Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Těžká nehoda BMW M3 z pohledu řidiče ukáže, kde leží úskalí Schwedenkreuzu
24.10.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ videa) Nikde jinde na celém Ringu se nestává tolik těžkých nehod jako na Schwedenkreuzu. Proč, když tato zatáčka nevypadá až tak nebezpečně?
Když píšeme o nějaké nehodě na Nordschleife, můžete si skoro vsadit, že se stala buď na Schwedenkreuzu nebo v Brünnchenu. V druhém případě je to hlavně proto, že se v její blízkosti nachází nejsnáze dostupné a tudíž nejnavštěvovanější divácké místo plné lidí s puštěnými kamerami - ne nadarmo se mu říká „YouTube-zatáčka”. Schwedenkreuz je ale jiný případ. Ten už tak snadno dostupný není, přesto z něj vídáme spoustu spektakulárních nehod. Jsou tak vážné a je jich tak moc, že tam klidně můžete během jednoho roku potkat tři stejná auta, kterak skončí na střeše.
I tohle má pochopitelně svůj důvod. Schwedenkreuz vypadá na první pohled snadno, ale je to zatáčka za horizontem a navíc za dlouhou rovinkou. Na vlhké trati se tam dá běžně jezdit přes 200 km/h, za sucha i mnohem rychleji, a tak z vysoké rychlosti jdete přes horizont do zatáčky, kterou v celé své kráse vidíte až v momentě, kdy jste v ní. To samo o sobě by ale nestačilo.
Záludnost tohoto místa tkví hlavně v tom, že se uprostřed levotočivé zatáčky nachází malá vlnka, terénní nerovnost, která není vidět, ale auto jedoucí blízko hranici možností umí pořádně rozhodit. Nesmíte na ní brzdit ani být příliš divocí s plynem, aby se neodlehčila zadní kola, protože to by vás poslalo do přetáčivého smyku, na jehož řešení tu není zrovna prostor. A vždycky je potřeba být připraven na opravdu rychlé kontra, protože leckdy opravdu stačí sundat nohu s plynu a problém může být na světě, zejména máte-li přetáčivě naladěné auto či předokolku s přirozeně lehkou zádí. Schwedenkreuz, resp. chyba na něm, je jednou z pěti nejčastějších na Ringu.
Nehody na tomhle místě vznikají právě takhle a stejný důvod stál i za tou, kterou si můžeme pustit na videu níže. Většinou vidíme nehody na Schwedenkreuzu zvenčí, tuhle ale vidíme zevnitř, a právě proto má pohled na ni svou cenu. Pilot očividně není žádné ořezávátko, na vlnku (cca v čase 2:16) reaguje, ale zjevně ne dostatečně rychle a intenzivně. Právě proto mu nepodaří vůz udržet na asfaltu, končí v hodinách, v kačírku a nakonec i tvrdě bokem ve svodidlech.
Stejné místo, stejnou vlnku můžete vidět na dva roky starém videu z našeho testu na Severní smyčce Nürburgringu, kterému jsme tehdy podrobili Octavii RS TDI Combi. To je pochopitelně pomalejší auto než M3 E46, přesto videa - a jedno z nch najdete úplně dole - ukazují, že rychlý průjezd Schwedenkreuzem si žádá korekci i v takovém, jistě méně záludném autě. Pokud by jej řidič neudělal, dost možná by skončil jako řada z těch, o kterých pravidelně píšeme.
Na tuto záludnost Schwedenkreuzu je zkrátka třeba se připravit a čekat nečekané. Pilot z prvního videa touto zatáčkou nejede poprvé a přesto jej překvapila. Sám říká, že s počínajícím podzimem nejspíše podcenil klesající teploty a s nimi i snižující se adhezi pneumatik na situaci reagoval příliš ospale. K jeho cti budiž, že svou chybou chce poučit ostatní - díky za to...







Řidič není nezkušený, ale Schwedenkreuz překvapil i jeho
Všimněte si protipohybu volantem v čase 2:167- to je to samé zrádné místo
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Vtipálci ukázali riziko aut řízených nikým, desítky robotických taxíků zcela zablokovaly provoz a netušily, která bije
před 10 hodinamiNový Mercedes třídy S by s designem posledního konceptu vypadal docela „cool”, designér ho nakreslil
16.10.2025Jeden z největších nesmyslů moderních aut pomohl zabít dalšího člověka, uhořel. Ostatní řidiči se marně snažili pomoci
16.10.2025
Nejnovější články
Dosud neznámá firma ukazuje Porsche, jak znovu dělat žádoucí auta podle jeho vlastního receptu
před 6 hodinamiReálný zájem o elektrická auta v půjčovnách je téměř nulový, ani Nizozemci je prakticky vůbec nechtějí
před 7 hodinamiJe to zrušení potírání spalovacích motorů, nikoli jejich zákazy, co nyní vytváří tisíce nových pracovních míst
před 9 hodinamiVtipálci ukázali riziko aut řízených nikým, desítky robotických taxíků zcela zablokovaly provoz a netušily, která bije
před 10 hodinamiIkona VW mezi SUV po 23 letech skutečně končí, navíc nedůstojně, z avizované náhrady se člověk musí chytat za hlavu
před 11 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva