Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Spotřeba oleje motorů TSI a TFSI: jak to řeší čeští zákazníci? A jak jiní?
28.5.2016 | Marek Bednář | 243 příspěvků
Motory 1,8 a 2,0 TFSI jsou už známé „žraním” oleje kvůli špatným pístním kroužkům. V USA došlo k paušálnímu řešení, v UK k individuálním. Co ČR?
Zpráva o tom, že některé motory koncernu Volkswagen spotřebovávají neúměrné množství oleje, není nová. Zhruba před rokem jsme se věnovali zprávě o tom, že pojišťovna Autotrust začala odmítat pojistit motory TSI, resp. TFSI, protože se často porouchávaly právě v souvislosti se spotřebou oleje. Motory ve vozech Audi, zejména 2,0 TFSI, také patří k těm s největší spotřebou oleje dle americké organizace Consumer Reports a ani studie spolehlivosti motorů obecně jim hlavně kvůli tomu nevystavují dobrá vysvědčení.
Zdrojem tohoto problému, oficiálně potvrzeným u motorů Audi 2,0 TFSI a 1,8 TFSI, ale dotýkajícího se i dalších značek koncernu Volkswagen používajících motory z rodiny EA888 z let 2008 až 2012, je velká vůle pístních kroužků, která umožní oleji dostat se přes ně do spalovací komory. Tam olej pochopitelně hoří, což znamená jeho zvýšenou spotřebu. Podle Audi je v normě spotřeba do půl litru na 1 000 km (což je samo o sobě dost a u většiny motorů obecně to obvyklé není), jenže u některých exemplářů šla spotřeba i do několika litrů na 1 000 km. A to u dobře servisovaného motoru s nájezdem obvykle v řádu desítek tisíc kilometrů přijatelné rozhodně není.
Leckdo by jen doléval olej a jistě to také dělá, zejména ve Spojených státech ale byli zákazníci méně tolerantní. Ostatně, když musí každé druhé tankování do motoru nalít litr oleje, jednak se to prodraží a jednak to člověka rychle přestane bavit. V roce 2014 tedy proběhl soudní spor, kdy nespokojení zákazníci žalovali Audi. To nepřiznalo zavinění, v rámci mimosoudního vyrovnání s žalující stranou ale přislíbilo nápravu - buď byly instalovány nové písty a pístní kroužky, nebo byl motor kompletně vyměněn, pokud byl problém větší.
Pokud se totiž problém neřeší a jen se dolévá olej, časem se do vložek válců vydřou drážky, které umožní čím dál větší průsak oleje do spalovací komory. V takovém případě je potřeba vyměnit motor, neboť jeho devastace je už neřešitelná - jak ostatně uvidíte i v přiložené galerii. Autorizované servisy ve Velké Británii si řeknou o 4 000 liber (cca 142 tisíc korun) v případě nových pístů a pístních kroužků, o 12 tisíc liber (cca 427 tisíc korun) v případě potřeby nového motoru. To rozhodně nejsou malé částky, a tak není divu, že se zákazníci nejen v USA, ale i ve Velké Británii bránili. A někteří velmi vehementně, jak vám opět naznačí přiložená galerie.
Na každý pád, zdroj problému je dobře známý a jeho oprava možná. Potíž s konstrukcí motorů byla vyřešena koncem roku 2011 a poslední vozy s problematickými motory (netýká se všech, ale vyskytuje se častěji než nahodile) byly prodány v roce 2012. Proto je od té doby řešení možné jak opravou, tak výměnou - novější motory už by měly být v pořádku resp. alespoň netrpět nadměrnou spotřebou oleje z tohoto důvodu. A alespoň podle zpráv majitelů opravdu netrpí.
Audi si tím v USA trochu pošramotilo pověst, ale paušálním řešením nechalo na potíže vcelku rychle zapomenout - nyní řeší všechny tyto problémy opravou v režii firmy nebo nahradí zákazníkovi cenu opravy, pokud už nechal auto dříve opravit na vlastní náklady. V Evropě je ale situace podstatně složitější, i když jde o stejnou techniku od stejné firmy.
Otevřenější je ve Velké Británii, kde o něm Audi alespoň otevřeně hovoří a na webu automobilky najdete instrukce, jak v těchto případech postupovat. Přesto nikdo nic automaticky neopravuje. Pokud přijedete do dealerství s tímto problémem, základním požadavkem, aby se jím vůbec zabývali, je bezchybná servisní historie z autorizovaných servisů nebo i z jiných servisů s dokladem, že bylo postupováno podle doporučení výrobce. Pokud vůz prošel chiptuningem, může britský stěžovatel na bezplatnou opravu zapomenout.
Servis pak vypustí z motoru olej a dolije ho přesné množství a vy následně jezdíte, dokud se neobjeví varování, abyste dolili litr oleje, či dokud neujedete 1 000 kilometrů. Pak se vrátíte, olej je znovu vypuštěn a na váze (skutečně, olej se váží, neměří se objem) je spočítán rozdíl. Pokud je zjištěna nadměrná spotřeba oleje, tedy víc než půl litru na 1 000 km, vůz se „kvalifikuje” na opravu. Britské zastoupení Audi nejprve chtělo po zákaznících uhradit plnou cenu, tedy zmíněné tisíce liber, ale po verdiktu amerického soudu jsou tyto opravy hrazeny kompletně či alespoň z drtivé většiny automobilkou. Všechny jsou ale posuzovány případ od případu, servisy si dávají záležet a zjišťují, zda je motor skutečně poškozen, než se jím začnou zabývat.
Problém se samozřejmě vyskytuje i u nás, tady ale automobilka tak otevřená není - na českém webu Audi jsme po informacích pátrali marně. Ozval se nám ovšem jeden z majitelů vozu Audi s tímto problémem, konkrétně s motorem 2,0 TFSI v A4 allroad quattro. Jeho vůz aktuálně prochází druhým normovaným testem spotřeby oleje, který je popsán výše, protože on sám zaznamenal spotřebu zhruba 1 litr na 1 000 km. Původní reakce servisu, po několikerých stížnostech, prý byla, že prostě má dolévat olej, že je vyšší spotřeba u těchto výkonnějších motorů normální.
Řada lidí by tomu věřila a nevěděla by, že jejich motor sám sebe postupně ničí. Navíc jsou auta, která jsou takto postižena, už po záruce, což může ztížit vyjednávací pozici nespokojeného zákazníka. Jenže precedens z USA a Británie hovoří opačně - motory mají konstrukční vady, které se neprojeví hned, ale pokud je nikdo neřeší, vedou ke zničení motoru. A těžko lze z pozdějších dopadů vinit zákazníky.
Jak příběh našeho čtenáře dopadne, zatím nevíme. Nyní čeká na vyhodnocení onoho normovaného testu spotřeby oleje a reakci automobilky. Až se dozvíme něco dalšího, jistě si to nenecháme pro sebe.
Než se tak stane, rádi si vyslechneme i vaše příběhy. Po zběžné studii různých fór jsme na potíže s motory 1,8 a 2,0 TSI resp. TFSI narazili nejen u Audi, ale také u dalších koncernových značek, Škodu nevyjímaje. Bylo to ale v menší míře. Máte-li tedy vůz s datem výroby 2008 - 2012 s některým z těchto motorů (nebo i jiným turbem koncernu VW), zmiňte prosím v přiložené diskuzi, jak si se spotřebou oleje stojí. Rádi budeme nejen za negativní, ale i pozitivní zkušenost - ostatně, většina motorů by tak jako tak neměla s tímto problémem bojovat...
Díky za informace, Petře!







Devastace motorů, u nichž není problém včas řešen, je ohromující
Počínající problém poznáte prostě podle toho, že si motor o dolití oleje říká neúměrně často
Zanesené svíčky a výfuk jsou také znamením, že do válců motoru přichází něco, co v nich nemá co pohledávat
Test probíhá tak, že dealer zapečetí otvor pro dolévání oleje a jeho množství před a po 1 tisíci ujetých km zváží
Některé britské majitele problém velmi iritoval a dávali jej najevo tak, že ho automobilka prostě nemohla ignorovat
Faktury britských majitelů svědčí o tom, že bezplatné opravy skutečně probíhají
Diskuze 243 příspěvků
Bleskovky
- Kombík schopný jet přes 300 km/h ukázal, co umí na mokré německé dálnici
včera - Tatry s pohonem 8x8 ve světě dodnes ohromují v extrémních terénních závodech
8.12.2019 - Majitelé tradičních pick-upů si upravují své vozy tak, aby vypadaly jako Cybertruck Tesly
8.12.2019 - Umělec dva roky za peníze vytvářel zácpu na pláži, jeho práci zničí první větší déšť
6.12.2019 - Ve Švýcarsku našli opuštěné Porsche 911, to pravé překvapení ale čekalo v motoru
5.12.2019
Nejnovější články
- Nejlevnější parádní kombíky na trhu ojetin: Spousta prostoru za pár desítek tisíc Kč
před 11 hodinami - Někdo najel s vzácným moderním Porsche 105 tisíc km, je k mání za třetinu ceny těch nejetých
včera - K mání je kamion zvláštní jednotky, stroj jak ze Šíleného Maxe zvládá i zásah na železnici
včera - Ikonický kombík s motorem V10 biturbo není zase taková pecka, jak si lidé myslí
včera - Vážený zákazník Infiniti chtěl elektromobil, a tak mu oficiální dealer prodal Teslu
včera - Razící monstrum s 25 000 koňmi vyrobili kvůli jedinému tunelu, je největší v historii
včera - Nová Škoda Rapid je venku, vypadá lépe než kdy dříve a přesto zůstává levná
včera - Prodeje aut v Číně dál klesají, nejvíc paradoxně těch, která měla letět vzhůru
včera - Elektromobily dnes měly přebírat vládu nad světem aut, vládnou mu ale úplně jiné vozy
včera - Nová strategie ořezávání výbavy aut zní podobně depresivně jako úspory aerolinek
včera

Živá témata na fóru
- Volkswagen obecne 21:53 - řidičBOB
- BMW Divize 20:53 - janjan
- Rychlodotazy 18:50 - driver
- Policejní kontroly a měření 18:32 - M.Z.
- Politický koutek 16:55 - jerry
- Onboard videa 16:11 - aikoN
- Zajimave auto, 400k kč 14:37 - TomZ
- Gastronomické okénko 13:41 - pavproch
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 13:34 - pavproch
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 13:23 - pavproch
Autobazar
Audi A4 2.0 TDI
r.v. 2015
560 000,- KčAudi A4 2.0 TDI
r.v. 2015
430 000,- KčAudi A4 2.0 TDI
r.v. 2014
314 000,- KčAudi A4 2.0 TDI
r.v. 2015
400 000,- KčAudi A4 2.0 TDI
r.v. 2015
400 000,- KčAudi A4 2.0 TDI
r.v. 2015
430 000,- Kč