Škoda zveřejnila 10 tipů, jak jezdit s nižší spotřebou. Někdy jsou mimo realitu

Škoda se rozhodla dát dohromady rady, jak jezdit jejími - a nejen jejími - auty co nejúsporněji. Myslí to snad vždy dobře, ne pokaždé je ale reálné se jimi řídit.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Škoda zveřejnila 10 tipů, jak jezdit s nižší spotřebou. Někdy jsou mimo realitu

7.11.2017 | Petr Prokopec | 63 příspěvků

Škoda se rozhodla dát dohromady rady, jak jezdit jejími - a nejen jejími - auty co nejúsporněji. Myslí to snad vždy dobře, ne pokaždé je ale reálné se jimi řídit.

Občas žehráme nad tím, kam se posunul automobilismus v posledních letech a se slzou na krajíčku vzpomínáme na časy, kdy motory disponovaly větším počtem válců i zdvihovým objemem. Nikoliv však proto, že nás baví stát u čerpacích stanic a doplňovat palivo, však pokud s těmito jednotkami jedete zvolna, vír v palivové nádrži stejně nezpůsobí, třebaže si mohou říci o více než malá turba. Ve všem ostatním jsou ale větší motory lepší, spotřebou při vyšší zátěži počínaje a trvanlivostí vyplývající z jednoduchosti konče.

Automobilky se ovšem musely chtě nechtě sklonit před politickým tlakem, a proto na vypouštějí trh agregáty, jejichž objem je někdy i menší než litrová lahev Coca-Coly. Chybějící válce se přitom snaží nahradit přeplňováním, se kterým mají být ony vozy rychlejší i úspornější než jejich předchůdci. Se zrychlením je to obvykle pravda, s onou efektivitou už je to ale složitější, zvláště pokud chcete dosáhnout oné rychlosti.

Proč takový úvod? Přiměla nás k němu zpráva Škody, která je zaměřena právě na nízkou spotřebu paliva. Automobilka dala dohromady 10 tipů vedoucích k úspoře paliva a ušila je na míru právě moderním pohonným jednotkám - těm s malým objemem, start-stopem či deaktivací poloviny počtu válců. Což je pochopitelné, jiné motory prakticky nenabízí. Trochu méně pochopitelné je, jak daleko některé rady zacházejí, neboť jsou v praxi obtížně použitelné, ale k nižší spotřebě paliva bez ohledu na jiné faktory vede každá z nich. Nezdržujme ale už a projděme si je jednou po druhé.

1. Nevozte v autě zbytečnosti

Již Colin Chapman věděl, že v případě rychlosti záleží na hmotnosti více než na výkonu - protože výkon vás zrychlí na rovinkách, nízká hmotnost všude. Škoda pak poukazuje na fakt, že každý kilogram, který vezete zbytečně, také zvyšuje spotřebu. To je pravda a udělat si třeba pořádek v kufru a zbavit jej hnijících okurek z nedělního trhu jistě nebude na škodu.

Automobilka jde ovšem tak daleko, že radí vyndavat třeba i dětské sedačky, pokud je nepoužíváte. I to spotřebě pomůže, nicméně si nedokážeme představit jediného rodiče, který po odvezení ratolestí do školky spěchá do garáže, kde sedačky vyndá, aby mohl jet do práce a při zpáteční cestě je opětovně instaluje. A nedokážeme si to představit ani ve chvíli, kdyby je nepotřeboval několik dnů.

Kromě toho, nemalou zátěží jsou baterie jakožto nedílná součást elektrifikovaných vozů. Škoda přitom na přespříští rok chystá první plug-in hybrid, který ovšem po vyčerpání veškeré energie poveze sebou na palubě nemalou zbytečnou zátěž. Kvitovat ovšem vlastně lze jen zmínku o demontáži držáků kol či rakve ze střechy, neboť ty skutečně potřebujete jen občas a kromě spotřeby zvyšují uvnitř i hlučnost.

