Reklama

Ayrton Senna si v roce 1986 chtěl projet nový okruh v Maďarsku. Podívejte se, co mu půjčili za auto

Trojnásobný mistr F1 a jedna z jejích legend je v případě silničních aut spojován hlavně s Hondou NSX. V roce 1986 ale osedlal něco úplně jiného.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Bleskovky

Ayrton Senna si v roce 1986 chtěl projet nový okruh v Maďarsku. Podívejte se, co mu půjčili za auto

13.5.2018 | Mirek Mazal | 6 příspěvků

Trojnásobný mistr F1 a jedna z jejích legend je v případě silničních aut spojován hlavně s Hondou NSX. V roce 1986 ale osedlal něco úplně jiného.

Dnes jde o už tradiční součást seriálu velkých cen Formule 1, ne každý si ale vzpomene, že první závod „ef-jedniček” zažil Hungaroring až v roce 1986 coby projev snahy Bernieho Ecclestona dostat špičkové automobilové závodění za železnou oponu. Byl u toho i tehdy šestadvacetiletý Ayrton Senna, už respektovaný, avšak zdaleka ne tak slavný pilot týmu Lotus. V závodě nestačil na vítězného Nelsona Piqueta a brazilskému závodníkovi nepomohla ani svérázná předstartovní obhlídka okruhu.

Senna neponechal nic náhodě a i pro něj tehdy novou trať před závodním víkendem důkladně studoval. Památné oficiální záběry jej zachycují při teoretickém studiu trati, méně už se ví, že si Ayrton předem stihl všechny zatáčky i projet. Učinil tak v zapůjčeném voze a tehdy jistě netušil, že se o tomto aktu bude mluvit i dekády po jeho smrti.

Když totiž Senna poprosil o půjčení nějakého automobilu, aby si mohl cvičně obkroužit trať, byl mu nabídnut VAZ 2101. Jsme v Maďarsku roku 1986, takže šlo o jedno z nejlepších aut, které tam tehdy bylo k dispozici, podobně jako u nás. Senna nepohrdl, vydal se na kontrolu okruhu a právě v té chvíli vznikla nezapomenutelná fotografie legendy F1 za volantem sovětské Lady. Snímek prozíravě zachytil Zsolt Mitrovics, člen technického zázemí podél závodiště.

Řidičská hvězda světového formátu pochopitelně neměla problém starší VAZ krotit a stroj dovezla bezpečně do cíle. Je škoda, že tehdy nepružné firmy socialistického bloku nebyly s to využít podobných příležitostí k vlastní propagaci, i o pár let později by jistě na západě zaujalo, že si mohou v dealerstvích Lady koupit vůz, který svého času osedlal sám Ayrton Senna. Co si o samotné Ladě myslel, dobové prameny nezmiňují, pro něj jistě neobvyklé auto jej ale jistě mohlo okouzlit podobně jako později Jensona Buttona tamtéž.

Tuto událost vzpomínáme i proto, že letos v květnu uplynulo 24 let od Sennovy tragické nehody v Imole, po níž jednou pro vždy opustil tento svět. Vzpomínky na něj nám zůstanou navždy a ne nutně jen na jeho sportovní úspěchy - jeho projížďka v Ladě v roce 1986 patří mezi ty zbylé, které si též zaslouží pozornost...

Ayrton Senna si v roce 1986 chtěl projet nový okruh v Maďarsku. Podívejte se, co mu půjčili za auto - 1 - Ayrton Senna za volantem VAZ 2101 01Ayrton Senna si v roce 1986 chtěl projet nový okruh v Maďarsku. Podívejte se, co mu půjčili za auto - 2 - Ayrton Senna za volantem VAZ 2101 02Ayrton Senna si v roce 1986 chtěl projet nový okruh v Maďarsku. Podívejte se, co mu půjčili za auto - 3 - Ayrton Senna za volantem VAZ 2101 03Ayrton Senna si v roce 1986 chtěl projet nový okruh v Maďarsku. Podívejte se, co mu půjčili za auto - 4 - Ayrton Senna za volantem VAZ 2101 04Ayrton Senna si v roce 1986 chtěl projet nový okruh v Maďarsku. Podívejte se, co mu půjčili za auto - 5 - Ayrton Senna za volantem VAZ 2101 05Ayrton Senna si v roce 1986 chtěl projet nový okruh v Maďarsku. Podívejte se, co mu půjčili za auto - 6 - Ayrton Senna za volantem VAZ 2101 06Ayrton Senna si v roce 1986 chtěl projet nový okruh v Maďarsku. Podívejte se, co mu půjčili za auto - 7 - Ayrton Senna za volantem VAZ 2101 07Ayrton Senna si v roce 1986 chtěl projet nový okruh v Maďarsku. Podívejte se, co mu půjčili za auto - 8 - Ayrton Senna za volantem VAZ 2101 08Ayrton Senna si v roce 1986 chtěl projet nový okruh v Maďarsku. Podívejte se, co mu půjčili za auto - 9 - Ayrton Senna za volantem VAZ 2101 09Ayrton Senna si v roce 1986 chtěl projet nový okruh v Maďarsku. Podívejte se, co mu půjčili za auto - 10 - Ayrton Senna za volantem VAZ 2101 10Ayrton Senna si v roce 1986 chtěl projet nový okruh v Maďarsku. Podívejte se, co mu půjčili za auto - 11 - Ayrton Senna za volantem VAZ 2101 11Ayrton Senna si v roce 1986 chtěl projet nový okruh v Maďarsku. Podívejte se, co mu půjčili za auto - 12 - Ayrton Senna za volantem VAZ 2101 12Ayrton Senna si v roce 1986 chtěl projet nový okruh v Maďarsku. Podívejte se, co mu půjčili za auto - 13 - Ayrton Senna za volantem VAZ 2101 13Ayrton Senna si v roce 1986 chtěl projet nový okruh v Maďarsku. Podívejte se, co mu půjčili za auto - 14 - Ayrton Senna za volantem VAZ 2101 15Ayrton Senna si v roce 1986 chtěl projet nový okruh v Maďarsku. Podívejte se, co mu půjčili za auto - 15 - Ayrton Senna za volantem VAZ 2101 16
Takhle to vypadalo na první Velké ceně Maďarska v roce 1986. Ayrton Senna tehdy jezdící ještě za Lotus si po teoretickém studiu trati okruh ještě před závodním víkendem projel v dobové Ladě

Zdroj: Drive Tribe

Mirek Mazal

Další zajímavé články:

Diskuze 6 příspěvků

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše