Za jaké závady nejčastěji vyhazují od STK Němce? Oproti nám je to trochu jiný svět

Z Německa se k nám dováží spousta aut a leckdo si myslí, že Němci mají všechno v pořádku. Není to pravda, od STK vyhazují přes třetinu aut, hlavní problémy jsou ale jiné než u českých aut.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Za jaké závady nejčastěji vyhazují od STK Němce? Oproti nám je to trochu jiný svět

24.4.2019 | Petr Prokopec

Z Německa se k nám dováží spousta aut a leckdo si myslí, že Němci mají všechno v pořádku. Není to pravda, od STK vyhazují přes třetinu aut, hlavní problémy jsou ale jiné než u českých aut.

Technickou kontrolou či její obdobou musí procházet vozy po celé Evropě. Výjimkou není ani Německo, kde stejně jako u nás je součástí také měření emisí. Tamní stanice technické kontroly je však do loňského kontrolovaly poměrně pofidérně. Auta vyrobená od roku 2006 totiž procházela kontrolou emisí jen tím způsobem, že byla připojena na diagnostiku a pokud elektronika vozu nehlásila žádný problém, motoristé dostali kýžené razítko. Měření emisí přímo u výfuku se provádělo jen u starších vozů, které byly v jasné menšině.

Od začátku loňského roku se ale vše změnilo, nejspíše i pod vlivem dieselového skandálu Volkswagenu. Nově tedy musí všichni motoristé procházet „fyzickou” kontrolou výfukových plynů a následky jsou pozoruhodné. Během roku 2018 měsíců našly německé STK právě v této oblasti našla nejvíce problémů, za které od kontroly řidiče vyhodily. A jejich odstranění bývá někdy hodně nákladnou záležitostí.

Pokračujme ale chvíli obecněji. Technické kontroly u našich sousedů provádí organizace TÜV, Dekra, KüS a GTÜ. Poslední zmíněná zveřejnila data, dle kterých bylo během prvních třech kvartálů zkontrolováno 3,6 milionu aut. Z této porce více než 62 procent mohlo zamířit zpátky na silnice, což je relativně malý počet - pro 38 procent Němců znamenala návštěva STK dočasnou stopku.

Jak už jsme zmínili, největší část propadla kvůli problémům s antiemisními systémy (27 %), což je docela jiný stav než u nás. Teprve poté přichází na řadu klasičtější potíže v podobě špatných světel (25 %), brzd (14 %) a pneumatik (13,4 %). Experti technických kontrol však rovněž dodávají, že průměrný věk aut v Německu narostl na 9,4 roku. Souběžně s tím se tak zvedl i počet individuálních závad, nikoliv však jen u starších vozů.

Výčet problémů narostl v souvislosti se stále komplexnějšími anti-emisními systémy, na které navíc lidé v uplynulých letech v rámci údržby prakticky nebrali ohled. Jednoduše proto, že stát po nich nic v tomto ohledu ani nevyžadoval. Nyní je ale po „dovolené“, za kterou je navíc třeba zpětně zaplatit. Pokud totiž nedojde k odstranění systémů, vozy nedostanou potřebné nálepky a na silnice dále nesmí.

Závěrem můžeme zmínit už jen úsměvnou maličkost, jež se týká samotného měření emisí. Měření ani po úpravách nesledují emise NOx, které se staly středobodem aféry Dieselgate. Znamená to tedy, že zcela bez obav mohou být lidé, jejichž autům pracuje pod kapotou motor TDI EA 189. Což překvapí i proto, že v Německu byla modifikace softwaru, jež měla zaručit snížení oxidů dusíku, povinná a úřady řidičům, kteří se nechtěli podvolit, vyhrožovaly odebráním schválení pro silniční provoz. Jak vidno, pokud dosáhli toho, že někdo jejich návštěvu servisu pouze zaznamenal, nebo dokázali vozu vrátit původní software, mohou dál jezdit bez obav o „papíry”.

Závady, za které se nejčastěji vyhazuje od německých STK

1. Emisní a výfukové systémy - 27 %

2. Světlomety, elektronika - 24,9 %

3. Brzdový systém - 14,2 %

4. Kola, pneumatiky, zavěšení, nápravy - 13,4 %

5. Šasí, rám, konstrukce - 7,8 %


Za jaké závady nejčastěji vyhazují od STK Němce? Oproti nám je to trochu jiný svět - 1 - Nemecko STK nejcastejsi problemy 2018 01Za jaké závady nejčastěji vyhazují od STK Němce? Oproti nám je to trochu jiný svět - 2 - Nemecko STK nejcastejsi problemy 2018 02Za jaké závady nejčastěji vyhazují od STK Němce? Oproti nám je to trochu jiný svět - 3 - Nemecko STK nejcastejsi problemy 2018 03
Němci během loňského roku na tamních STK nejčastěji dojížděli na výfukové a emisní systémy. To je docela překvapivé, dáno je to ale hlavně tím, že od roku 2006 byla auta v této oblasti kontrolovány jen přes diagnostiku, nikoliv fyzicky

Zdroj: GTÜg

Petr Prokopec

Reklama
Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

Reklama