Škoda zveřejnila 10 tipů, jak jezdit s nižší spotřebou. Někdy jsou mimo realitu - 1 - Skoda tipy usporna jizda 01

2. Nevypínejte systém start-stop

Toto řešení má dle značky skutečný přínos v rámci snížení spotřeby. Dá se s tím souhlasit, třeba v městském provozu, je ale třeba se ptát, za jakou cenu. My jsme se jeho příznivci nestali a už asi nestaneme, vypínáme jej v každém voze zcela automaticky.

Škoda navíc dodává, že pokud čekáte třeba na železničním přejezdu, je lepší vypnout motor zcela, neboť systému po pár minutách dojde „šťáva“ třeba pro klimatizaci a proto pohonnou jednotku automaticky spustí dříve, než jsou závory nahoře. Pro řadu lidí je přitom stání na přejezdu jednou z mála vhodných příležitostí, kdy se jim start-stop aktivuje. Pokud jej ale mají zrovna tady obejít, de facto je jeho přítomnost zbytečná...

Škoda zveřejnila 10 tipů, jak jezdit s nižší spotřebou. Někdy jsou mimo realitu - 2 - Skoda tipy usporna jizda 02

3. Nenechávejte vůz zahřát na místě

Tady není co řešit, tuto věc jsme detailně probírali nedávno. Zahřívání motoru na místě je dnes nejen zbytečné, ale i kontraproduktivní, nejen co do spotřeby paliva. Ideální je nechat motor na místě jen krátce „roztočit”, poté se zvolna vydat na cestu a počkat, až se prohřeje mírnou jízdou. Je to prospěšné pro všechny pro všechno.

Škoda zveřejnila 10 tipů, jak jezdit s nižší spotřebou. Někdy jsou mimo realitu - 3 - Skoda tipy usporna jizda 03

4. Jezděte ustálenou rychlostí

Tato rada je též neoddiskutovatelná, uposlechnout ji v praxi ale bývá velmi obtížné. V případě jízdy po městech by měla mířit spíše k lidem, kteří jsou zodpovědní za funkčnost semaforů. Ostatně, kdy naposledy jste chytli „zelenou vlnu“? Nemyslíme tím napříč celým městem, to je dnes již pomalu nereálné, nicméně často nejsou semafory seřízené na jediné ulici. Při neustálém zrychlování a zpomalování tedy zbytečně plýtváte palivem a nemůžete využít ani oné deaktivace poloviny válců, která by při konstantní jízdě přínosem skutečně byla. Mimo město je pak obvykle překážkou tradičně divočejší provoz na českých silnicích a nebo charakter cest samotných - ustálená rychlost na silnicích nižších tříd bývá nesplnitelný sen...

Škoda zveřejnila 10 tipů, jak jezdit s nižší spotřebou. Někdy jsou mimo realitu - 4 - Skoda tipy usporna jizda 04

5. Kontrolujte pneumatiky

I toto je správná připomínka, špatně „nafoukané” pneumatiky dokáží negativně ovlivnit spotřebu paliva i jízdní vlastnosti. A nejde tu jen o to, že by tlak ztratily, to ostatně vyřeší dnes povinný monitoring tlaku pneu. Ten totiž neohlídá nevhodný tlak třeba při jízdě na dovolenou, kdy zavazadelník zatížíte více než kdy jindy. To jej zkrátka musíte zkontrolovat a případně změnit sami.

Škoda zveřejnila 10 tipů, jak jezdit s nižší spotřebou. Někdy jsou mimo realitu - 5 - Skoda tipy usporna jizda 05

6. Zvolte správnou cestovní rychlost

Pokud máte ve svém voze palubní počítač, nejspíše jste si již všimli, že ve vyšších rychlostech dochází k citelnému zvýšení spotřeby neúměrnému zvýšení rychlosti - zejména odpor vzduchu roste se čtvercem rychlosti. Škoda proto radí volbu takové cestovní rychlosti, která je ideálním poměrem mezi žíznivostí a časem, který onou jízdou můžete strávit. Nejsme si ale jisti, jestli zrovna toho je reálné se narychlo při jízdě dopočítat...

Škoda zveřejnila 10 tipů, jak jezdit s nižší spotřebou. Někdy jsou mimo realitu - 6 - Skoda tipy usporna jizda 06

7. Nezastavujte, pokud to jde

Znovu dobře míněná rada, jistě je lepší jet třeba v koloně konstantně 5 km/h než co chvíli zastavovat a znovu se rozjíždět. Jenže v praxi to bývá složitější - jakkoliv je logické, abyste si v kolonách nechali větší rozestup, větší ponechaná mezera je ideálním prostorem pro jiné, aby se do ní při čekání ve své frontě vmáčkli a ušetřili nějaký čas. Můžete jim to i přát, ale vaší efektivní jízdě to jistě neprospěje - vy na nové elementy před sebou musíte reagovat, více brzdit a jízda s nízkou spotřebou je beztak ta tam.

Škoda zveřejnila 10 tipů, jak jezdit s nižší spotřebou. Někdy jsou mimo realitu - 7 - Skoda tipy usporna jizda 07

8. Pozor na „žrouty“ energie

Klimatizace je dle Škody skvělý vynález, ne vždy by ale měl být aktivní, spotřebu totiž zvyšuje až o 1 litr na sto kilometrů. Suplovat ji ovšem nemáte ani otevřením oken, v takové chvíli totiž dojde ke zvýšení odporu a tedy i spotřeby, nemluvě o hlučnosti. Znovu je ale otázkou, jak moc bude kdo v praxi operovat zejména s automatickou klimatizací.

Rada o citlivém nakládání s vyhříváním oken či zrcátek by ale již k užitku přijít mohla, zvláště lidem, kteří je ponechávají trvale aktivované. Systém se tak spustí i za teplého počasí, kdy daných fines opravdu není potřeba a kdy tedy palivo skutečně plýtváte zcela zbytečně.

Škoda zveřejnila 10 tipů, jak jezdit s nižší spotřebou. Někdy jsou mimo realitu - 8 - Skoda tipy usporna jizda 08

9. Pracujte správně s tempomatem

Tempomat vám může napomáhat ve snižování spotřeby, pokud se pohybujete po rovině a navíc v místech, kde nelze očekávat kolony. Nicméně jakmile je terén členitější, i Škoda přiznává, že je lepší spolehnout se na vlastní nohy. Tempomat má totiž při jízdě z kopce tendenci brzdit, zatímco při jízdě do kopce musí kvůli udržení konstatního tempa daleko více přidávat. Vy můžete vše vyřešit přidáním plynu v první fázi a setrvačností ve druhé, jen pozor na povolené rychlostní limity.

Škoda zveřejnila 10 tipů, jak jezdit s nižší spotřebou. Někdy jsou mimo realitu - 9 - Skoda tipy usporna jizda 09

10. Poslouchejte rádce řazení

Pokud je některý bod úspory paliva ušit na míru downsizingovým jednotkám, je to právě tento, což automobilka vlastně i nepokrytě přiznává. Uvádí totiž, že tyto motory jsou dostatečně silné již v nízkých otáčkách, proto není třeba zbytečného vytáčení. Nicméně je třeba dodat, že ony šipečky berou ohledy skutečně jen na spotřebu a většině motorů nedělá dobře ploužení na šestku kousek na volnoběhem. Ve výsledku tak bývá lepší poslouchat vlastní cit a intuici než umělou inteligenci, která navíc nemá přehled o tom, co se bude dít dál...

Škoda zveřejnila 10 tipů, jak jezdit s nižší spotřebou. Někdy jsou mimo realitu - 10 - Skoda tipy usporna jizda 10

Petr Prokopec

Další zajímavé články:

Diskuze 63 příspěvků

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše