Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Řídíte unavení? Je to stejně nebezpečné jako jízda v opilosti, říká studie
7.12.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Pokud noc před jízdou člověk spí méně než 5 hodin, je riziko nehody podobné jako při řízení v opilosti. I v tomto případě je ale obtížné paušalizovat.
Řídí-li člověk unaven, riziko, že havaruje, je větší, než když je odpočatý. Tahle věta není žádnou novinkou, došla k ní nejedna studie. Ta nejnovější, vypracovaná Americkou automobilovou asociací (AAA, American Automobile Association), říká také, jak moc je riziko nehody zvýšené podle toho, kolik hodin spánku člověk před jízdou měl.
Studie zpracovávala poměrně stará data, o nehodách z roku 2005 - 2007, ovšem to neznamená, že by výsledky nebyly stále platné. Vzorek obsahoval 7 234 řidičů, kteří za tu dobu měli celkem 4 571 nehod. Jízda pod vlivem únavy podle studie byla příčinou 7 % všech nehod a 21 % všech smrtelných nehod.
U řidičů, kteří předešlou noc spali šest až sedm hodin, je riziko nehody 1,3x větší než v normálním stavu, tedy u těch řidičů, kteří spali 7 a více hodin. U těch, kteří naspali 5 - 6 hodin, se riziko zvýšilo 1,9x oproti normálu. Zajímavější to začíná být u spánku dlouhého 4 - 5 hodin, kde riziko roste 4,3x. A pokud člověk spal méně než čtyři hodiny, riziko je podle výsledků studie znásobeno 11,5x.
„Nemůžete vynechat spánek a očekávat, že budete schopni bezpečně řídit. Náš výzkum ukazuje, že u řidiče, který spal méně než 5 hodin, je riziko nehody srovnatelné s rizikem řízení v opilosti,” komentuje dr. David Yang, šéf Nadace pro bezpečnost dopravy AAA.
Je samozřejmě nutno podotknout, že stejně jako alkohol, i únava působí na každého jinak. Je jistě rozdíl, pokud člověk v noci spal dobře, ale autem vyráží až večer po práci - a naopak, samozřejmě. Pochopitelně také každému člověku stačí jiné množství spánku, v tomto směru je nakonec srovnání dr. Yanga s řízením v opilosti je správné - také „opilost” znamená pro každého něco jiného.
Na každý pád nechceme nicméně výsledky studie zlehčovat, zejména proto, že řízení pod vlivem únavy je údajně poměrně široce rozšířené. Podle další části studie asi třetina dotazovaných řidičů uvedla, že v posledním měsíci řídili vůz tak unaveni, že měli problém udržet oči otevřené. Přesto 97 % dotazovaných označilo za jízdu pod vlivem únavy za „nepřípustnou”.
Spojené státy nejsou pochopitelně jediným místem na světě, kde najdeme ospalé řidiče. Podle Edmunda Kinga, prezidenta britské organizace AA, se odhaduje, že 10 % ze všech úmrtí při nehodách na dálnicích může mít souvislost s mikrospánky. „Obvyklými znaky je absence brzdění před nehodou a nehody jen jednoho vozidla,” říká.
Jak stojí i výše, paušalizace je v těchto případech velmi obtížná, protože na každého působí únava trochu jinak. Jednu paušalizaci si ale neodpustíme - když je člověk unaven, měl by k řízení přistupovat opatrně a proti únavě častějšími zastávkami bojovat, jede-li delší trasu a nemá-li se stakilometrovými jízdami bohaté zkušenosti, aby věděl, co si ještě může dovolit, a co ne.
Mikrospánek prý v USA může za více než pětinu smrtelných nehod
Zdroj: AAA
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
25.4.2024 - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Mistr světa Bagnaia tvrdí muziku v Jerezu včera 16:23
- Pátek v Jerezu - Moto2: 1. Roberts, 13. Salač včera 15:49
- Úvod v Jerezu: Na čele bratři Marquezové, 7. Pedrosa včera 11:30
- Nová pravidla MotoGP od sezóny 2027 včera 10:42
- Pre Jerez 25.4.2024
Nejnovější články
- V nizozemském Utrechtu už začínají vypínat dobíjecí stanice elektromobilů. Elektřina není, situace se nezlepší roky
před 10 hodinami - Elektrický propadák Mercedesu dál „skóruje”, je druhým nejpomaleji prodávaným autem ze všech, sklady okupuje měsíce
před 11 hodinami - Francouzi po čase stvořili opravdu krásné auto. Dostalo bezemisní pohon, který nemá problém s dojezdem
včera - V Bruselu přišli na to, že kamiony tvoří hrstku aut, ale figurují v 15 procentech smrtelných nehod, posvítí si na ně
včera - První dobíjecí Lamborghini je další hybridní nesmysl, fiktivní úsporu paliva mění za 300kilovou nadváhu
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva