Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Zde jsou hlavní pravidla pro cesty Evropou. Pozor na novinky v Chorvatsku a ve Francii
30.6.2018 | Petr Prokopec
Jiný kraj znamená nejen jiný mrav, ale i jiná pravidla silničního provozu. Obezřetní buďte hlavně ve Francii a v Chorvatsku, kde platí nejvíce anomálií.
Školní rok je u konce, prázdniny začínají. Rozjíždí se tak i doba dovolených, při nichž se značná část českých motoristů přesune na zahraniční silnice. Tam je ovšem čeká řada nástrah, zejména pak těch legálních. Rychlostní limity jsou totiž různé, stejně jako další podmínky provozu na pozemních komunikacích. Nač jste tedy zvyklí v Česku, vás snadno může třeba v takovém Chorvatsku nebo Francii přivést do potíží. Právě v těchto dvou evropských zemích totiž platí i jinde nepraktikovaná specifika, upozorňuje německý ADAC.
Výčet veškerých limitů naleznete v níže přiložené tabulce, my se nyní zaměříme právě na ony zvláštnosti. A začneme rovnou zemí galského kohouta, kde v neděli 1. července dochází k razantní změně. Zatímco totiž dosud je možné jet na většině okresek 90 km/h, po víkendu bude již povolené maximum 80 km/h. I to je ovšem pouze hypotetický údaj - pokud totiž vlastníte řidičský průkaz méně než tři roky, platí pro vás limit ještě o deset kilometrů v hodině nižší.
Jinými slovy to tedy znamená, že na okreskách se budete moci od 1. července pohybovat pouze sedmdesátkou a na rychlostní silnici 100 km/h místo stodesítky. Ještě větší rozdíl je pak na dálnici, kde je pro začínající řidiče povolené maximum 110 km/h namísto stotřicítky. Zároveň je třeba počítat s tím, že se platí mýtné, a to již bez ohledu na délku vlastnictví řidičského průkazu. Výhodou pro někoho může být skutečnost, že řídit lze až s 0,5 promile alkoholu v krvi.
Přesunout se můžeme do Chorvatska, kde byl taktéž zaveden „dvojí metr“. Ten ale již nemá spojitost s délkou vlastnictví řidičáku, nýbrž s věkem řidiče. Běžně zde platí padesátka ve městech, devadesátka na okreskách, stodesítka na rychlostních silnicích a stotřicítka na dálnicích, pro řidiče mladší 24 let jsou ovšem limity vždy o 10 km/h nižší. Zároveň nemají povolený žádný alkohol, zatímco od pětadvaceti let nahoru je možné tak jako ve Francii řídit s půl promile.
Ani tím omezení nekončí, dále je třeba zmínit, že řidiči do 24 let mohou řídit jen auta s výkonem do 75 kW/102 koní. Povinnou výbavou je pak výstražná vesta pro každého cestujícího ve voze. Zároveň si dejte pozor na dostatek paliva v nádrži, řada čerpacích stanic totiž zavírá již o páté nebo šesté odpolední hodině. A obezřetní buďte i za deště, živičný povrch vozovek při lijáku či po něm má jen o málo lepší adhezi jako náledí.
Tím jsou zásadní výjimečnosti u konce, zmínit již jen můžeme ty méně podstatné. Mezi ně patří např. omezení dálničního limitu v Lucembursku za deště (místo 130 km/h můžete jen jen 110 km/h), stejně jako nemůžete jet povoleným maximem v Rumunsku na dálnici A1 za špatných povětrnostních podmínek (v té chvíli platí 80 km/h). Ve Finsku naopak můžete jet v létě na okreskách až 100 km/h, v zimě ale limit klesá na osmdesátku.
Lze pak jen dodat, že český řidičský průkaz platí ve všech zemích Evropské unie, a to včetně Chorvatska. Zapotřebí tedy není mezinárodní řidičák. Stejně tak vám postačí i občanka, pasu netřeba. Pamatujte přitom, že v Chorvatsku nebo Slovinsku vám mohou doklady zabavit, pokud nemáte na zaplacení pokuty. V takovém Rakousku vám pak mohou dokonce zkonfiskovat věci v hodnotě pokuty, a to nejen batoh, ale třeba také autorádio.
A když už jsme naťukli téma pokut, závěrem jen zmíníme, že zatímco prakticky ve všech zemích EU hrozí za překročení limitů vysoké částky, ve třech vám hrozí až vězení. Raději tedy buďte obezřetní a rozhodně neužívejte omamných a psychotropních látek. Zejména pak ve Francii, kde je takové jednání klasifikováno jako trestný čin, za nějž opětovně hrozí pobyt za mřížemi.
Přehledná mapa rychlostních limitů autoklubu ADAC nezahrnuje Německo, kde platí padesátka ve městech a stovka mimo ně. Tedy na většině úseků, stejně jako je možné na dvou třetinách dálnic počítat s neomezenou rychlostí
Zdroj: ADAC
Bleskovky
- Je těžké, je ošklivé, je drahé, ale pořád je rychlé a aspoň trochu pravověrné. M4 CS je druhé nejrychlejší BMW na Ringu
včera - Číňané rozjíždí novou levnou značku aut s cílem zaútočit s ní na Evropu. Se zvoleným jménem v Česku nemají šanci
8.5.2024 - Moderní Ferrari ukázalo svou maximální rychlost v běžném provozu, ani 350 km/h neznamenalo konec
7.5.2024
Nejnovější články
- Cybertruck působí jako šmejd šitý horkou jehlou. Majiteli selhal po ujetí 56 km, rozborka ukázala pravdu
včera - VW znovu mění plány. Spalovací Polo nekončí a koupíte ho i v roce 2030, tolik jako dnes ale už nikdy stát nebude
včera - Nezničitelný Mercedes E může být váš zánovní za míň než nová Fabie, je to levný tip na parádní a pohodlné auto navěky
včera - Sexy Cadillac, který měl konečně prorazit v Evropě, dorazil. Zdražil ale tak moc, že to bude jen další propadák
včera - Je těžké, je ošklivé, je drahé, ale pořád je rychlé a aspoň trochu pravověrné. M4 CS je druhé nejrychlejší BMW na Ringu
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 05.10. 21:27 - M.Z.
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 05.10. 15:29 - pavproch
- Auto pro kapelu za cca. 100k Kč 05.10. 10:56 - volfi
- S větrem ve vlasech.... 05.10. 10:52 - pavproch
- Koupě lakované Octavie 05.10. 10:31 - HondaMan
- Elektromobily a vse kolem nich 05.10. 08:53 - řidičBOB
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 05.09. 18:41 - bojler
- BMW Divize 05.09. 11:32 - jerry