Řídíte unavení? Je to stejně nebezpečné jako jízda v opilosti, říká studie

Pokud noc před jízdou člověk spí méně než 5 hodin, je riziko nehody podobné jako při řízení v opilosti. I v tomto případě je ale obtížné paušalizovat.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Řídíte unavení? Je to stejně nebezpečné jako jízda v opilosti, říká studie

7.12.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Řídíte unavení? Je to stejně nebezpečné jako jízda v opilosti, říká studie

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Pokud noc před jízdou člověk spí méně než 5 hodin, je riziko nehody podobné jako při řízení v opilosti. I v tomto případě je ale obtížné paušalizovat.

Řídí-li člověk unaven, riziko, že havaruje, je větší, než když je odpočatý. Tahle věta není žádnou novinkou, došla k ní nejedna studie. Ta nejnovější, vypracovaná Americkou automobilovou asociací (AAA, American Automobile Association), říká také, jak moc je riziko nehody zvýšené podle toho, kolik hodin spánku člověk před jízdou měl.

Studie zpracovávala poměrně stará data, o nehodách z roku 2005 - 2007, ovšem to neznamená, že by výsledky nebyly stále platné. Vzorek obsahoval 7 234 řidičů, kteří za tu dobu měli celkem 4 571 nehod. Jízda pod vlivem únavy podle studie byla příčinou 7 % všech nehod a 21 % všech smrtelných nehod.

U řidičů, kteří předešlou noc spali šest až sedm hodin, je riziko nehody 1,3x větší než v normálním stavu, tedy u těch řidičů, kteří spali 7 a více hodin. U těch, kteří naspali 5 - 6 hodin, se riziko zvýšilo 1,9x oproti normálu. Zajímavější to začíná být u spánku dlouhého 4 - 5 hodin, kde riziko roste 4,3x. A pokud člověk spal méně než čtyři hodiny, riziko je podle výsledků studie znásobeno 11,5x.

„Nemůžete vynechat spánek a očekávat, že budete schopni bezpečně řídit. Náš výzkum ukazuje, že u řidiče, který spal méně než 5 hodin, je riziko nehody srovnatelné s rizikem řízení v opilosti,” komentuje dr. David Yang, šéf Nadace pro bezpečnost dopravy AAA.

Je samozřejmě nutno podotknout, že stejně jako alkohol, i únava působí na každého jinak. Je jistě rozdíl, pokud člověk v noci spal dobře, ale autem vyráží až večer po práci - a naopak, samozřejmě. Pochopitelně také každému člověku stačí jiné množství spánku, v tomto směru je nakonec srovnání dr. Yanga s řízením v opilosti je správné - také „opilost” znamená pro každého něco jiného.

Na každý pád nechceme nicméně výsledky studie zlehčovat, zejména proto, že řízení pod vlivem únavy je údajně poměrně široce rozšířené. Podle další části studie asi třetina dotazovaných řidičů uvedla, že v posledním měsíci řídili vůz tak unaveni, že měli problém udržet oči otevřené. Přesto 97 % dotazovaných označilo za jízdu pod vlivem únavy za „nepřípustnou”.

Spojené státy nejsou pochopitelně jediným místem na světě, kde najdeme ospalé řidiče. Podle Edmunda Kinga, prezidenta britské organizace AA, se odhaduje, že 10 % ze všech úmrtí při nehodách na dálnicích může mít souvislost s mikrospánky. „Obvyklými znaky je absence brzdění před nehodou a nehody jen jednoho vozidla,” říká.

Jak stojí i výše, paušalizace je v těchto případech velmi obtížná, protože na každého působí únava trochu jinak. Jednu paušalizaci si ale neodpustíme - když je člověk unaven, měl by k řízení přistupovat opatrně a proti únavě častějšími zastávkami bojovat, jede-li delší trasu a nemá-li se stakilometrovými jízdami bohaté zkušenosti, aby věděl, co si ještě může dovolit, a co ne.


Řídíte unavení? Je to stejně nebezpečné jako jízda v opilosti, říká studie - 1 - unava za volantem 01Řídíte unavení? Je to stejně nebezpečné jako jízda v opilosti, říká studie - 2 - unava za volantem 02Řídíte unavení? Je to stejně nebezpečné jako jízda v opilosti, říká studie - 3 - unava za volantem 03
Mikrospánek prý v USA může za více než pětinu smrtelných nehod

Zdroj: AAA

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.