Tachometry aut se stáčí i v Německu. U kterých si dát největší pozor?

Představa, že v Německu jen čestní prodejci nabízí vozy s křišťálově čistou minulostí, je pochopitelně naivní. Jak moc se tam s historií aut manipuluje?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Tachometry aut se stáčí i v Německu. U kterých si dát největší pozor?

19.10.2017 | Marek Bednář | 12 příspěvků

Představa, že v Německu jen čestní prodejci nabízí vozy s křišťálově čistou minulostí, je pochopitelně naivní. Jak moc se tam s historií aut manipuluje?

Podvody s kilometrovým proběhem, označované jako stáčení tachometru, bohužel nejsou ničím výjimečným. Prodejci ojetých aut jimi nečestným způsobem reagují na poptávku po co nejnižších nájezdech ojetých aut. Bazar či jakýkoli jiný prostředník auto s vysokým kilometrovým proběhem za relativně nízkou cenu vykoupí, historii vozu „vylepší” a pak je za vyšší cenu prodá.

Sami zákazníci by tomu mohli učinit přítrž, kdyby kilometrový proběh tak bedlivě nesledovali, jenže sledují. Jak absurdních rozměrů může cenový rozdíl v závislosti na kilometrech nabývat, jsme kdysi probírali na případu „magické” hranice sta tisíc kilometrů - škodovky s nájezdem těsně pod 100 tisíc se prodávají o 5 - 10 procent dráž než ty, které mají najeto těsně nad 100 tisíc. Škodě Octavia také v České republice získala Pyrrhovo vítězství v desítce aut s nejčastěji stočenými tachometry.

To byla data od nás, kde jsou podobné podvody skoro národním sportem. Leckdo tak při koupi ojetého auta upíná své zraky k Německu v domnění, že právě tam nakoupí bez rizika. To pravda samozřejmě není, i v Německu existují „vykukové”, kteří si k penězům pomáhají nečestně, otázkou ale pochopitelně je, jak moc a u jakých aut.

Odpovědi nabízí firma Carly, která se na tuto problematiku zaměřuje podobně jako u nás Cebia. Pro představu zkoumala historii prodávaných vozů značek BMW a Mini a její závěry vychází ze zkoumání historie 400 tisíc vozů. To už je velmi slušný vzorek. Výsledky najdete v podobě tabulek a grafů níže, telegraficky řečeno ale zjistila, že nepoctivě manipulováno bylo s 15 % všech zkoumaných BMW a Mini, tedy 60 tisíci auty. A že různých modelů se tyto snahy dotýkají v pozoruhodně rozdílné míře, které lze aplikovat i na vozy jiných značek.

Míra manipulace s historií BMW a Mini v Německu

Tachometry aut se stáčí i v Německu. U kterých si dát největší pozor? - 1 - Staceni tachometru Nemecko tabulka 01Tachometry aut se stáčí i v Německu. U kterých si dát největší pozor? - 2 - Staceni tachometru Nemecko tabulka 02

Z těchto dat lze bezpečně vyvodit pár obecných závěrů. Jednak se zjevně stáčejí buď ta auta, která často najíždí hromadu kilometrů během velmi krátkého času a u nichž může 400 tisíc km snadno vypadat jako polovina nebo klidně i třetina. Kdysi jsme tu měli jeden takový Mercedes E a BMW řady 5 je úplně ten samý případ. Stejně jako Audi A6 nebo i vozy o třídu níž, typicky VW Passat. Podobných polykačů kilometrů ale pochopitelně najdeme víc.

Další častá oběť může překvapit více, ale i to má svou logiku - stáčená jsou také ta auta, u kterých lidé automaticky očekávají malý nájezd, ale která přitom mohou též najet hodně, což dosvědčují výsledky vozů Mini. Však jsme tu svého měli Peugeot 208 s neuvěřitelným nájezdem za 2 roky - takový vůz předem automaticky každý považuje za „městské mini” a možnost stočení ani neřeší, pakliže jde třeba o vůz s 60 tisíci km najetými za dva roky. A prodejci toho využívají, pokud se jim do ruky dostane auto jeté podstatně více.

Statistika pak ukazuje i na třetí případ často stáčených aut - jsou to ta, která jsou zrovna „trendy”, o která je zájem a velká poptávka z trhu dobré nabídky rychle „vyzobá”. Tak jsou na oko atraktivnějšími činěny měně přitažlivé vozy - to je případ stáčených SUV, zde zejména BMW X1 a X5. Do takové škatulky ale lze pochopitelně zařadit i řadu jiných vozů než SUV, u nás např. Škodu Octavia Combi s motorem TDI.

Obecná poučka tedy musí znít asi takto Chcete-li minimalizovat riziko koupě auta se stočeným tachometrem, dávejte si velký pozor hlavně u aut, která:
- typicky najíždějí hodně kilometrů,
- typicky najíždějí málo kilometrů,
- na trhu z nějakého důvodu zrovna letí.

„Normální auta” se stáčejí méně, protože obvykle nenajedou ani moc, ani málo a jejich nabídka i poptávka po nich je velmi stabilní. Důkazem budiž zejména BMW řady 3, ale i řady 1.

Nezapomínejte nicméně, že je to jen statistika, jen pravděpodobnost - nikdo vám nezaručí, že s vámi vyhlédnutým BMW 3 nebylo manipulováno. Ale pravděpodobnost, že se to stalo, je prostě nejnižší než u řady jiných modelů, a to o dost.

