Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Tato situace z německých dálnic na těch českých asi nikdy nenastane
24.8.2018 | Mirek Mazal
Nemáme v úmyslu to obdivovat ani zatracovat, ale je to svým způsobem fascinující. I v zácpách dlouhých kilometry v Německu obvykle nenajdete člověka, který nerespektoval pravidlo pro vytváření uličky pro záchranáře.
Při cestování po dálnicích nevyhnutelně dochází ke vzniku dlouhých kolon. Příčiny bývají různé, ale výsledek je vždy stejný - stovky i tisíce aut stojí v řadě za sebou bez možnosti se kamkoli hnout, v tomto je dálnice nesmlouvavá. V tuzemsku se lidé naskládají za sebe a hypnotizují auto před nimi. Problém je, že ač jim to zákon ukládá, neuklidí se na stranu a pak brání příjezdu záchranných vozidel, která míří k nejobvyklejší příčině vzniku takových kolon, k nehodě.
Ať už je ale příčinou nehybného provozu cokoliv, řidiči jsou povinni vytvořit tzv. záchranářskou uličku. U nás je pravidlo takové, že na dvoupruhových dálnicích se auta v ideálním případě rozestoupí po krajnících a uprostřed se vytvoří volný pruh. Na tříproudých a větších autostrádách ulička vzniká mezi pruhem nejvíce vpravo a ostatními vlevo.
V Německu (a také v Rakousko, Maďarsku, Slovinsku a Švýcarsku) je pravidlo pro vznik tzv. Rettungsgasse opačné. Na dvouproudé dálnici je tedy výsledek stejný, na víceproudé ale nikoli, ulička má vznikat mezi pruhem nejvíce vlevo a těmi zbylými. Mnemotechnická pomůcka je tu snadná - stačí „položit” pravou ruku na pravý pruh silnice a Rettungsgasse vznikne vždy mezi palcem a zbylými prsty reprezentujícími vždy jednotlivé pruhy.
Ačkoli jsou ale pravidla u nás i v Německu velmi podobná, praxe je úplně jiná. Auta by vždy už při příjezdu ke koloně měla zastavit s dostatečným odstupem naskládaná za sebou podle potřeby volného průjezdu policistů, záchranky, hasičů i odtahové služby, u nás to ale dělá málokdo. Řidiči se obvykle bojí, že když uhne ke straně, jiný řidič uvolněný prostor využije ke zlepšení své pozice. A smutné je, že se to opravdu stává.
Lidé tak stojí v pruzích jako kdyby se nic zvláštního nedělo a záchranáři pak přicházejí o cenné minuty, když se kolony musí rozestoupit až teprve ve chvíli, kdy je to nezbytné. „Je to většina řidičů, nejedná se o výjimky. Přijedeme tak na místo později v řádech desítek vteřin nebo jednotek minut, záleží, jak dlouho se musíme prodírat tou kolonou,“ říká k tomu mluvčí hasičů Jaroslav Mikoška.
Zajímavé, že v Německu vytvoření Rettungsgasse funguje obvykle bez větších potíží. Se znalostí české praxe je až neuvěřitelné, jak se někdy i kilometrové kolony bez jediné výjimky předem rozestoupí, aby průjezd záchranářům nedělal problémy. Můžeme říci, že v Německu toto pravidlo funguje déle, ale velkou porcí přispívá odlišné myšlení lidí. Známý respekt k pravidlům, jakási poslušnost a preciznost se projevuje i na silnicích, a tak většinou ihned po zastavení bez přemýšlení zajedou bokem.
Nechceme to bezmezně obdivovat, neboť už vidíme, jak nám připomínáte, že před nějakými 80 léty nebyla německá poslušnost zase tak fajn věc. A běžné chování našich západních sousedů na dálnicích není o mnoho lepší než u nás. Je ale příjemné vidět, že v krizové situaci bez odříkání vytvoří nekonečný volný pruh pro záchranné složky, který opravdu funguje. V tuto chvíli si nedokážeme představit, že by se něco takového někdy mohlo dít u nás - vždycky se najdou tací, kteří by jej zneužili k průjezdu kolonou a záhy i ti, kteří by jim to začali mařit. A to je řetěz událostí, který vytvoření průjezdu pro záchranáře vždy bezpečně zhatí. Rádi se budeme mýlit, v tuto chvíli ale spolehlivé vytváření oné uličky na českých dálnicích vnímáme bohužel jako zcela nemožné.











Takto se tvoří záchranářská ulička v Německu, tam zvaná jako Rettungsgasse. U nás podobné scenérie není možné nafotit
Inspirace: Jalopnik
Bleskovky
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
včera
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
4.11.2025
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- GP Portugalska: Všechno je připraveno pro Pedra Acostu včera 17:04
- V Moto2 je rozdíl mezi lídrem a druhým pouhých 9 bodů včera 16:00
- Grand Prix se vrací do Evropy 4.11.2025
- Joe Roberts mimo hru v Portimãu a Valencii, Xabi Zurutuza jako náhrada 4.11.2025
- Miguel Oliveira: Poslední domácí závod v MotoGP? 3.11.2025
Nejnovější články
Nechvalně proslulý německý tuner se vyřádil na novém BMW M5, ale asi to vzal za špatný konec. Teď vypadá jako Honda Civic
včera
Vážně to není „my proti nim”? Opravdu jsou lidé vyvíjející elektrická a spalovací auta stejní nadšenci, jen pracují s „jiným materiálem”?
včera
BMW M končí s verzemi Competition. Zdánlivě logický krok je dalším nepochopením emotivní stránky věci
včera
Stellantis nezná meze, do nabídky vrací i motor 7,0 V8 s až 1 014 koňmi, navíc levně
včera
Prodeje korejských elektromobilů v USA se po konci dotací zhroutily, i když zlevnily pod úroveň dotovaných cen
včera
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 11.05. 22:08 - mafel
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.05. 20:57 - abgx1
- Lampárna (stěžovatelna) 11.05. 20:41 - řidičBOB
- Rychlodotazy 11.05. 18:48 - pavproch
- BMW Divize 11.05. 10:19 - pavproch
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 11.04. 18:24 - Stepan
- Dříve M135i, nyní ///M2 11.04. 14:02 - Snowman000
- 1.0tsi 85kw 11.04. 10:51 - Carnby
