Těžká nehoda BMW M3 z pohledu řidiče ukáže, kde leží úskalí Schwedenkreuzu

24.10.2016 | Marek Bednář | 18 příspěvků

(+ videa) Nikde jinde na celém Ringu se nestává tolik těžkých nehod jako na Schwedenkreuzu. Proč, když tato zatáčka nevypadá až tak nebezpečně?

Když píšeme o nějaké nehodě na Nordschleife, můžete si skoro vsadit, že se stala buď na Schwedenkreuzu nebo v Brünnchenu. V druhém případě je to hlavně proto, že se v její blízkosti nachází nejsnáze dostupné a tudíž nejnavštěvovanější divácké místo plné lidí s puštěnými kamerami - ne nadarmo se mu říká „YouTube-zatáčka”. Schwedenkreuz je ale jiný případ. Ten už tak snadno dostupný není, přesto z něj vídáme spoustu spektakulárních nehod. Jsou tak vážné a je jich tak moc, že tam klidně můžete během jednoho roku potkat tři stejná auta, kterak skončí na střeše.

I tohle má pochopitelně svůj důvod. Schwedenkreuz vypadá na první pohled snadno, ale je to zatáčka za horizontem a navíc za dlouhou rovinkou. Na vlhké trati se tam dá běžně jezdit přes 200 km/h, za sucha i mnohem rychleji, a tak z vysoké rychlosti jdete přes horizont do zatáčky, kterou v celé své kráse vidíte až v momentě, kdy jste v ní. To samo o sobě by ale nestačilo.

Záludnost tohoto místa tkví hlavně v tom, že se uprostřed levotočivé zatáčky nachází malá vlnka, terénní nerovnost, která není vidět, ale auto jedoucí blízko hranici možností umí pořádně rozhodit. Nesmíte na ní brzdit ani být příliš divocí s plynem, aby se neodlehčila zadní kola, protože to by vás poslalo do přetáčivého smyku, na jehož řešení tu není zrovna prostor. A vždycky je potřeba být připraven na opravdu rychlé kontra, protože leckdy opravdu stačí sundat nohu s plynu a problém může být na světě, zejména máte-li přetáčivě naladěné auto či předokolku s přirozeně lehkou zádí. Schwedenkreuz, resp. chyba na něm, je jednou z pěti nejčastějších na Ringu.

Nehody na tomhle místě vznikají právě takhle a stejný důvod stál i za tou, kterou si můžeme pustit na videu níže. Většinou vidíme nehody na Schwedenkreuzu zvenčí, tuhle ale vidíme zevnitř, a právě proto má pohled na ni svou cenu. Pilot očividně není žádné ořezávátko, na vlnku (cca v čase 2:16) reaguje, ale zjevně ne dostatečně rychle a intenzivně. Právě proto mu nepodaří vůz udržet na asfaltu, končí v hodinách, v kačírku a nakonec i tvrdě bokem ve svodidlech.

Stejné místo, stejnou vlnku můžete vidět na dva roky starém videu z našeho testu na Severní smyčce Nürburgringu, kterému jsme tehdy podrobili Octavii RS TDI Combi. To je pochopitelně pomalejší auto než M3 E46, přesto videa - a jedno z nch najdete úplně dole - ukazují, že rychlý průjezd Schwedenkreuzem si žádá korekci i v takovém, jistě méně záludném autě. Pokud by jej řidič neudělal, dost možná by skončil jako řada z těch, o kterých pravidelně píšeme.

Na tuto záludnost Schwedenkreuzu je zkrátka třeba se připravit a čekat nečekané. Pilot z prvního videa touto zatáčkou nejede poprvé a přesto jej překvapila. Sám říká, že s počínajícím podzimem nejspíše podcenil klesající teploty a s nimi i snižující se adhezi pneumatik na situaci reagoval příliš ospale. K jeho cti budiž, že svou chybou chce poučit ostatní - díky za to...

Těžká nehoda BMW M3 z pohledu řidiče ukáže, kde leží úskalí Schwedenkreuzu - 1 - Nordschleife Schwedenkreuz crash BMW M3 E46 video 01Těžká nehoda BMW M3 z pohledu řidiče ukáže, kde leží úskalí Schwedenkreuzu - 2 - Nordschleife Schwedenkreuz crash BMW M3 E46 video 02Těžká nehoda BMW M3 z pohledu řidiče ukáže, kde leží úskalí Schwedenkreuzu - 3 - Nordschleife Schwedenkreuz crash BMW M3 E46 video 03Těžká nehoda BMW M3 z pohledu řidiče ukáže, kde leží úskalí Schwedenkreuzu - 4 - Nordschleife Schwedenkreuz crash BMW M3 E46 video 04Těžká nehoda BMW M3 z pohledu řidiče ukáže, kde leží úskalí Schwedenkreuzu - 5 - Nordschleife Schwedenkreuz crash BMW M3 E46 video 05Těžká nehoda BMW M3 z pohledu řidiče ukáže, kde leží úskalí Schwedenkreuzu - 6 - Nordschleife Schwedenkreuz crash BMW M3 E46 video 06Těžká nehoda BMW M3 z pohledu řidiče ukáže, kde leží úskalí Schwedenkreuzu - 7 - Nordschleife Schwedenkreuz crash BMW M3 E46 video 07
Řidič není nezkušený, ale Schwedenkreuz překvapil i jeho


Všimněte si protipohybu volantem v čase 2:167- to je to samé zrádné místo

Marek Bednář

Další zajímavé články:

Diskuze 18 příspěvků

Reklama
Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

Reklama