Stáčí se v Německu tachometry méně než v ČR?

Zajímavá je i otázka, jak moc se míra manipulace liší od České republiky, není-li nulová. Zde si vezmeme k ruce data Cebie, která např. u BMW řady 3 hovoří o tom, že plných 43 % aut nabízených v ČR má pozměněnou historii, v Německu to má být „jen” 15 %. A u jiných zkoumaných modelů jsou rozdíly podobné - to nasvědčuje, že riziko špatné koupě je na západ od našich hranic je přece jen citelně nižší.

Leccos naznačují i extrémní případy, o kterých se můžete dočíst. Carly jako mimořádný označuje případ, kdy byl BMW z roku 2000 stočen tachometr na 30 100 km, i když autu už byl zaznamenán nájezd přes 194 000 km. To zní ještě skoro jako čestný přístup, když Cebia hovoří o stočeném VW z 750 na 250 tisíc kilometrů a měli jsme tu nedávno i Škodu Octavia II 1,9 TDI stočenou podobně.

Nenechte se ale zmást pouhým původem vozu, pokud si jej nekupujete přímo v zemi, odkud pochází. Cebia zároveň uvádí, že u aut z dovozu je stočení tachometru pravděpodobnější, z čehož lze snadno vyvodit, že si pro hodně jetá auta jezdí čeští podnikavci a tady je nabízí s pozměněnou historií. A může být těžké to zjistit - když auto dovozovou STK projde už s novým stavem tachometru, bude se na českém trhu jevit jako „čisté”. Chcete-li tedy požívat obecně nižší četnosti podvodných nabídek v Německu, musíte nakupovat přímo tam, ne u českých dovozců.

Samozřejmě, ani tyto závěry nejsou neprůstřelné. Zdají se ale být dobrým vodítkem k tomu, kde si na co dávat pozor či jakou cestou se raději vydat, chcete-li riziko minimalizovat. Postupovat s obezřetností je nutné u jakéhokoliv nákupu ojetiny, ale pokud se např. vydáte do českého bazaru pro ojeté BMW 5 dovezené z Německa, opatrnosti je zjevně třeba ještě podstatně více...

Tachometry aut se stáčí i v Německu. U kterých si dát největší pozor? - 3 - Tachometry aut se stáčí i v Německu. U kterých si dát největší pozor? - 4 - Tachometry aut se stáčí i v Německu. U kterých si dát největší pozor? - 5 - Tachometry aut se stáčí i v Německu. U kterých si dát největší pozor? - 6 - Tachometry aut se stáčí i v Německu. U kterých si dát největší pozor? - 7 - Tachometry aut se stáčí i v Německu. U kterých si dát největší pozor? - 8 -
U BMW řady 1...

Tachometry aut se stáčí i v Německu. U kterých si dát největší pozor? - 9 - BMW 3 Facelift 05Tachometry aut se stáčí i v Německu. U kterých si dát největší pozor? - 10 - BMW 3 Facelift 06Tachometry aut se stáčí i v Německu. U kterých si dát největší pozor? - 11 - BMW 3 Facelift 07Tachometry aut se stáčí i v Německu. U kterých si dát největší pozor? - 12 - BMW 3 Facelift 12Tachometry aut se stáčí i v Německu. U kterých si dát největší pozor? - 13 - BMW 3 Facelift 31Tachometry aut se stáčí i v Německu. U kterých si dát největší pozor? - 14 - BMW 3 Facelift 38
...a řady 3 je pravděpodobnost stočení tachometru nejmenší

Tachometry aut se stáčí i v Německu. U kterých si dát největší pozor? - 15 - bmw 530i e60 stocene nemecko ilu 01Tachometry aut se stáčí i v Německu. U kterých si dát největší pozor? - 16 - bmw 530i e60 stocene nemecko ilu 02Tachometry aut se stáčí i v Německu. U kterých si dát největší pozor? - 17 - bmw 530i e60 stocene nemecko ilu 03Tachometry aut se stáčí i v Německu. U kterých si dát největší pozor? - 18 - bmw 530i e60 stocene nemecko ilu 04Tachometry aut se stáčí i v Německu. U kterých si dát největší pozor? - 19 - bmw 530i e60 stocene nemecko ilu 05Tachometry aut se stáčí i v Německu. U kterých si dát největší pozor? - 20 - bmw 530i e60 stocene nemecko ilu 06
U řady 5 je největší...

Tachometry aut se stáčí i v Německu. U kterých si dát největší pozor? - 21 - BMW X5 facelift 2010 01Tachometry aut se stáčí i v Německu. U kterých si dát největší pozor? - 22 - BMW X5 facelift 2010 03Tachometry aut se stáčí i v Německu. U kterých si dát největší pozor? - 23 - BMW X5 facelift 2010 06Tachometry aut se stáčí i v Německu. U kterých si dát největší pozor? - 24 - BMW X5 facelift 2010 15Tachometry aut se stáčí i v Německu. U kterých si dát největší pozor? - 25 - BMW X5 facelift 2010 21Tachometry aut se stáčí i v Německu. U kterých si dát největší pozor? - 26 - BMW X5 facelift 2010 24
...a u X5 též hodně vysoká

Zdroje: Carly, Cebia

Marek Bednář

Další zajímavé články:

Diskuze 12 příspěvků

Reklama

Autobazar

zobrazit vše