Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Toto je největší blud, ve kterém stále žijí lidé kupující nová i ojetá auta
14.8.2018 | Petr Miler
Když kupujete auto, ať už nové nebo ojeté, pochopitelně chcete koupit ten správný vůz. Pak ho ale jistě chcete pořídit i s dalšími výhodami. Jak? Za platbu v hotovosti je nečekejte.
V posledních letech se v České republice odehraje každoročně okolo 1 milionu prodejů nových a ojetých aut. Pochopitelně to neznamená, že si tu 1 milion lidí koupí jiný vůz - velkou část obstarají firemní nákupy a zejména v případě ojetin půjde z nemalé části o opakované koupě jedněch a těch samých zákazníků. Ani tak ale není přehnané říci, že jde o obrovský trh, do kterého se dříve nebo později zapojí skoro každý.
Pravidelně vás proto různými cestami informujeme o tom, jak vybrat ten správný typ vozu či jeho nejlepší konkrétní exemplář, dobrá koupě ale není jen o tom. Jde tu také o samotný způsob úhrady, na kterém lze získat i ztratit. Také v tomto se jistě každý rozumný člověk snaží z transakce vyjít co nejlépe, často ale ve snaze o vylepšení své pozice sází na strategii, která je v dnešní době zcela mylná. Jde o způsob úhrady.
Američané říkají „Cash Is King”, tedy „hotovost je král”, ani u nich už to ale dávno neplatí. Existuje jediný případ, kdy zamávání balíčkem peněz v ruce nebo nebo tučným zůstatkem na bankovním kontě motivuje prodávajícího k tomu, aby vám auto prodal raději než komukoli jinému, a to je prodej soukromým majitelem. Když si vůz kupujete rovnou od něj, ocení, že po vašem „ano” už nebude muset čekat, jestli si někde seženete úvěr nebo budete celou transakci jinak komplikovat. Je to jednoduchý obchod „z ruky do ruky” a dotyčný vám rád dá nějakou slevu nebo třeba přidá sadu zimních kol zdarma, kterou chtěl původně prodat samostatně v bazaru. Jenže takové transakce představují na českém trhu relativně malé procento všech prodejů ojetých vozů a pro obchod s novými auty jsou zcela irelevantní.
U dealerů nových i ojetých aut to funguje jinak. Ti často prodávají vozy s minimálními maržemi a mávání vějířkem hotovosti pod nosem je nijak neohromí. I oni sice mohou být rádi, že auto prodají jistě, rychle a bez dalších starostí, ale s vidinou párprocentní marže od nich nemůžete čekat žádné podstatné výhody. Možná voňavý stromeček na zrcátko, ale jinak? Na větší slevu, nějaké vybavení zdarma nebo jakoukoli podstatnější výhodu prostě nemají prostor, není z čeho brát.
Právě to je největší blud, ve kterém kupující stále žijí. Mají pocit, že když mají cenu vozu připravenou v hotovosti, zlepší tím svou pozici v rámci celé transakce. Jenže tak to není. Kdyby měl obchodník dealera smysl pro humor, v reakci na obvyklou větu: „Ale já to chci zaplatit v hotovosti!” vám pustí píseň „That Don't Impress Me Much” od dámy jménem Shania Twain. Proč?
Důvod je prostý a těm bystřejším bude jasný od dob, kdy automobilky i prodejci ojetin inzerují vozy s dvojími cenami, kdy ta nižší platí při koupi na úvěr nebo leasing. Ať už je jeho poskytovatelem přímo prodávající (automobilka nebo velký bazar) nebo banka či leasingová firma (menší dealeři), má prodávající z takto sjednaného obchodu další příjmy. A ty mohou být opravdu velké. V případě provizí může jít o desetitisíce korun a pokud prodejce úvěr poskytuje sám, může navíc vydělat i statisíce.
Tím vám rozhodně neradíme nic jako „běžte si koupit auto na úvěr a budete šťastnější”, může to být právě naopak, koupí na špatný úvěr můžete skutečnou cenu hodně přeplatit a prodělat kalhoty. Pokud ale nějakou formu půjčky na nový vůz tak jako tak chcete a vyberete řešení s férovým úrokem a dalšími poplatky, můžete si za těchto podmínek mnohem více vymýšlet a intenzivněji vyjednávat o tom, co vám prodávající navíc sleví. Před sebou totiž neuvidí „jen” rozdíl mezi jeho nákupní a prodejní cenou, ale i peníze navíc. Ty bude chtít a obchod si spíše nenechá ujít.
Pokud preferujete hotovost a víte, že se vám to tak vyplatí nejvíce (protože pokud peníze máte, proč byste si je draze půjčovali), je to samozřejmě pořádku. Jen zkrátka nečekejte, že prodávající po vyřčení této formy úhrady padne na znak. Nepadne, „Cash Is King” je v případě obchodu s auty už jen blud, kterým opravdu ohromíte akorát soukromého majitele kupované ojetiny...


















Škoda Octavia je u nás nejoblíbenějším novým i ojetým autem. Zrovna v jejím případě pracují prodávající kvůli vysoké konkurenci s velmi malými maržemi a slevy či jiné výhody v případě její platby v hotovosti opravdu nelze čekat
Inspirace: Jalopnik
Bleskovky
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
včera
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora
31.10.2025
Nejnovější články
Prodeje korejských elektromobilů v USA se po konci dotací zhroutily, i když zlevnily pod úroveň dotovaných cen
před 3 minutami
Dacia chystá nový kombík, který se postaví i drahým verzím Škody Octavia, stát má vedle nich pakatel
před 2 hodinami
Nový Renault Twingo kompletně odhalil únik ještě před premiérou. Vypadá skvěle, v nitru ale skrývá nepříjemné překvapení
před 3 hodinami
Vážně to není „my proti nim”? Opravdu jsou lidé vyvíjející elektrická a spalovací auta stejní nadšenci, jen pracují s „jiným materiálem”?
včera
Sbírka zesnulého milovníka italských aut fascinuje svou pestrostí, takto lakovaná Ferrari si nenechal dělat nikdo jiný na světě
včera
Živá témata na fóru
- BMW Divize 11.05. 09:29 - Předseda
- Policejní kontroly a měření 11.05. 09:26 - Brus
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 11.04. 18:24 - Stepan
- Dříve M135i, nyní ///M2 11.04. 14:02 - Snowman000
- 1.0tsi 85kw 11.04. 10:51 - Carnby
- Jednostopé okénko 11.04. 06:58 - řidičBOB
- IT poradna 11.03. 10:41 - pavproch
- Rychlodotazy 11.03. 08:35 - HondaMan
