Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Tachometry aut se stáčí i v Německu. U kterých si dát největší pozor?
19.10.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Představa, že v Německu jen čestní prodejci nabízí vozy s křišťálově čistou minulostí, je pochopitelně naivní. Jak moc se tam s historií aut manipuluje?
Podvody s kilometrovým proběhem, označované jako stáčení tachometru, bohužel nejsou ničím výjimečným. Prodejci ojetých aut jimi nečestným způsobem reagují na poptávku po co nejnižších nájezdech ojetých aut. Bazar či jakýkoli jiný prostředník auto s vysokým kilometrovým proběhem za relativně nízkou cenu vykoupí, historii vozu „vylepší” a pak je za vyšší cenu prodá.
Sami zákazníci by tomu mohli učinit přítrž, kdyby kilometrový proběh tak bedlivě nesledovali, jenže sledují. Jak absurdních rozměrů může cenový rozdíl v závislosti na kilometrech nabývat, jsme kdysi probírali na případu „magické” hranice sta tisíc kilometrů - škodovky s nájezdem těsně pod 100 tisíc se prodávají o 5 - 10 procent dráž než ty, které mají najeto těsně nad 100 tisíc. Škodě Octavia také v České republice získala Pyrrhovo vítězství v desítce aut s nejčastěji stočenými tachometry.
To byla data od nás, kde jsou podobné podvody skoro národním sportem. Leckdo tak při koupi ojetého auta upíná své zraky k Německu v domnění, že právě tam nakoupí bez rizika. To pravda samozřejmě není, i v Německu existují „vykukové”, kteří si k penězům pomáhají nečestně, otázkou ale pochopitelně je, jak moc a u jakých aut.
Odpovědi nabízí firma Carly, která se na tuto problematiku zaměřuje podobně jako u nás Cebia. Pro představu zkoumala historii prodávaných vozů značek BMW a Mini a její závěry vychází ze zkoumání historie 400 tisíc vozů. To už je velmi slušný vzorek. Výsledky najdete v podobě tabulek a grafů níže, telegraficky řečeno ale zjistila, že nepoctivě manipulováno bylo s 15 % všech zkoumaných BMW a Mini, tedy 60 tisíci auty. A že různých modelů se tyto snahy dotýkají v pozoruhodně rozdílné míře, které lze aplikovat i na vozy jiných značek.
Míra manipulace s historií BMW a Mini v Německu
Z těchto dat lze bezpečně vyvodit pár obecných závěrů. Jednak se zjevně stáčejí buď ta auta, která často najíždí hromadu kilometrů během velmi krátkého času a u nichž může 400 tisíc km snadno vypadat jako polovina nebo klidně i třetina. Kdysi jsme tu měli jeden takový Mercedes E a BMW řady 5 je úplně ten samý případ. Stejně jako Audi A6 nebo i vozy o třídu níž, typicky VW Passat. Podobných polykačů kilometrů ale pochopitelně najdeme víc.
Další častá oběť může překvapit více, ale i to má svou logiku - stáčená jsou také ta auta, u kterých lidé automaticky očekávají malý nájezd, ale která přitom mohou též najet hodně, což dosvědčují výsledky vozů Mini. Však jsme tu svého měli Peugeot 208 s neuvěřitelným nájezdem za 2 roky - takový vůz předem automaticky každý považuje za „městské mini” a možnost stočení ani neřeší, pakliže jde třeba o vůz s 60 tisíci km najetými za dva roky. A prodejci toho využívají, pokud se jim do ruky dostane auto jeté podstatně více.
Statistika pak ukazuje i na třetí případ často stáčených aut - jsou to ta, která jsou zrovna „trendy”, o která je zájem a velká poptávka z trhu dobré nabídky rychle „vyzobá”. Tak jsou na oko atraktivnějšími činěny měně přitažlivé vozy - to je případ stáčených SUV, zde zejména BMW X1 a X5. Do takové škatulky ale lze pochopitelně zařadit i řadu jiných vozů než SUV, u nás např. Škodu Octavia Combi s motorem TDI.
Obecná poučka tedy musí znít asi takto Chcete-li minimalizovat riziko koupě auta se stočeným tachometrem, dávejte si velký pozor hlavně u aut, která:
- typicky najíždějí hodně kilometrů,
- typicky najíždějí málo kilometrů,
- na trhu z nějakého důvodu zrovna letí.
„Normální auta” se stáčejí méně, protože obvykle nenajedou ani moc, ani málo a jejich nabídka i poptávka po nich je velmi stabilní. Důkazem budiž zejména BMW řady 3, ale i řady 1.
Nezapomínejte nicméně, že je to jen statistika, jen pravděpodobnost - nikdo vám nezaručí, že s vámi vyhlédnutým BMW 3 nebylo manipulováno. Ale pravděpodobnost, že se to stalo, je prostě nejnižší než u řady jiných modelů, a to o dost.
Stáčí se v Německu tachometry méně než v ČR?
Zajímavá je i otázka, jak moc se míra manipulace liší od České republiky, není-li nulová. Zde si vezmeme k ruce data Cebie, která např. u BMW řady 3 hovoří o tom, že plných 43 % aut nabízených v ČR má pozměněnou historii, v Německu to má být „jen” 15 %. A u jiných zkoumaných modelů jsou rozdíly podobné - to nasvědčuje, že riziko špatné koupě je na západ od našich hranic je přece jen citelně nižší.
Leccos naznačují i extrémní případy, o kterých se můžete dočíst. Carly jako mimořádný označuje případ, kdy byl BMW z roku 2000 stočen tachometr na 30 100 km, i když autu už byl zaznamenán nájezd přes 194 000 km. To zní ještě skoro jako čestný přístup, když Cebia hovoří o stočeném VW z 750 na 250 tisíc kilometrů a měli jsme tu nedávno i Škodu Octavia II 1,9 TDI stočenou podobně.
Nenechte se ale zmást pouhým původem vozu, pokud si jej nekupujete přímo v zemi, odkud pochází. Cebia zároveň uvádí, že u aut z dovozu je stočení tachometru pravděpodobnější, z čehož lze snadno vyvodit, že si pro hodně jetá auta jezdí čeští podnikavci a tady je nabízí s pozměněnou historií. A může být těžké to zjistit - když auto dovozovou STK projde už s novým stavem tachometru, bude se na českém trhu jevit jako „čisté”. Chcete-li tedy požívat obecně nižší četnosti podvodných nabídek v Německu, musíte nakupovat přímo tam, ne u českých dovozců.
Samozřejmě, ani tyto závěry nejsou neprůstřelné. Zdají se ale být dobrým vodítkem k tomu, kde si na co dávat pozor či jakou cestou se raději vydat, chcete-li riziko minimalizovat. Postupovat s obezřetností je nutné u jakéhokoliv nákupu ojetiny, ale pokud se např. vydáte do českého bazaru pro ojeté BMW 5 dovezené z Německa, opatrnosti je zjevně třeba ještě podstatně více...
...a řady 3 je pravděpodobnost stočení tachometru nejmenší
Zdroje: Carly, Cebia
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Kim Čong-un skutečně přešel z Mercedesů na ruský Aurus, auto přímo od Putina poprvé vyvětral před kamerami
17.3.2024 - Jak to vypadá uvnitř pneumatiky za jízdy? Kamera v ní umístěná vám ukáže, co běžně není možné spatřit
16.3.2024 - Jak moc skutečně vydrží Cybertruck Tesly? Nadšenci po něm začali házet koule i střílet z pistolí a pušek
15.3.2024
Nové na MotoForum.cz
- Časový program Pirelli Catalunya Round 10:00
- Fermín Aldeguer na 2 roky za Ducati včera 22:08
- Pre WorldSSP300: 5 favoritů a 5 ev. překvapení o titul WorldSSP300 v roce 2024 včera 16:00
- V Portimau také bez Davida Almansy včera 10:35
- Harley-Davidson Tobacco Fade Enthusiast: rock´n´roll pod sedlem včera 08:00
Nejnovější články
- Audi končí s nesmyslným označením motorizací svých aut. Firmě trvalo 7 let, než pochopila
před hodinou - Vsadil na elektromobily a končí. Šéf Hertzu se po 30 letech ve vysokém byznysu chytil do pasti elektrických snů
před 2 hodinami - Nová „ruská” auta od Solarisu jsou jen virtuální realita, k dealerům dorazila s logy Hyundai přelepenými páskou
před 4 hodinami - Stále hůř: Fisker v nouzi zastavil výrobu, už otevřeně varuje, že bankrot může přijít kdykoli
před 5 hodinami - Jaguar pokračuje ve své likvidaci, nově naštval zákazníky, když je bez varování odřízl od chválených aplikací
včera
Živá témata na fóru
- BMW Divize 03.19. 11:24 - pavproch
- Nové čtyřmístné cabrio v manuálu 03.19. 11:23 - Vrooom
- Politický koutek 03.19. 10:59 - petr_riha
- Rychlodotazy 03.19. 10:22 - Stepan
- Pomoc s výběrem 4x4 03.19. 07:54 - spooon
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 03.18. 19:31 - řidičBOB
- Porsche - vse o sportovnich modelech 03.18. 11:49 - Eda
- Suzuki obecně 03.17. 23:40 - jarka