rozumných nařízení, která by měl i bez jejich existence respektovat každý řidič. A je paradoxem, že právě ta jsou ignorována nejčastěji.

Za aktuálních podmínek mě dnes a denně udivuje, jak mizivé procento řidičů ztlumí potkávací světla na parkovací v momentě, kdy jsou nuceni zastavit na železničním přejezdu. Ten je oproti předcházející i navazující části silnice obvykle mírně vyvýšen, což stačí k tomu, aby auto na něm zastavivší s puštěnými potkávacími světly svítilo akorát do očí řidičů, kteří stojí na opačné straně závor.

Bývá to nepříjemné i ve dne, ale za lepší viditelnosti „normální” světla neoslňují tolik, navíc většina vozů má puštěna jen ta denní. Za šera jsou logicky v permanenci ta potkávací a ta dokáží oslnit velmi, zvláště jde-li o nejmodernější LEDky. Je to opravdu nepříjemné a jen za poslední dny jsem si musel na přejezdech mnohokrát krýt zrak sluneční clonou či rukou, abych po přejetí vlaku nevyrazil do tmy s mžitky před očima.

Už kvůli tomu, že totéž musel zažít snad každý řidič, bych očekával, že potkávací světla na parkovací ztlumí skoro každý. Dělám to zcela automaticky, už když k přejezdu dojíždím a nejsem ani první v řadě - často si k očím protijedoucích najdou cestu i paprsky světel druhého, třetího, desátého vozu. Jenže jsem skoro sám. Odhaduji, že tohle dělá tak 2-3 procenta řidičů, zpravidla jen profíci a „stará garda”.

Tak ostatní prostě nejsou ohleduplní? Že to není poprvé ani naposledy? Kdyby jen to... Povinnost světla přepnout na parkovací stanoví i zmíněný zákon 361 v § 32 „Osvětlení vozidel”. Část (3) mj. doslova praví:

Při zastavení vozidla před železničním přejezdem nesmí řidič užít ani potkávací světla, pokud by jimi mohl oslnit řidiče vozidla v protisměru.

A to je na přejezdech opravdu skoro pokaždé. Každému, kdo toto gentlemanské pravidlo respektuje, dávám palec nahoru. Zákon nezákon. A ostatní prosím: Dělejte to. Třeba už kvůli tomu, že tím mně - a snad nejen mně - uděláte radost...

Řidiči neumí používat světla u železničních přejezdů, obtěžují tím ostatní - 1 - Pouzivani svetel u zeleznicnich prejezdu 01Řidiči neumí používat světla u železničních přejezdů, obtěžují tím ostatní - 2 - Pouzivani svetel u zeleznicnich prejezdu 02Řidiči neumí používat světla u železničních přejezdů, obtěžují tím ostatní - 3 - Pouzivani svetel u zeleznicnich prejezdu 03Řidiči neumí používat světla u železničních přejezdů, obtěžují tím ostatní - 4 - Pouzivani svetel u zeleznicnich prejezdu 04
I na těchto snímcích, většinou screenshotech z palubních kamer, můžete vidět, jak málokdo světla před přejezdem ztlumí. A jak moc to dokáže oslňovat...

Petr Miler

Další zajímavé články:

Reklama
Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše