Je pořád nutné nechávat zahřát motor před jízdou, i u moderního auta?

Je to jedna z pouček, o níž slyšel snad každý řidič - při studeném startu nechat před jízdou motor zahřát. Jak moc je platná u moderních aut?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Je pořád nutné nechávat zahřát motor před jízdou, i u moderního auta?

9.10.2017 | Marek Bednář | 105 příspěvků

Je to jedna z pouček, o níž slyšel snad každý řidič - při studeném startu nechat před jízdou motor zahřát. Jak moc je platná u moderních aut?

Řada lidí nastartuje studený motor a hned odjíždí, jiní zase čekají několik minut, než se motor zahřeje, aby vůbec vyrazili. Odůvodňují to tím, že chtějí počkat, než se motor zahřeje a tvrdí to tím spíše, čím jsou starší - u vozů dřívějšího data vzniku, zejména pak těch s karburátorovými motory, to prakticky ani jinak nešlo. A jejich doba není zase tak daleko - karburátor měly ještě Škody Favorit z počátku 90tých let a své si s nimi užila snad většina řidičů, kterým je dnes něco přes 30.

Tento přístup zdá být citlivý, je ale takový skutečně? Je samozřejmostí nevyrazit okamžitě po startu, máte-li studený motor, protože olej se ještě nestihl dostat všude tam, kde je ho potřeba. A v zimě to platí dvojnásob. I delší zahřívání na místě na volnoběh je v pořádku, máte-li auto s karburátorem, otázka ale zní, jestli je tento postup potřeba i u moderních aut.

Máte-li motor se vstřikováním paliva, stručná odpověď je jednoduchá: ne. Když je motor studený, ne všechno vstříknuté palivo ve válci se odpaří, jak má. Řídící jednotka tedy vstříkne víc paliva, aby bylo par dost a aby mohl motor běžet. To znamená příliš bohatou směs a vyšší spotřebu paliva; proto také v zimě po startu je spotřeba paliva největší. Také to ale znamená narušování olejového filmu na stěnách válců a je náročnější ho znovu vytvořit, protože olej není zahřátý a je hustý. To znamená vyšší opotřebení.

Benzín se také může dostávat do oleje, čímž ho ředí a tak se výrazně zhoršují jeho mazací schopnosti i z delšího časového hlediska, jak ukáže video níže. A to také znamená vyšší opotřebení, proto je dnes zahřívání motoru na místě kontraproduktivní - více jim pokazíte než vylepšíte.

Fáze zahřívání pochopitelně nejde zrušit, jde ale změnit a vlastně i urychlit. Stačí na to jít tak, že po startu počkáme 15 - 30 vteřin, než se olej dostane všude, kam má, a pak pomalu vyrazíme. Jemná jízda prvních 5 - 10 minut po startu je tedy lepší, než kdybychom seděli na místě pět minut po nastartování s motorem na volnoběh. Jiný postup patří mezi věci, kterými si lidé ničí auto a často o tom ani neví...

Je pořád nutné nechávat zahřát motor před jízdou, i u moderního auta? - 1 - zahrivani motoru studeny start video ee 01Je pořád nutné nechávat zahřát motor před jízdou, i u moderního auta? - 2 - zahrivani motoru studeny start video ee 02Je pořád nutné nechávat zahřát motor před jízdou, i u moderního auta? - 3 - zahrivani motoru studeny start video ee 03
Bohatá směs znamená narušování olejového filmu ve válcích a je-li olej studený, film se hůře obnovuje. To pochopitelně znamená více opotřebení

Je pořád nutné nechávat zahřát motor před jízdou, i u moderního auta? - 4 - zahrivani motoru studeny start video ee 04
Dlouhé stání s motorem na volnoběh může také znamenat, že se benzín dostane do oleje a zhorší jeho vlastnosti

Marek Bednář

Další zajímavé články:

Diskuze 105 příspěvků

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše